ورزش طریقه ای مناسب برای افزایش مشارکت اجتماعی ناشنوایان است

25 خرداد 1395

زهرا همتی : دامنه ورزش نابینایان بسیار محدود است و باید خدمات خاصی با کادری آموزش دیده و مجرب به آنها ارائه شود.


وی افزود: ایلام دارای 140 ورزشکار ناشنوا است که از این تعداد 38 نفر ورزشکار زن در رشته های مختلف در حال فعالیت هستند.


همتی گفت: ناشنوایان به دلیل محدودیت در انتخاب رشته های ورزشی باید رشته ای را دنبال کنند که چهره به چهره باشد زیرا آموزش آنها به صورت زبان اشاره انجام می گیرد و باید به طرف مقابل اشراف داشته باشند.


نایب رئیس بانوان هیات ورزش اعلام کرد: 10 نفر از بانوان ورزشکار در رشته های تنیس روی میز و دو و میدانی به صورت فعال حضور دارند که سال 92 در رشته دو و میدانی موفق به کسب نایب قهرمانی کشور شدند.


وی علت انتخاب این 2 ورزش در بین ناشنوایان را تشخیص جهت به وسیله چشم در تنیس و متکی بودن به خود در دو ومیدانی اعلام کرد و یادآور شد: به علت معلولیت و محدود بودن این افراد باید ورزش های دیگری که این افراد بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند را در استان افزایش داد.


همتی به مشکلات و کمبودهای این ورزش اشاره کرد و گفت: افراد معلول به دلیل شرایط خاص باید دارای فضای ورزشی مناسب و مرتبط با معلولیت آنها داشته باشند به عنوان مثال معلولین جسمی برای ورود به سالن ورزشی با مشکل مواجه هستند و نیازمند یک سالن چند منظوره با امکانات خاص و فضای رفت و آمد مناسب هستند که جوابگوی آموزش آنها باشد.


وی ادامه داد: بعضی از فضاهای ورزشی هنوز بهینه سازی در آنها صورت نگرفته و فاقد استانداردهای آموزشی و ورزشی هستند همچنین این ورزش از نظر مربی با کمبود مواجه است و در صورت غیبت مربی شخصی به عنوان جایگزین وجود ندارد زیرا مربی انتخابی برای این رشته باید آموزش های خاصی را گذرانده باشد و بتواند با زبان اشاره این افراد را آموزش دهد.


همتی با اشاره به کمبود اعتبارات در این بخش تصریح کرد: تا کنون اعتبار خاصی به انجام امور ورزش افراد نابینا و ناشنوا تعلق نگرفته است و تمام هزینه ها از جمله قرارداد مربی، تجهیزات و امکانات توسط اداره کل بهزیستی استان فراهم می شود.


وی تاکید کرد: اطلاع رسانی برای جذب حمایت های مالی جهت توسعه این ورزش ضعیف است و امیدواریم بتوانیم افراد خیر را دراین امر مشارکت دهیم چرا که خیرین در بحث معلولین غافل هستند واگر بتوانیم با حمایت مسئولین و این افراد یک سالن اختصاصی و چندمنظوره برای تمرینات و مسابقات این ورزش داشته باشیم گامی در جهت توسعه این ورزش و مطرح کردن این افراد برداشته ایم.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است