67 درصد موالید کشور زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی

28 تیر 1395

دکتر محسن فیروزبخت در نخستین سمپوزیوم شناسایی و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان در مشهد گفت: به دلیل اهمیت اجرای این طرح در پیشگیری از ناشنوایی و کم شنوایی در نسل آینده، تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی صورت گرفته، پوشش 90 درصدی موالید را در دو سال آینده هدف گذاری کرده است.


وی با بیان اینکه یکی از این برنامه ها افزایش شمار واحدهای غربالگری شنوایی است که برای تامین تجهیزات آن قول مساعد داده شده، افزود: آموزش نیروها از دیگر برنامه ها است که کار در این زمینه نیز شروع شده است.


وی تاکید کرد: حساس سازی مردم در زمینه اهمیت و ضرورت انجام غربالگری شنوایی برای نوازادن و تاثیر آن در پیشگیری از بروز معلولیت شنوایی در نوزاد از مسائلی است که امسال با قوت در سطوح مختلف کشور انجام می شود.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از یک دهه از اجرای برنامه غربالگری شنوایی در سطح کشور می گذرد، بیان کرد: در این بخش دستاوردهای خوبی حاصل شده و کشف و مداخله به موقع در این خصوص، از بروز معلولیت شنوایی در هزاران کودک جلوگیری کرده است.


وی تاکید کرد: به نظر می رسد در اجرای هرچه موثرتر و مطلوب تر این برنامه لازم است سازمانهای متولی و موثر هماهنگی ویژه ای در این خصوص داشته باشند.


رئیس گروه غربالگری مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از جمله راه های ایجاد هماهنگی بین دستگاهی را برگزاری چنین سمپوزیوم هایی دانست.


فیروزبخت بیان کرد: از جمله راهکارهایی که می تواند در همکاری و همراهی بیمارستان های خصوصی در اجرای طرح غربالگری شنوایی موثر باشد، اجرای دستورالعمل ها و راهکارهای اجرایی وزارت بهداشت در این زمینه است که با امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان بهزیستی و این وزارتخانه تلاش داریم تا این امر محقق شود.


رئیس گروه غربالگری مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در زمینه گرانی تجهیزات کمک توانبخشی و غربالگری گفت: تازمانی که موفق به تولید تجهیزات در داخل کشور نباشیم ناچار به خرید تجهیزات گران خارجی هستیم.


وی تاکید کرد: نباید این نکته را فراموش کرد که هزینه تحمیل شده به جامعه به واسطه یک کودک دچار معلولیت ناشنوایی به مراتب بالاتر و سنگین تر از هزینه تجهیزات درمانی و کمک توانبخشی است.


این مقام مسئول بیان کرد: پارسال حدود سه هزار نوزاد نیازمند مداخلات درمانی به واسطه وجود مشکلات شنوایی در کشور شناسایی شدند و به بیان دیگر طی یک سال از معلولیت شنوایی سه هزار کودک جلوگیری شد.


وی با بیان اینکه همیشه در ارائه آمار در کشور دچار مشکل هستیم که این امر در زمینه ارائه آمار شمار ناشنوایان نیز وجود دارد، افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی( WHO ) به طور معمول 5.3 درصد جمعیت جهان و هر کشور ناشنوا هستند که این آمار در کشور ما نیز صادق است.


سمپوزیوم شناسایی و مداخله زودهنگام شنوایی در نوزادان همزمان با 24 تیرماه در مشهد برگزار شد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است