ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی در ایران

ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی در ایران

28 آذر 1395

 'دست مصنوعی با کنترل صوتی' همزمان با هفته پژوهش و در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار رونمایی شد.


دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات و طراح و سازنده این دست مصنوعی گفت: با توجه به اینکه پروتزهای اندام فوقانی، در حال حاضر با استفاده از پردازش سیگنال عضلانی عمل می کنند، در مواردی که فرد معلول دچار فلج چهار عضو شده باشد و یا به هر علتی توانایی کنترل باقیمانده عضلات خود را از دست داده باشد پروتز ذکر شده قابل استفاده نیست و همین معضل، انگیزه من برای طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی بود.


'بابک رضایی افشار' افزود: در طراحی و ساخت دست مصنوعی با کنترل صوتی از علوم مختلفی نظیر شبکه های عصبی، شناسایی آماری الگو، داده کاوی، پردازش سیگنال و تلفیق آن با الکترونیک و توانبخشی استفاده شده است.


وی ادامه داد: در این دستگاه با استفاده از صدای شخص معلول با صحت 90 درصد، فرامین صوتی روزمره به پروتز آموزش داده می شود و با فراخوانی فرامین آموزش داده شده، حرکات این دست مصنوعی برای انجام امور روزمره کنترل می شود.


رضایی افشار، وزن بسیار پائین به علت استفاده از فیبرهای کربنی در ساخت، امکان برنامه ریزی با نرم افزار اختصاصی توسط مصرف کننده بدون نیاز به حضور کارشناس، حرکت تمامی پنج انگشت و نیز بند انگشت ها و امکان تقلید کامل حرکات دست انسان را از جمله مزایای این پروتز اندام فوقانی ذکر کرد.


وی تصریح کرد: از آنجا که هنگام فرامین صوتی ممکن است نویز و سر و صدای محیط بر روی آن تأثیرگذار باشند، در این پروژه اقدام به طراحی و ساخت میکروفن گردنی کردم که این میکروفن می تواند به صورت مستقیم سیگنال صوتی را از طریق حنجره دریافت کند بنابراین نویز و سر و صدای محیط کمترین تأثیر را بر روی پروتز خواهد داشت.


به گفته این محقق جوان، از این میکروفن می توان در دیگر صنایع نیز با اندکی تغییر استفاده کرد.


وی خاطرنشان کرد: نمونه اولیه این پروژه در مدت سه سال با صرف هزینه ای بیش از 200 میلیون ریال و با همکاری دانشکده مهندسی پزشکی واحد علوم تحقیقات و راهنمایی دکتر 'مجید پولادیان' رئیس دانشکده ساخته شده و به ثبت رسیده است.


رضایی افشار با بیان اینکه اکنون پروتزهای الکترونیکی توسط کشورهای معدودی تولید شده و با قیمت بالایی در دنیا به فروش می رسد، افزود: مذاکراتی با شرکت های داخلی وخارجی در راستای تولید انبوه این پروتز در حال انجام است که امیدواریم با جلب حمایت های بیشتر جزء تولید کنندگان این نوع پروتزها قرار بگیریم.


هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار از چهارشنبه، 24 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافته و امروز، 28 آذرماه به کار خود پایان می دهد.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است