شناسایی 331 نوزاد دچار اختلالات شنوایی در خراسان رضوی

27 تیر 1395

مدیرکل سازمان بهزیستی خراسان رضوی از شناسایی 331 نوزاد دچار اختلالات شنوایی در سطح استان خبر داد.


 


حمیدرضا پوریوسف در همایش "سمپوزیوم شناسایی و مداخله زودهنگام نوزادان"، اظهار کرد: طی سال گذشته حدود 115 هزار نوزاد پس از تولد مورد غربالگری قرار گرفتند که از این میان331 نفر مبتلا به اختلالات شنوایی شناسایی شدند که برخی از آنان به توانبخشی و تعدادی به کاشت حلزون و عمل جراحی نیاز داشته‌اند.


 


وی با اشاره به اینکه همکاری حوزه توانبخشی و پیشگیری سازمان بهزیستی می‌تواند در زمینه غربالگری شنوایی بسیار موثر عمل کند، تصریح کرد: مداخله شنوایی باید برای نوزادان کمتر از 6 ماهگی انجام شود و ما سعی کرده‌ایم که این فاصله را به زیر یک‌ماه تشخیص برسانیم.


 


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: اگر 93 درصد تشخیص از غربالگری حاصل شود از طرف دیگر 99 درصد مداخله صورت می‌گیرد و به صورت پیگیر با کودک ارتباط برقرار می‌شود.


 


پوریوسف با اعلام اینکه سه مرکز فعال غربالگری شنوایی در سطح مشهد وجود دارد، عنوان کرد: پس از غربالگری و شناسایی کودکانی که دچار مشکلات شنوایی باشند به این مراکز معرفی می‌شوند.


 


وی به هزینه‌های سنگین تجهیزات شنوایی در کشور اشاره کرد و گفت: می‌توان برای شیرخوارانی که ناشنوایی آنان در بیمارستان تشخیص داده می‌شود، حداقل دو سمعک در نظر گرفت، همچنین سازمان بهزیستی از افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند، در صورت نیازمند بودن حمایت مالی می‌کند.


 


وی با تاکید بر اینکه تنها خلاء ما در شناسایی نوزادان ناشنوا در بیمارستان‌های خصوصی است، افزود: پوشش ما در بخش دولتی صد درصد است و تاکنون غربالگری 82 درصد از نوزادان در سطح استان صورت گرفته و اگر ما نتوانستیم این آمار را به 95 درصد برسانیم به دلیل خلاء در بخش خصوصی است بنابراین قرار است که به بیمارستان‌های خصوصی ورود پیدا کنیم که تا حد امکان هیچ کودک ناشنوایی از چشم پنهان نماند زیرا در آینده سلامت در زندگی اجتماعی کشور بسیار موثر خواهد بود.


 


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ما خواستار ورود به بیمارستان‌های تامین اجتماعی هستیم و امکانات و دستگاه‌های لازم در این زمینه را داریم، یادآور شد: ضروری بوده که سازمان ثبت ‌احوال برای نوزادانی که گواهی غربالگری به آنان داده نشده، شناسنامه صادر نکند و در این زمینه همکاری لازم را انجام دهد.


 


احمد شاه‌فرهت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش با اعلام اینکه 82 درصد نوزادان در خراسان رضوی در زمینه شنوایی، غربالگری می‌شوند، اما 18 درصد هنوز شناسایی نشده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه آمار ما در زمینه شنوایی کودکان لنگ می‌زند؛ چرا افرادی که دچار مشکل شنوایی هستند پس از تشخیص مجددا به مراکز غربالگری مراجعه نمی‌کنند.


 


وی ادامه داد: در واقع باید به نقطه‌ای برسیم که بیش از 90 درصد نوزادان مورد غربالگری شنوایی قرار بگیرند که این امر مستلزم یک برنامه منظم میان سازمان بهزیستی و علوم پزشکی است.


 


این فوق تخصص نوزادان خاطرنشان کرد: شنوایی که سنجیده می‌شود، صد درصد تضمین‌کننده سلامت شنوایی کودک نیست و او باید مجددا به مراکز غربالگری مراجعه کند تا سنجش صورت بگیرد.


 



شاه‌فرهت عنوان کرد: ترخیص نوزادان از بیمارستان در فاصله کمتر از 24 ساعت موجب می‌شود که غربالگری شنوایی نوزاد پس از تولد از نظر علمی صحیح نباشد و بنابراین حداقل بعد از 48 ساعت مورد غربالگری قرار بگیرند که درخواست‌های بسیاری را از بیمارستان‌ها در این زمینه داشته‌ایم.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است