پرداخت «عیدی» مددجویان بهزیستی تا پایان بهمن

21 بهمن 1394

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تأمین اعتبار برای تهیه ۱۰۰ مورد جهیزیه نوعروسان مددجوی زیرپوشش این نهاد در استان ایلام تا پایان امسال خبر داد.


 


انوشیروان محسنی بندپی در نشست شورای برنامه‌ریزی بهزیستی استان ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه 700 مددجوی زیرپوشش بهزیستی در نوبت دریافت جهیزیه قرار دارند تا پایان امسال 100 مورد از این جهیزیه‌ها تأمین و تهیه مابقی نیز سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.


 


وی همچنین در خصوص مددجویان پشت نوبت استفاده از خدمات بهزیستی ایلام اظهار کرد: سال آینده علاوه بر سهمیه استان برای زیرپوشش قرار دادن مددجویان پشت نوبت، سهمیه ویژه برای پوشش 30 درصد بیشتر این افراد نیز اعمال خواهد شد.


 


محسنی بندپی خریداری و اختصاص 15 دستگاه رایانه و سه دستگاه خودرو را از دیگر کمک‌ها و حمایت‌های بهزیستی کشور از اداره کل بهزیستی استان ایلام اعلام کرد که تا پایان امسال محقق می‌شود.


 


وی همچنین در خصوص پرداخت عیدی مددجویان زیرپوشش بهزیستی تأکید کرد: عیدی مددجویان معادل مستمری آن‌ها است که تا پایان بهمن‌ماه جاری به‌حساب همه آن‌ها واریز خواهد شد.


 


رییس سازمان بهزیستی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخی آسیب‌های اجتماعی در ایلام رشد غیر معقولی دارد، گفت: این آسیب‌ها با مداخلات متوقف خواهد شد.


 


محسنی بندپی همچنین افزود: اجرای طرح ویژه غربالگری شنوایی برای کودکان تاکنون برای کودکان زیر یکسال بود که با هدف ارتقای سلامت کودکان سه تا پنج سال این طرح به صورت ویژه از سال آینده در استان‌های کم برخوردار و محروم کشور از جمله ایلام نیز اجرا خواهد شد.


 


وی میانگین نوزادان زیر پوشش قرار گرفته این طرح را در سال گذشته 63 درصد و در سال جاری 70 درصد اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود پوشش این طرح در سال آینده به بیش از 90 درصد افزایش یابد.


 


محسنی بندپی با اشاره به جمعیت پنج میلیون و 50 هزار نفری مددجویان زیر پوشش بهزیستی اضافه کرد: از این تعداد یک میلیون و 22 هزار نفر را معلولان مختلف جسمی، حرکتی، ذهنی، ناشنوا، نابینا و غیره تشکیل می‌دهند.


 


رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: علاوه بر این 250 هزار معلول در سراسر کشور پشت نوبت خدمات حمایتی بهزیستی قرار دارند که پیش‌بینی می‌شود در برنامه ششم توسعه سالانه 50 هزار نفر از این افراد زیر پوشش حمایتی قرار گیرند.


 


وی بهزیستی را از علمی‌ترین و تخصصی‌ترین دستگاه‌های کشور دانست و گفت: هدف اصلی این سازمان خدمات تخصصی برای پیشگیری و شیوع آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و همچنین جلوگیری از رشد معلولیت‌هاست.


 


محسنی بندپی تاکید کرد: این سازمان در اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا شش ساله در سال جاری 27 میلیون کودک را زیر پوشش قرار داد که از این تعداد 465 هزار نفر که مشکوک تشخیص داده شدند برای ادامه درمان به مراکز درمانی ارجاع شدند.


 


رییس سازمان بهزیستی پیشگیری را اولویت نخست بهزیستی اعلام کرد و گفت: در این زمینه معلول زدایی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این سازمان در پیش گرفته شده که در این زمینه تقویت 250 مرکز ژنتیک برای انجام مشاوره و آزمایش های قبل از ازدواج در دستور کار قرار دارد.


 


به گفته وی، در 9 ماه از سال جاری با اقدام‌های پیشگیرانه، شناسایی و مداخله علمی از تولد 900 نوزاد معلول در کشور جلوگیری شده است.


 


وی به خدمات دولت یازدهم در بخش مسکن به مددجویان و معلولان زیر پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته تاکنون 33 هزار واحد مسکونی به مددجویان واگذار شد و در دهه فجر امسال نیز 3500 واحد دیگر تحویل می شود.


 


رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون عملیات ساخت 46 هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان در کشور در حال ساخت است، افزود: علاوه بر این 11 هزار واحد مسکونی ویژه خانواده های دو معلول به بالا در حال ساخت است که اواخر هفته جاری در نخستین فاز واگذاری، 260 واحد از آنها واگذار خواهد شد.


 


وی تعداد مراکز اورژانس اجتماعی در کل کشور را 180 مرکز اعلام کرد و گفت: این مراکز در شهرهای بالای 50 هزار نفر راه اندازی شده است.


 


محسنی بندپی اظهار کرد: علاوه بر این اکنون 70 شهر کشور نیازمند ایجاد این مراکز بوده که راه اندازی آنها در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.


 


رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ایلام در برخی آسیب‌های اجتماعی رشد غیر معقولی دارد، گفت: آسیب‌های اجتماعی پدیده‌ای جهانی بوده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست که رشد غیر معقول برخی آسیب های اجتماعی در تعدادی از استان‌ها با مداخلات باید متوقف و طرح های پیشگیرانه توسط بهزیستی در این زمینه اجرا خواهد شد.


 


وی به برخی آسیب‌های اجتماعی نظیر خودکشی در استان ایلام اشاره کرد و گفت: این پدیده ناهنجار از رشد غیرمتعارف در این استان برخوردار است.


 


محسنی بندپی تاکید کرد: علل و عوامل این پدیده به همراه سایر آسیب‌های اجتماعی در برنامه زمانبندی شده پنج ساله با همکاری استانداری ایلام و سایر ارگان‌های مرتبط شناسایی و کنترل خواهد شد.


 


رییس سازمان بهزیستی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح‌ها و برنامه زمان‌بندی شده رشد این آسیب‌های اجتماعی در مدت پنج سال در استان متوقف شود.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است