مشکل جدی شغلی ناشنوایان در آذربایجان غربی

مشکل جدی شغلی ناشنوایان در آذربایجان غربی

6 اسفند 1397

دبیرکل کانون ناشنوایان آذربایجان غربی گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و بیمه‌ها باعث شده بیشتر کارگاه‌های تولیدی از پذیرش کارگر و مخصوصا معلولین سرباز زنند.

 

ابو الفضل حاجی پور : جامعه نیازمند فرهنگ سازی در برخورد  و حمایت‌های مالی و عاطفی از معلولین به ویژه ناشنوایان است چرا که معلولین تحصیل کرده تاثیر پذیر از نگاه عمومی جامعه هستند.

 

وی با اشاره به اینکه  9 انجمن و 12 کانون ناشنوایان در آذربایجان غربی فعالیت دارند تصریح کرد: در حال حاضر 6000 نفر ناشنوا در استان و هزار ناشنوا در ارومیه شناسایی شده‌اند که بسیاری از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی و توانایی‌های عملی هستند.  

 

دبیرکل کانون ناشنوایان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه مدرسه شبانه روزی مخصوص ناشنوایان در استان وجود ندارد خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل نبود مدرسه شبانه روزی در استان، بسیاری از ناشنوایان دارای استعداد برای ادامه تحصیل به آذربایجان شرقی و شهر تبریز مهاجرت می‌کنند و در صورت نداشتن شرایط مالی از تحصیل باز می‌مانند.

 

حاجی پور با بیان اینکه در حال حاضر 2 مدرسه مخصوص ناشنوایان در ارومیه دایر است، اظهار کرد: امکانات کافی برای آموزش ناشنوایان در این مدارس وجود دارد.  

 

وی ادامه داد: مشکلات مادی و حمایت نشدن همه جانبه از معلولین ناشنوا و نبود یک مکان اداری با وجود ساختمان‌های مازاد دولتی از عمده مشکلات ناشنوایان استان است.

 

حاجی پور درباره وضعیت اشتغال ناشنوایان استان عنوان کرد: ناشنوایان استان با مشکل جدی مالی و شغلی مواجه هستند و تنها یک کارگاه تولیدی حمایتی از ناشنوایان با اشتغال 24 ناشنوا در ارومیه فعال است که البسه بیشتر بیمارستان‌ها در این کارگاه تولیدی دوخته می‌شود.

 

وی با اشاره به تقبل قسمت اعظم هزینه عمل کاشت حلزون در ناشنوایان توسط بهزیستی، افزود: کل هزینه این عمل بیش از 30 میلیون تومان است  که با توجه به افزایش قیمت محصولات پزشکی و تحریم‌ها هزینه عمل افزایش یافته و البته 80 درصد هزینه این عمل را سازمان بهزیستی استان پرداخت می‌کند.

 

وی گفت: برگزاری دوره‌های گفتار درمانی، کلاس‌های آموزشی و مهارتی، انجام امور اداری از طریق کانون، معرفی جهت دریافت گواهینامه رانندگی و اشتغالزایی برای آنان از جمله خدمات رایگان ارائه شده در استان است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است