دو اثر تئاتر از اصفهان به جشنواره ملی آفتاب راه خواهد یافت

22 اسفند 1394

سید اصغر فیاض در حاشیه جشنواره تئاتر معلولان استان اصفهان (جشنواره آفتاب) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چهارمین دوره جشنواره آفتاب در سال ۹۵ برگزار خواهد شد که هم اکنون بازبینی آثار ارسالی در هر استان شروع شده و بعد از این مرحله آثار منتخب به مرحله منطقه ای راه خواهند یافت و در نهایت بعد از حدود دو ماه مرحله نهایی برگزار خواهد شد.


 


وی افزود: سه دوره گذشته این جشنواره در استان اصفهان و در سالهای ۸۹،۹۱،۹۳ برگزار شد و چهارمین دوره از این مسابقات به میزبانی استان اراک خواهد بود.


 


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که هدف از اجرای این جشنواره چیست، گفت: از جمله هنرهایی که جنبه درمانی داشته و در حوزه توانبخشی به آن پرداخته می شود، تئاتر درمانی است. این روش منحصر به فرد در کنار کارهایی همچون موسیقی درمانی و دیگر درمانهایی که با هدف توانمندسازی در حوزه علوم توانبخشی به کار گرفته می شود موجب تقویت، ارتقا و بالا رفتن سطح کیفیت زندگی معلولان را به دنبال خواهد داشت.


 


وی با اشاره به اینکه معلولان به علت مشکلات منحصر به فردی که دارند قادر به انجام کارهای مختلف نیستند و این کمبود موجب خواهد شد تا خانه نشین شده یا به شکلی منزوی شوند، گفت: این انزوا می تواند به شکل های مختلفی بروز کند. مثلاً به مرور زمان فرد معلول تمایل خود را برای حضور در جمع از دست بدهد یا روابط اجتماعیش کاهش یابد و این خود درگذر زمان بر روی جنبه های مختلف زندگی وی اثر می گذارد. برگزاری جشنواره هایی از این قبیل می تواند در همین راستا به معلولان کمک کند تا توانمندتر از قبل زندگی کنند و با بالا بردن کیفیت زندگی خود آینده ای روشن تر پیش روی خود داشته باشند.


 


فیاض در مورد آثار ارسالی به این جشنواره گفت: در مرحله اول و در سطح استان اصفهان شاهد ارائه ۳۰ اثر کتبی از شهرستان های اصفهان، نجف آباد و شهرضا بودیم که در نهایت و بعد از داوری انجام گرفته بر روی آثار ارسالی ۱۰ اثر برگزیده شد تا به صورت تئاتر بر روی صحنه رود که به دلایل فنی هشت اثر بر روی صحنه رفت و از میان این آثار دو اثر انتخاب خواهد شد تا به مرحله جشنواره منطقه ای که در استان اراک برگزار خواهد شد، ارسال شود و در نهایت آثاری که در منطقه انتخاب شود به مرحله کشوری فرستاده خواهد شد.


 


وی در مورد زمان و نحوه اجرای این جشنواره نیز افزود: این جشنواره در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه برگزار شد و گروه های مختلف معلولان به ارائه توانمندی های خود پرداختند. به عنوان مثال گروه نابینایان شهرضا با حضور سه تن از نابینایان بر روی صحنه رفت. این گروه به نقالی قسمتی از شاهنامه فردوسی پرداختند و این نقالی را با موسیقی صحنه و حرکات بدنی و نمایشی تلفیق کردند. از آنجایی که نابینایان از قدرت بینایی برخوردار نیستند و این مهم در ارائه حرکات و هماهنگی گروه نقش به سزایی دارد این اثر را زیبا و به یاد ماندنی کرد.


 


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان اصفهان در پایان ضمن ابراز خرسندی از اجرای این قبیل جشنواره ها گفت: اقدامات اینچنینی ارزنده است زیرا هم جنبه علمی دارد و هم به شکلی طراحی شده که می تواند محرکی اثر بخش برای حضور هرچه بیشتر معلولان در جامعه باشد.


 


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است