سهم معلولان از خدمات عمومی پرداخت شود

29 تیر 1395

رضا سلیقه در جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی ۱۵۰ فصل دارد، اظهار داشت: در مجموع ۲۴۰ نفر از کارکنان دولتی و ۲ هزار غیردولتی در بهزیستی استان قم فعالیت می‌کنند و ۲۷۰ مرکز تحت نظارت و حمایت بهزیستی است.


 


به گفته وی، در حال حاضر ۲۲ هزار معلول در استان تحت حمایت سازمان قرار دارد و ۴ هزار خانواده بی‌سرپرست حمایت می‌شوند.


 


وی با اشاره به اینکه در استان ۲ هزار نابینا ۴ هزار ناشنوا و ۴ هزار و ۶۰۰ معلول ذهنی داریم، افزود: بابت هر فرد که بستری می‌شود ماهانه بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ تومان یارانه می‌دهیم.


 


مدیرکل بهزیستی استان قم معتقد است در استان قم سرریز مشکلات استان‌های دیگر را تحمل می‌کند و ۶۰ درصد آسیب‌های اجتماعی در قم مربوط به استان‌های دیگر است.


 


وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مردم قم را معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند ابراز داشت: هشت درصد مردم قم سالمند هستند که در سال‌های آینده این درصد بیشتر هم خواهد شد.


 


سلیقه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد جمعیت استان قم سالمند خواهند بود، گفت: این درحالی است که امکانات شهری تناسبی با نیازهای سالمندان و معلولان ندارد.


 


وی با بیان اینکه در استان قم یک اتوبوس مناسب سازی شده برای ویلچری‌ها نداریم، افزود: در سال‌های گذشته اتفاقاتی رخ داده است اما تا شرایط مطلوب هنوز فاصله بسیاری داریم.


 


محرومیت از وسایل حمل و نقل عمومی


 


مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌هایشان باید این ۱۰ درصد را لحاظ کنند، اظهار کرد: طبق قانون در کرایه اتوبوس و تاکسی ۵۰ درصد تخفیف برای سالمندان و معلولان لحاظ شده اما معلولان گلایه می‌کنند که حتی خدمات به آنها داده نمی‌شود.


 


وی با بیان اینکه در استان قم ۴۰۰ نفر معلول ضایعه نخاعی داریم که هزینه‌های سرسام آوری داریم که باید از کمک خیران استفاده کنیم تصریح کرد: اگر کمک‌های مردم نبود سازمان با اعتبارات دولتی نمی‌توانست خدمات ارائه دهد.


 


سلیقه با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید بستر امنیت اجتماعی ما بالا رود.


 


وی با بیان اینکه آمار طلاق در استان قم کمتر از کشور است، افزود: در کشور ۳۵ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود اما در استان قم ۲۷ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود.


 


لزوم اصلاح فرهنگ کمک در قم


 


مدیرکل بهزیستی استان قم با گلایه از رهاشدگی مسئله مهاجرت در قم تصریح کرد: مهاجرت به قم هیچ فیلتری ندارد و آسیب‌های بسیاری از این منظر شامل قم می‌شود.


 


وی با اشاره به اینکه مردم قم در کمک به هم‌نوعان مشارکت دارند اما باید فرهنگ کمک را اصلاح کرد گفت: کمک غیر هدف دار موجب شده که آمار متکدی بالا برود. گاهی متکدیانی که جمع‌آوری می‌شوند مبالغ زیادی پول همراه خود دارند.


 


وی افزود: سالیانه ۳۰۰ کودک خیابانی از سطح شهر قم جمع‌آوری می‌شود که ۶۰ درصد مربوط به استان‌های دیگر است.


 


سلیقه اظهار کرد: در حاشیه شهر قم ۱۱ پایگاه دایر کردیم و ۸۰ هزار خانواده را آسیب‌شناسی کرده و ۱۱ جلد کتاب برای هر محله چاپ شد.


 


وی با اشاره به اینکه نسخه مقابله با آسیب‌های اجتماعی در هر محله متفاوت است گفت: پردیسان به عنوان منطقه‌ای که ۱۰ درصد جمعیت استان قم را دارد در معرض خطر است و اگر امروز به این منطقه فکر نکنیم در آینده با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهیم شد.


 


مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به نقش شهرداری در جمع‌آوری افراد بلامکان در سطح شهر ابراز داشت: در شورای تأمین مقرر شد شهرداری برای این منظور یک ساختمان در نظر بگیرد تا تمام آسیب دیدگان در این مرکز ساماندهی شوند.


 


وی افزود: تکدی گری جرم است و سیستم قضایی باید این را جرم در نظر بگیرد تا بتوانیم این موضوعات را کنترل کنیم.


 


سلیقه با اشاره به اینکه زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در قم به صدا درآمده ابراز کرد: در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از خط قرمز عبور کرده‌ایم و باید همان نگاهی که در مقابله با بحران داریم در این موضوعات هم داشته باشیم.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است