حاج یوسف زاده: آماده سازی جودوکاران نابینا سختی های زیادی دارد

حاج یوسف زاده: آماده سازی جودوکاران نابینا سختی های زیادی دارد

26 فروردین 1398

«محمدرضا حاج یوسف زاده» با بیان اینکه تیم جودوی نابینایان و کم بینایان ایران سال گذشته در رقابت های جهانی و آسیایی عملکرد موفقی داشت، ادامه داد: ورزشکاران این رشته در سه رویداد معتبر قهرمانی جهان آنتالیا، پاراآسیایی 2018 جاکارتا و رقابت های جهانی پرتغال شرکت کردند که ماحصل کار آنان کسب بیش از 10 مدال رنگارنگ بود.اما ملی پوشان این رشته در بازگشت از رقابت های آسیایی جاکارتا، حدود چهار ماه بدون تمرین بودند که این امر، کار آماده سازی جودو کاران را سخت کرد.


وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه رقابت های «گرند اسلم» باکو در جمهوری آذربایجان را پیش رو داریم، گفت: با توجه به اینکه رقابت های فوق، گزینشی پارالمپیک 2020 محسوب می شود، اردوی فشرده برای جودوکاران در دستور کار قرار گرفته است که این اردوها در نهایت به اعزام ورزشکاران به رقابت های باکو منتهی خواهد شد.


این رقابت ها از 23 اردیبهشت آغاز می شود و ملی پوشان ایرانی برای کسب امتیاز ورودی پارالمپیک 2020 به میدان خواهند رفت.


یوسف زاده با بیان اینکه مشکلات جودو نابینایان بی شمار است، گفت: نبود حریف تمرینی برای جودوکاران نابینا و کم بینا، در کنار بودجه کم این رشته موجب شده تا کادر فنی برای آماده نگه داشتن ورزشکاران با مشکلات فراوانی روبرو باشد. در شرایط عادی باید اردوهای تمرینی ملی پوشان این رشته با حضور جودوکاران نابینای داخلی یا خارجی برگزار شود، اما با توجه به مشکلات روادید و نوسانات ارزی، این اردوها با جودوکاران نرمال برگزار خواهد شد. همچنین در راستای مدیریت هزینه ها، ترجیح می دهیم کشورهای اطراف برای شرکت در مسابقه انتخاب کنیم.


وی در ادامه تصریح کرد: از آنجا که سیاست وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بر مدال آوری در رقابت های پاراآسیایی و پارالمپیک است، نمی توانیم ریسک پذیری برای نفرات جدید داشته باشیم. همچنین استعدادیابی در این رشته سخت است و جودوکاران پس از معرفی به کادرفنی باید در کلاس بندی شرکت کنند تا در نهایت به عضویت تیم ملی درآیند؛ این کار زمان بر است.


یوسف زاده در تشریح مشکلات دیگر جودوکاران نابینا و کم بینا، افزود: شمار کم این ورزشکاران و نبود اردوهای برون مرزی موجب شده تا آنان با جودوکاران سالم تمرین کنند اما قواعد، مقررات و داروی این 2 گروه متفاوت است و این موجب خواهد شد تا آنان نتوانند در شرایط مسابقه قرار گیرند.


سرمربی تیم ملی نابینایان در زمینه موفقیت های احتمالی این تیم در رقابت های پارالمپیک 202 توکیو، اذعان کرد: بدون تعارف بگویم زمانی که چهار ماه اردوی ملی پوشان تعطیل می شود مشکلات زیادی در زمینه آمادگی جسمانی به وجود خواهد آمد؛ زیرا آمادگی جسمانی برای ورزشکار قابل ذخیره شدن نیست. همچنین بیشتر ورزشکاران ملی پوش این رشته، از طبقات پایین و متوسط جامعه هستند که در تعطیلات برای تامین مکمل و تغذیه مناسب با مشکل مواجه می شوند. البته در این زمینه فدراسیون مقصر به شمار نمی رود زیرا این فدراسیون بیش از 10 رشته زیر مجموعه دارد و بودجه آن نیز زیاد نیست.


وی گفت: با وجود این مشکلات، توانایی و استعداد جودوکاران نابینای ایرانی موجب شده که آنان نتایج درخشانی در تورنمنت های معتبر کسب کنند.

 

به گزارش ایرنا، تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان با هدایت «محمدرضا حاج یوسف زاد»ه سال گذشته در سه تورنمنت معتبر حضور پیدا کرد. نقطه اوج این تیم در رقابت های پاراآسیایی 2018 جاکارتا بود که توانستند 2 مدال طلا، 2 نقره و سه برنز در بخش تیمی و انفرادی کسب کنند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است