کمبود کتاب های بریل مورد نیاز کودکان در قم

29 تیر 1395

مسوول بخش نابینایان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: در حال حاضر 402 نفر از روشندلان عضو کتابخانه عمومی هستند و از کتاب های بریل، کتاب خانه الکترونیک و گویا استفاده می کنند.


 


حسن عبدلی : از این تعداد 52 کودک نابینا از خدمات کتابخانه عمومی قم و کتاب های بریل بخش کودک و نوجوان استفاده می کنند.


 


وی، تعداد کودکان نابینا و کمبود کتاب های بریل در سطح کودکان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در این بخش به سمت تولید کتاب بریل برای کودکان در کنار سایر نابینایان رفته ایم و تنها استان قم در تولید کتاب بریل برای نابینایان و کودکان فعال است.


 


عبدلی در مورد برنامه ها برای بخش کودکان نابینا نیز گفت: در این بخش برجسته سازی نقشه ایران برای کودکان انجام شد که ضروری است کتاب های بریل ویژه کودکان تولید شود.


 


مسوول بخش نابینایان اداره کل کتابخانه های عمومی قم، افزود: برای کودکان قصه خوانی با مراجعه به مدارس نابینایان انجام می شود و در این مدارس کودکان می توانند کتاب هایی را به امانت بگیرند. حدود 5 هزار نسخه کتاب بریل با دو هزار عنوان در مجموعه وجود دارد. از آن جایی که در بریل فونت وجود ندارد حجم کتاب ها افزایش می یابد و تعداد نسخه ها چند برابر عناوین است.


 


وی در خصوص برنامه های این بخش در خدمت به نابینایان و تولید کتاب های بریل عنوان کرد: بخش های مختلفی در ارتباط با روشندلان و نابینایان فعال است که شامل مخزن کتاب بریل، کتاب خانه الکترونیک و گویا ویژه نابینایان است. نرم افزارهای پیشرفته ای در کتاب خانه الکترونیک وجود دارد که نابینایان می توانند با مراجعه به این نرم افزارها از کتاب های الکترونیک برخوردار شوند.


 


عبدلی در مورد بخش کودک و نوجوان نابینایان گفت: استان قم اولین کتابخانه مجهز برای نابینایان در سطح کشور را دارا است که بخش کودک و نوجوان آن فعال است و خدمات خود را به این طیف از جامعه روشندلان ارائه می کند.


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است