معلولان ، شهروندان فراموش شده شهرهای امروزی

28 اردیبهشت 1395

براساس قانون جامع حمایت از معلولان، باید رفاه اولیه معلولان تامین شود تا عدالت اجتماعی جریان یابد، اما بسیاری از مفاد این قانون، بیش از 12 سال است مسکوت مانده و اجرا نمی‌شود.


در این راستا اقدامات زیادی انجام شده که البته این اقدامات در برابر حجم کارهای باقی مانده پاسخگوی نیاز معلولین نیست.


اگرچه در کلانشهر اراک بعنوان مرکز استان مرکزی ، تعداد انگشت شماری از پیاده روها و معابر شهری متناسب با شرایط ویژه معلولین مناسب سازی شده اما به طور کلی بخش عمده ای از محیطها و مبلمان شهری و ناوگان حمل و نقل شرایط لازم برای خدمات رسانی به معلولین را ندارند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی پیرامون لزوم مناسب سازی فضاسازی شهری برای معلولین گفت: ساختمان‌ها و اماکن عمومی که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را نداشته باشند، پروانه پایان کار دریافت نخواهند کرد.


فیلی افزود: بر اساس قانون، ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر باید استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت کنند و در غیر این صورت شهرداری‌ها نمی‌توانند پروانه پایان کار برای آنها صادر کنند.


غلامرضا ونایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان مرکزی از وجود 26 هزار معلول تحت پوشش و حمایت بهزیستی استان مرکزی خبر داد و گفت : 55 درصد از این تعداد معلول مربوط به شهرستان اراک هستند.


ونایی با بیان اینکه طبق برآورد آماری که صورت گرفته از کل جمعیت استان مرکزی چیزی حدود 4.2 درصد معلول هستند، افزود: میانگین درصد معلولین در جهان طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 10 درصد است که ممکن است برخی کشورها از این میزان فراتر روند و یا درصد کمتری معلول داشته باشند.


وی افزود: با توجه به اینکه یکی از نیازهای اساسی معلول برای حضور در جامعه در اختیار داشتن ویلچر است، به همین منظور سال گذشته برای خرید تجهیزات توانبخشی ویژه معلولین افزایش 100 درصدی اعتبارات اتفاق افتاد.


ونایی از تامین 40 درصدی زیرساخت‌ها برای حضور معلولین در جامعه و توانمندسازی آنها خبر داد و افزود: در مناسب‌سازی فضاهای شهری الزامات بسیاری وجود دارد و آسانسور، سطوح شیب‌دار و علائم هشداردهنده در معابر تردد معلولین از مهمترین نیازهای شهری برای آنهاست که در این راستا به ویژه جهت ایجاد سطوح شیب‌دار اقدامات لازم در استان انجام گرفته است.


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است