هیچ بهانه ای برای اجرا نشدن قوانین معلولان پذیرفتنی نیست

20 اردیبهشت 1395

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه وسملقان و راز و جرگلان درمجلس گفت: قوانین معولان باید بدون هیچ بهانه ای اجرا شوند، مواردی که نیاز به اصلاح دارد بایستی همزمان با اجرا لایحه اصلاحی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.


 


دکتر علی قربانی درمراسم بزرگداشت روز معلم که به منظور تجلیل ازجمعی از معلمان استثنایی استان در مرکز توانبخشی سورنا برگزارشد ، افزود: دولت و حاکمیت باید خدمات لازم را برای کودکان دارای نیازهای ویژه را به عنوان یک وظیفه حاکمیتی فراهم کند.


وی با اشاره به ارائه کمک های مورد نیاز از ناحیه مسئولان و خیران به دانش آموزان استثنایی در خراسان شمالی گفت: با این وجود تمامی کمک ها حتی یک درصد مسائل این حوزه را حل نشده است.


وی با اشاره به کمک استانداری خراسان شمالی برای رهن مکانی برای مرکز تخصصی آموزشی و توانبخشی سورنا، ضمن تقدیر از این اقدام استاندار تصریح کرد: با این وجود رهن این مکان، برای خدمات رسانی شایسته و موثر باید فکر اساسی کرد.


دکتر قربانی با اشاره به این که هر جلسه کاردرمانی با تخفیفات ویژه مبلغ ۲۵ هزار تومان هزینه برای کودکان نیازمند کاردرمانی خانواده ها پرداخت می کنند، اظهارکرد: خانواده ای که نان شب خود را به سختی تامین می کند چگونه می تواند مبالغ سنگین اینچینی هزینه کند ، بویژه اینکه برخی از این کودکان برای سال های سال نیازمند خدمات ویژه کاردرمانی و توانبخشی هستند.


وی بر حمایت از این اقشار که سخنگویی نیز ندارند تاکید کرد وگفت: هم اکنون زحمات بسیاری دراین حوزه انجام می شود ولی چون از لحاظ قانون گذاری و ملی درسطح کشور یا قانون نداشته و یا به درستی اجرا نمی شود جوابگو نیست.


نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، مانه وسملقان و راز و جرگلان درمجلس شورای اسلامی با بیان این که بیمه تامین اجتماعی نیز یک ریال برای درمان این کودکان پرداخت نمی کند، به این سخن که ‘در نیابد حال پخته هیچ خام پس سخن کوتاه باید والسلام’ اشاره کرد و افزود: بسیاری از کودکان نیازمند خدمات توانبخشی از قبیل کادر درمانی حتی با نصف قیمت و یا رایگان تحت درمان قرار دارند ولی این امر تاکی می تواند ادامه پیدا کند.


وی تصریح کرد: وظیفه دولت و حاکمیت است که خدمات لازم برای این کودکان فراهم کند تا از حداقل امکانات از جمله تامین بیمه ویژه اختصاص یابد.


یکی از اعضای هیات مدیره مرکز آموزشی و توانبخشی سورنا نیز دراین مراسم با بیان اینکه خدمات این مرکز با نگاه متفاوت تر به معلولان ارائه می شود گفت: متاسفانه در کشور بیشترین نگاه به معلولان نگاه ناتوانی بوده و گاهی برخی از مسئولان معلولان را مایه دریافت خدمات می بینند.


علیرضا داوری افزود: درهمین راستا می خواهیم قبل از شروع به ارائه یکسری خدمات به این قشر تلاش کنیم نگاه تجاری را از معلولان حذف و نگاه فرهنگی اجتماعی و توانمندسازی به آنها داشته باشیم.


وی به وجود نوابغ بسیاری در دنیا از جمله انیشتین، خورخه، رودکی، هلن کلر، بتهون، لویی بریل که با وجود معلولیت تغییرات بزرگی را در دنیا به وجود آوردند اشاره کرد وگفت: باور این که یک معلول بتواند چنین خدماتی به دنیا ارائه کند کاری سخت و غیر قابل درک است ولی این افراد نشان داده اند که بسیاری از معلولیت ها نه تنها معلولیت نیست بلکه می تواند کمک کنند و تقویت کننده نیز باشد.


وی شرط این امر را در ارائه پشتیبانی های خاص خود دانست و افزود: در آمریکا ۱۷ درصد معلولیت وجود دارد ولی ۶۰ درصد کسانی که اختراعات نوین داشته اند به نوعی دچار معلولیت بوده اند.


وی اظهار کرد: در ۳۰ سال گذشته میزان توجه به معلولان در آمریکا به مراتب بیشتر از افراد عادی بوده که همین امر باعث خلق این اختراعات شده است.


داوری تصریح کرد: هزینه یک معلول یعنی هزینه یک ناتوانی تا آخر عمر که خانواده باید آن را متحمل شود و باید دولت این هزینه را پرداخت می کند بنابراین اگر حتی دو کودک از این چرخه به سلامت بیرون آیند شاید بار بزرگی از روی دوش دولت و خانواده برداشته شود.


وی افزود: مسئولانی که دستی در سیستم مدیریتی استان دارند لازم است برای کمک به این کودکان نذر معنوی داشته باشند و با دید مثبت و شاخص های عالی تر به آینده معلولان نگاه کنند چراکه این افراد می توانند فردا سازندگان دنیا باشند.


در این مراسم از تعدادی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان به منظور ارج نهادن به خدمات این معلمان تجلیل شد.


گفتنی است دراین مراسم مسئولان مرکز سورنا اعلام داشتند باتوجه به حمایت استاندار از این مرکز همزمان با تعطیلی مدارس تعداد ۳۰۰ دانش آموز نیازمند خدمات توانبخشی به صورت رایگان دراین مرکز پذیرش می شوند.


 


منبع : کانون معلولین توانا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است