کودکان معلول در بیمارستان نورافشار خدمات رایگان دریافت می کنند

کودکان معلول در بیمارستان نورافشار خدمات رایگان دریافت می کنند

30 دی 1397

مجید نوری : این خدمات توانبخشی رایگان طبق وصیت واقف این بیمارستان مبنی بر ارائه خدمات به کودکان معلول جسمی حرکتی ارائه می شود؛ به طور مثال در بخش کاردرمانی این بیمارستان، کودکان فلج مغزی (CP)، دیستروفی عضلانی و میوپاتی، سندروم دان، مشکلات تعادلی و تاخیری، مشکلات عضلانی، کودکان مبتلا به اوتیسم، اختلال یادگیری، بیش فعالی و کم توان ذهنی این خدمات توانبخشی را دریافت می کنند.


وی ادامه داد: به طور کلی کودکان معلول جسمی حرکتی به دلیل مشکلاتی که در قوام عضلانی، اختلال بینایی، اختلال شنوایی، اختلالات تکلم، اشکالات ارتوپدی (وجود دفرمیتی)، ناهنجاری های دهانی وعدم تطابق دندانی، اشکالات درکی و عاطفی، اشکالات رفتاری، رفلکس های غیرطبیعی، الگوهای غلط و وضعیت بدنی غیرعادی، اختلالات حسی و ضعف در تصور بدنی دارند، نیازمند دریافت این خدمات توانبخشی هستند.


رئیس بیمارستان فوق تخصصی موقوفه و خیریه نورافشار با اشاره به همکاری سازمان بهزیستی در این زمینه گفت: قرار است از هفته آینده تمام کودکان معلول جسمی حرکتی که از سوی بهزیستی به این بیمارستان معرفی ‌می شوند، به وسیله خودروهای هلال احمر برای دریافت خدمات توانبخشی به این بیمارستان خیریه منتقل شوند.


نوری اضافه کرد: بیمارستان نورافشار از معدود نمونه‌ های موجود در منطقه است که با نگاه چند رشته‌ ای خدمات فوق تخصصی ارتوپدی، روماتولوژی، نورولوژی و توانبخشی کودکان را با حضور پزشکان مجرب و با سابقه کشور ارائه می کند و با استفاده از تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی به ارزیابی، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماری های عضلانی اسکلتی کودکان، درمان مشکلات مفصل و بیماری ‌های التهابی، ارزیابی وضعیت تراکم استخوان کودکان، جراحی ارتوپدی کودکان، جراحی اعصاب کودکان، روانپزشکی کودکان و توانبخشی کودکان معلول جسمی و حرکتی می پردازند.


بیمارستان نورافشار در طول حیات چندین 10 ساله خود فراز و فرودهای بسیاری داشت به طوری که نخستین بار این فضا که به قصر جمال آباد شهرت داشت توسط مرحوم ابوالحسن نورافشار به آسایشگاه کوچکی برای نگهداری رایگان کودکان مبتلا به فلج اطفال رها شده در خیابان های تهران تبدیل شد.


در سال 1339 مرحوم نورافشار این قصر را با تمام متعلقات شامل چهار هکتار فضای باغی و قنات اختصاصی، وقف کرد و از آن به بعد این مکان رسما به عنوان آسایشگاه مفلوجین نورافشار نامگذاری و تحت مدیریت جمعت مزبور و سرپرستی افتخاری مرحوم نورافشار شروع به فعالیت کرد.


کلنگ احداث بیمارستان عمومی در این مکان توسط مرحوم نورافشار زده شد اما این بیمارستان که واقف آن افتتاحش را ندید، در سال 1355 با وسعت حدود چهار هزار و 500 مترمربع و با بخش های تخصصی جراحی ارتوپدی، توانبخشی، فیزیوتراپی، هیدروتراپی، آزمایشگاه و رادیولوژی افتتاح و راه اندازی شد.


پس از انقلاب، مدیریت بیمارستان مدتی در اختیار وزارت بهداری و بهزیستی قرار داشت و در طول جنگ تحمیلی نیز تحت نظارت بنیاد شهید، مکانی برای مداوای مجروحان جنگی بود. پس از جنگ نیز این مکان برای مدتی به عنوان آسایشگاه جانبازان تحت نظر بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.


با پیگیری های انجام شده توسط مسئولان وقت جمعیت هلال احمر، بیمارستان نورافشار در سال 79 مجددا در اختیار جمعیت قرار گرفت اما با توجه به فرسودگی بیمارستان، تصمیم به نوسازی و توسعه بیمارستان گرفته شد.

 

زمانی که بیمارستان تقریبا نیمه کاره رها شده بود، چندین طرح برای راه اندازی آن ارائه شد. کاربری بیمارستان از عمومی به تخصصی تغییر یافت و در سال 1392 رسما به عنوان بزرگترین مرکز توانبخشی خاورمیانه فعالیت خود را آغاز کرد.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است