30 هزار مددجو با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند

24 خرداد 1395

احمد دلبری مدیر کل بهزیستی استان تهران در نشست خبری که امروز در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، اظهار داشت: تعداد تمامی مددجویان بهزیستی استان تهران در سال 94، 1028 نفر معلول و سالمند بوده که این رقم برابر با 86 نفر در ماه است.


 


وی افزود :‌86 درصد از این افراد دارای خانواده و 24 در صد از آن‌ها که برابر 20 نفر در ماه است، مجهول‌الهویه بودند و این در حالی است که ماهیانه 35 نفر معلول سالمند پذیرش کردیم.


 


مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: سال94 حدود 850 نفر در حوزه اجتماعی به وسیله قوه قضاییه و سایر ارگان‌ها به ما معرفی شدند که 33 درصد از آن‌ها که حدود 71 نفر در ماه است را افراد مجهول‌الهویه و 55 درصد از آن‌ها را افراد بدسرپرست تشکیل می دهد.


 


دلبری تصریح کرد: بخشی از این افراد شامل دختران فراری هستند که نیاز به نگه‌داری ندارند.


 


وی افزود:در سال 94 حدود 556 نفر که بالغ بر 55 نفر در ماه است به شیرخوارگاه آمنه تحویل داده شده است.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: برخی از مددجویان که در شیرخوارگاه هستند 31 درصد به علت اعتیاد والدین، 25 درصدرها شده‌در سطح خیابان‌ها و بیمارستان‌ها ، 7 درصد افرادی که یکی از والدین آنها یا هردو زندانین، 6 درصد بهعلت متارکه وطلاق والدین، 5 درصد فوت مادر و پدر، 3 درصد برابر با تعداد 24 نفر به علت کودک آزاری و 9 درصد به علت عدم توانایی والدین در نگه‌داری آنهادر اینجا حضور دارند.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد :‌ از تعداد 850 نفرمددجو 47 درصد آنها به وسیله اورژانس اجتماعی، 20 درصد به وسیله بیمارستان‌ها، 10 درصد به وسیله قوه قضاییه ، 9 درصد به وسیله پلیس، 7 درصد شهرداری و 5 درصد از طریق سایر استان‌ها به ما معرفی شدند.


 


وی با اشاره به محدودیت‌های سازمان و ساختار نیروی انسانی‌ آن افزود: سازمان بهزیستی در ماه مبارک رمضان حدود 170 هزار نفر مددجو را تحت پوشش خود دارد و اگر بخواهد برای هریک از این افراد 100 هزار تومان را اختصاص دهد در مجموع مبلغ 17 میلیارد رانیاز دارد که در واقعیت امر چنین مبلغی را در اختیار ندارد.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: باتوجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و افتتاح نمایشگاه و جشنواره شب‌های مهربانی می‌توان از ظرفیت‌های این ماه و کمک خیرین و مشارکت مردم برای انجام برخی فعالیت‌ها را به فال نیک گرفت.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد: علی رغم اینکه در سال‌های گذشته در سطح مراکز خیریه و شیرخوارگاه‌ها بازارچه هایی برپا می‌شد مشکلات ما فقط مربوط به 150 بچه حاضر در شیرخوارگاه نمی‌شود بلکه مشکل اصلی 170 هزار نفر مددجو در سطح کشور است.


 


وی افزود: بر این اساس تصمیم گرفتیم نمایشگاهی تحت عنوان جشنواره را که با نمایش آثار مددجویان و سایر افراد را که می‌تواند بخشی از فعالیت‌ها و ظرفیت و توانایی سازمان را نشان دهد شکل دهیم.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی استان تهران نشأت گرفته از خیر جمعی است و مسئله مهم این سازمان اطلاع رسانی و آگاه سازی شهرواندان است.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد: سازمان بهزیستی استان تهران به دنبال آن است تا مردم، خیرین و احاد جامعه را نسبت به نیازمندی‌های جامعه هدف که همان مددجویان‌ است را حساس کرده و با همکاری رسانه‌ها در جهت آگاه‌سازی آنها اقدام نمایند.


 


وی افزود: با توجه به فضای موجود جامعه و نقش رسانه‌ها بر این اساس با سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران رایزنی انجام دادیم و قرار براین شد تا برنامه‌هایی مناسب با فعالیت‌ها سازمان بهزیستی استان تهران در شب‌های رمضان اختصاص یابد.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: بحث آگاه سازی از جمله کارهایی است که سازمان برای جلب مشارکت مردمی باید انجام دهد و مردم با حضور خود در نمایشگاه می‌توانند با برخی فعالیت‌های سازمان آشنا شوند و به دنبال آن فعالیت کنند.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد: فعال شدن دراین عرصه از دو طریق مسئولیت اجتماعی سازمان های اقتصادی و فعالیت مردم به عنوان داوطلب محقق می‌شود و یکی از سیاست‌های اصلی سازمان بهزیستی استان تهران ایجاد کانون داوطلبین است.


 


وی با اشاره به اینکه پیدا کردن 170 هزار خیر باتوجه به وجود 170 هزار مددجو در سطح استان تهران کار سختی نیست افزود: افراد خیر در استان تهران در قالب مؤسسات و مراکز خیریه فعالیت می‌کنند و نام بسیاری از آنها در جایی ثبت نشده است و بر این اساس سازمان بهزیستی به دنبال نظامندی آنها و امکان سنجی سازمان‌ها و پتانسیل مردم است.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: سازمان بهزیستی فقط 10 درصد از مشکلات مددجویان را نمی‌تواند حل کند، اما توانایی وصل سازمان‌ها و مردم را به خوبی دارد.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد: این جشنواره با شعار«هرایرانی یک همیار بهزیستی» شروع به فعالیت کرد و با توجه به این شعار به فرض اگر 170 هزار مددجو داشته باشیم به همان نسبت یعنی 170 هزار خیر خواهیم داشت چون معتقدیم داروی بی‌بدیل مسائل اجتماعی ایران خیر جمعی است.


 


وی افزود: در ماه مبارک رمضان به دنبال کمک و خدمات خیرین هستیم و به همین خاطر با همکاری و کمک رسانه‌ها سعی در تشکیل کانون داوطلبان بهزیستی داریم و استفاده از فضای ماه رمضان برای انجام کار خیر با توجه به آمادگی مردم است.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: کار کانون داوطلبان که خانم افشار به عنوان مسئول کانون داوطلبی استان تهران هستند از ساعت 7 صبح شروع تا 11 شب ادامه دارد و بزرگترین غرفه، غرفه داوطلبان است که فرم‌هایی در آن برای ثبت نام داوطلبین ارائه می‌شود.


 


دلبری تصریح کرد:‌بیشترین تبلیغات ما از طریق کانال های مختلف در فضای مجازی برای جلب نظر علاقه‌مندان به ویژه دانشجویان است.


 


وی افزود: نشست‌های تخصصی از چند شب گذشته در سالن اجتماعات شیرخوارگاه آمنه با ظرفیت 100 نفر برگزار شده و محوریت مباحث موضوعات روز، اعتیاد، کودکان کار، حاشیه نشینی و ... است.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت:‌ بر این اساس سامانه نشاط را با همکاری شهرداری منطقه 3 راه‌اندازی کردیم و در آن برنامه‌هایی با محتوای اجتماعی و مذهبی برای علاقه‍‌‌مندان ارائه می‌شود.


 


دلبری تصریح کرد: یکی از نیاز های اساسی مددجویان تأمین مسکن است که در حال حاضر 16 هزار و300نفر از آنها با مشکل مواجه‌اند و در بخش درمانی که از اولویت‌های سازمان بهزیستی است ،7 هزار و 300 نفر نیاز به کمک‌رسانی دارند.


 


وی افزود:‌در رابطه با تأمین جهیزیه و اسباب زندگی وجود 3 هزار و 450 نفر از مددجویان مشکل دارند و در بخش تحصیلی نیز 4 هزار و 625 نفر نیازمند کمک هستند.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: بحث اشتغال مددجویان از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح در سازمان است که 24 هزار نفر از مددجویان را شامل می‌شود و یکی از رویکردهای امسال ما بحث کارآفرینی برای آنها است.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد:‌هرشب به دنبال آن هستیم تا از سازمان‌های تأثیرگذار در مسائل اجتماعی و اتحادیه‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی برای جلب مشارکتشان دعوت به عمل آوریم و با اعلام آمادگی آن‌ها بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم.


 


وی افزود: در ماه مبارک رمضان به 16 شهرستان اعلام کردیم تا هرروز به مشکلات یک نفر از مددجویان رسیدگی شود.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: قرار است در 10 مسجد بزرگ شهر از پتانسیل سازمان بهزیستی استان تهران استفاده شود و با استقبال مردم از ظرفیتشان برای حل مشکلات استفاده کنند.


 


دلبری در ادامه تصریح کرد: برگزاری مسابقه ورزشی جام معلولان، مسابقه نقاشی با موضوع شب‌های مهربانی، ارائه سبد کالا، از جمله اقدامات سازمان در ماه رمضان است.


 


وی افزود‌: در سال 94 با استفاده از ظرفیت یکی از مؤسسات بزرگ تهران بیش از 70 هزار سبد کالا در سطح استان عرضه شد.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت:‌ در شب‌های رمضان از چهارشنبه به تعداد 500 نفر از کسانی که در ورودی نمایشگاه حضور دارند افطاری داده می‌شود.


 


دلبری تصریح کرد:‌حدود 16 هزار سالمندو معلول در مراکز توانبخشی و 4 هزار کودک که در مراکز نگه‌داری، شیرخوارگاه‌ها، و شبه خانواده‌ها به طور شبانه روزی نگه داری می‌شوند چشم انتظار کمک رسانی خیرین هستند.


 


مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران گفت:‌ سازمان بهزیستی به دنبال ـآن است که برای 170 هزار نفر مددجوی خود تا پایان سال 95 شناسنامه تهیه کنند.


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است