لایحه قانون حمایت از معلولان بار دیگر در انتظار تصویب مجلس است

لایحه قانون حمایت از معلولان بار دیگر در انتظار تصویب مجلس است

23 آذر 1395

 حسین نحوی نژاد  در همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در تالار آزادی دانشگاه کاشان افزود: در صورت تصویب لایحه قانون حمایت از معلولان حقوق مستمری بگیران زیر مجموعه سازمان بهزیستی هزار درصد رشد می کند.


وی با اشاره به این که در صورت تصویب این قانون در مجلس، حقوق مستمری بگیران به حدود هفت میلیون ریال در ماه خواهد رسید گفت: این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی تصویب و بر اساس اصل 85 قانون اساسی به شورای نگهبان ارائه شده بود.
معاون سازمان بهزیستی افزود: بخشی از لایحه به تصویب مجلس نیاز نداشت و نیمه شهریور ماه گذشته به صورت مصوبه‌ دولت به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ و بخش دیگر به مجلس ارسال شد که در اصل 85 قانون اساسی این لایحه‌ با اصلاحاتی به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد ولی مطلع شدیم شورای نگهبان، تصویب این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس را مصداق اصل 85 ندانسته و آن را به مجلس برگردانده است.


وی در ادامه با اشاره به این که افراد ویژه جامعه چون زنان معلول و نابینایان باید در اشتغال کشور دیده شوند گفت: 80 درصد از کم بینایی و نابینایی ها قابل پیشگیری است و موازین پیشگیری باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.


وی افزود: سازمان بهزیستی 90 درصد کودکان را در پنج تا شش سالگی تحت غربالگری بینایی قرار می دهد تا مبتلایان به تنبلی چشم تحت درمان قرار گیرند.
معاون سازمان بهزیستی معلولان را حدود یک و نیم میلیون نفر تخمین زد و گفت: برای خدمت رسانی به همین تعداد نیز با مشکل مواجه و نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت هستیم.
نحوی نژاد افزود: برخی کمپین (پویش) راه می اندازند که افراد ناتوان جسمی در کشور نزدیک به 11 میلیون نفر هستند ولی نباید نشانی نادرست داد و باید انسان هایی که واقعا نیازمند هستند مورد توجه قرار گیرند.


وی گفت: برخی نابینایان به علت کم توجهی ها در خانه ها مانده اند وگرنه تعداد نابینایان فرهیخته بسیار بیشتر خواهد بود و از این رو باید شرایط حضور نخبگان نابینا در عرصه های اجتماعی و سیاسی کشور فراهم شود.


نحوی نژاد افزود: فرهنگ استفاده از فناوری و تجهیزات هم چنین بهره گیری از کتابخانه های گویا باید گسترش یابد و سایت های اینترنتی نیز برای نابینایان قابل استفاده شود.
همایش جامعه بینا، شهروند نابینا به مدت دو روز با حضور شماری از نخبگان نابینا و کم بینا از سراسر کشور در دانشگاه کاشان برپا شد.
در این همایش چند نشست تخصصی برگزار شده و اختتامیه آن عصر فردا برگزار می شود.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است