معلولان با ایجاد شبکه ملی ناظر بر عملکرد بهزیستی باشند

30 اردیبهشت 1395

گره قانون حمایت از حقوق معلولان پس از 4 سال کار کارشناسی، بین مجلس و شورای نگهبان هنوز باز نشده است.


 


قانون حمایت از حقوق معلولان در فراز و نشیبهای جاده‌ای پرسنگلاخ و عبور از دو دولت، عجولانه در واپسین روزهای حیات مجلس نهم بر اساس اصل 85 قانون اساسی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد اما شورا قانون را برگشت داد داد. حالا به نظر می رسد گره این قانون بعد از طی 4 سال در حال کور شدن است.


 


در این زمینه صبح امروز، مسوولان سازمانهای مردم نهاد حوزه معلولان از سراسر کشور به همت کانون معلولان توانا در تهران گرد هم آمدند تا درخصوص "قانون حمایت از حقوق معلولان" مشکلاتی که به نظر می رسد قصد ندارند از سر اصلاحیه قانون دست بردارند، هم اندیشی کنند.


 


سهیل معینی، مدیرعامل انجمن باور گفت: ایراد شورای نگهبان الحق و الانصاف درست است چرا که مجلس مسیر درستی را نرفت. وقتی قرار است به قانون میانبر بدهید، حداقل باید در جلسات کمیسیون اجتماعی مجلس تعداد قابل توجهی از اعضای شورای نگهبان را دعوت کنید و آنها را توجیه کنید، سپس به شورای نگهبان ارسال کنید.


 


وی افزود: اصلاحیه قانون جامع، برخاسته از تلاشهای خود معلولان بود. حتی خود مسوولان را ما با فشار مجبور به پیگیری قانون جامع کردیم.


 


دو ایرادی که شورای نگهبان به قانون گرفته یکی اشکال اساسی به اصل 85 قانون اساسی و دیگری اشکال به مواد گنجانده شده در لایحه قانون بود که عامل رد قانون معلولان توسط شورای نگهبان و ارجاع آن به مجلس عنوان شد.


 


گیر افتادن قوانین مربوط به معلولان در مباحث بودجه‌ای از دیگر مشکلاتی بود که توسط معینی، مطرح شد.


 


در ادامه سید محمد موسوی، دبیر برگزاری مجمع هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد معلولان اظهار کرد: معلولان با ایجاد شبکه ملی ناظر بر عملکرد بهزیستی باشند.


 


وی با بیان اینکه معلولان باید دست به ایجاد یک شبکه‌ی ملی بزنند گفت: تشکل‌های معلولان از طریق ایجاد شبکه‌ی ملی معلولان بر عملکرد سازمان بهزیستی نظارت داشته باشند.


 


تشکل‌های معلولان باید به یکدیگر بپیوندند تا بتوانند ایفای نقش کرده و از حقوق خود دفاع کنند.


 


موسوی ضمن بیان این مساله تاکید کرد: راه‌کار اصلی معلولان برای رسیدن به اهداف خود و برخورداری از حقوق برابر با سایر اقشار، ایجاد هم‌افزایی و انتقال تجارت به‌ویژه تجارب مدیریتی است.


 


وی گفت: تشکل‌های معلولان باید حضور خود را در جامعه اثبات کنند و به دفاع از حقوق سیاسی اجتماعی و فرهنگی خود برایند.


 


این فعال اجتماعی حوزه‌ی افراد دارای معلولیت بنای کار سازمان‌ها مردم نهاد معلولان را به دور از سیاست و سیاسی‌کاری دانست و خاطرنشان کرد: تشکل‌های معلولان در عین اینکه دارای آگاهی و سواد سیاسی هستند اما کار سیاسی نمی‌کنند و وارد سیاست نمی‌شوند.


 


در ادامه، محمد نخعی، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که تشکل‌ها از تخصص‌های یکدیگر بی‌خبرند گفت: سازمان‌ها مردم‌نهاد معلولان باید استعدادهای اقلیمی و فردی خود را به یکدیگر منعکس کنند.


 


در پایان، خلیل آزادگان، مدیرعامل انجمن نابینایان آذربایجان غربی نیز ارتقای اطلاعات را از ضروری‌ترین موارد برای معلولان خواند و گفت: جای خالی آموزش و تحقیقات در بین افراد دارای معلولیت دیده می‌شود.


 


به گفته‌ی وی، بسیاری از افراد دارای معلولیت و حتی تشکل‌های مربوطه از حقوقی که دارند بی‌اطلاع‌اند. تشکل ها باید در خصوص مالیات و معافیت‌های مالیاتی که می‌شود برای معلولان در نظر گرفت پیگیر باشند و با جهت‌دهی به این رویه بتوانند نتایج خوبی برای این گروه بگیرند.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است