پوشش تحصیلی بیش از 16 درصدی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه

28 اردیبهشت 1395

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به ماده 23 و 27 پیمان جهانی حقوق کودک مبتنی بر اینکه "کودکان معلول برای برخورداری از یک زندگی مناسب به آموزش و پرورش و مراقبت ویژه نیاز دارند و هر کودکی حق دارد از سطحی از زندگی برخوردار شود که رشد جسمی، ذهنی ، روانی و اجتماعی تامین گردد" گفت: استان زنجان بالغ بر دو هزار نفر دانش آموز دارای نیازهای ویژه را تحت پوشش آموزش و پرورش ویژه قرار داده است و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در مراکز ویژه 797 نفر می باشد که در 15 مدرسه استثنایی و 7 کلاس ضمیمه مشغول به تحصیل هستند.


 


وی ضمن تاکید بر رشد قابل توجه در زمینه پوشش تلفیقی- فراگیر آموزش و پرورش استان زنجان گفت: تعداد دانش آموزان طرح تلفیقی- فراگیر سال گذشته از 166 نفر به 233 نفر در سال جاری رسیده است که در 172 مدرسه پذیرا حضور داشته و صرفا خدمات آموزشی ، پرورشی و توان بخشی ویژه مورد نیاز خود را در زمینه ی بینایی ، شنوایی و جسمی – حرکتی از آموزش و پرورش استثنایی دریافت می کنند و در کنار این دانش آموزان 1010 نفر دانش آموز دارای اختلال یادگیری نیز شناسایی و مورد بازپروری قرار گرفته اند.


 


فریقی افزود : تعداد 14 منطقه استان زنجان در زمینه طرح پوشش تلفیقی – فراگیر با آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان همکاری و همراهی دارند و هر 14 منطقه با اولویت ناحیه دو زنجان با بیشترین آمار جمعیتی و کمترین آمار منطقه افشار پوشش آموزش تلفیقی فراگیر را دارا می باشند و این در حالی است که سال گذشته 8 منطقه از 14 منطقه فاقد آموزش تلفیقی فراگیر بوده است.


 


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان ادامه داد: علی رغم شناسایی ها و خدمات ارائه شده سهم استان زنجان در پوشش تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه تنها 1 و 16 صدم درصد ازجمعیت دانش آموزی استان است و این رقم، جای تأمل و مستلزم تلاش های بیش از پبش خواهد بود.


 


وی ضمن اشاره به تعداد 390 نفری نیروهای آموزشی، پرورشی، توانبخشی، خدماتی و اداری اظهار داشت: 71 در صد کارکنان خانم ها و 29 درصد را همکاران آقا تشکیل می دهند.


 


فریقی با اشاره به ابلاغ شاخص های اختصاصی در قالب سه بسته اجرایی ایجاد فرصت های عادلانه آموزشی و پرورشی ، ارتقای آموزش و توسعه امور پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان به فعالیت های انجام شده در هر بخش اضهار داشت: از اهم این برنامه ها می توان به سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان و طرح مداخله به هنگام سنجش پیش دبستانی ها ، پوشش آموزشی کودکان استثنایی پیش دبستانی و هچنین پوشش آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم با توجه به رو افزایش بودن تعداد کودکان مبتلا به اتیسم اشاره نمود.


 


فریقی افزود: در راستای ارتقای کیفیت آموزشی ، پوشش خدمات توانبخشی خارج از مدرسه به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه با بیش از دو برابر عملکرد مورد انتظار در استان ارائه شده است.


 


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان خاطر نشان کرد: در قالب بسته های حمایتی نیز به تعداد قابل توجهی از دانش آموزان هزینه هایی تخصیص یافته است .


 


فر یقی در خاتمه ی گزارش به طرح مشکلات موجود در استان از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه ی آموزش ویژه ، توانبخشی و خدماتی و نیز کمبود فضای آموزشی و نامناسب بودن فضای مدارس ویژه و پذیرا پرداخت و نبود سالن های ورزشی ویژه نیز به عنوان نیازهای اساسی این کودکان در سطح استان مطرح و در خاتمه پیشنهاداتی در راستای محقق شدن اهداف آموزش و پرورش ویژه عنوان داشت که مهم ترین آن مشارکت تمام آحاد جامعه در قالب کمک خیرین و بخش دولتی بود .


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است