تکریم اقشار آسیب پذیر با طرح " منزلت شهروندی

29 خرداد 1395

تکریم انسان ها و گرامی داشت مقام و منزلت آنان امری است که از دیرباز تا کنون در جوامع بشری مورد توجه بوده است. امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی چهره شهرهای مختلف به ویژه کلانشهرها تغییرات چشمگیری داشته و به وضوح می توان مدرنیته شدن ورشد خدمات شهری که برای رفاه حال شهروندان انجام می شود را مشاهده کرد. از امکانات ویژه حمل و نقل شهروندان گرفته تا افتتاح مراکز متعددتفریحی، آموزشی، گردشگری و ورزشی،همه و همه با هدف افزایش رفاه و حمایت از اقشار مختلف جامعه طراحی شده است.


هر شهر به منزله خانواده ای بزرگ است که اعضای آن با شرایط مختلف سنی، جسمی، فرهنگی و اجتماعی در کنار یکدیگر زندگی می کنند. توجه به نیازها و برآورده کردن امکانات مختلف برای اعضای این خانواده عظیم نقش مهمی در رشد و بالندگی جامعه ایفا می کند و بدون شک وارد شدن هرنوع صدمه و بی توجهی به هر یک از اعضای این خانواده، کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد،وظیفه مدیریت شهری این است که براساس عدالت اجتماعی به تمامی این اقشارامکاناتی رابرای برخورداری ازرفاه بیشتروبهترعرضه نماید.


بدون شک بقا و پویایی یک شهر منوط به سرزندگی و پیشرفت تمام اقشار جامعه در کنار یکدیگراست و تمامی خدمات شهری باید به طور عادلانه در میان شهروندان توزیع شود تا هیچکس به دلیل دارا بودن شرایط ویژه از بهرمندی امکانات و تسهیلات مختلف محروم نماند، برای مثال بی توجهی به سالمندان که ارزشمندترین و اصیل ترین افراد جامعه هستند، آثار و عواقب جبران ناپذیری در زندگی شخصی سالمندان و دیگر افراد جامعه دارد که می تواند ارزش های انسانی را با خطر مواجه کند.


سال ها است که در کشورهای توسعه یافته، امکانات و تسهیلات ویژه ای برای اقشار مختلف جامعه مانند افراد سالمند و ناتوان در نظر گرفته می شود و مدتی است که این امر در برخی از شهرهای بزرگ ایران هم انجام می شود. برگزاری تورهای تفریحی_گردشگری، جشنواره های مخصوص و ارائه خدمات رایگان آموزشی،ورزشی، بهداشتی و فرهنگی تاثیر مثبتی در سلامتی جسم و روح افراد آسیب پذیر اجتماع ایفا می کند و امید به زندگی را افزایش می دهد.


شهرداری اصفهان که تاکنون طرحهای بسیاری همچون حمایت ازدانش آموزان بی بضاعت،طرح حمایت ازمطبوعات که اخیراتصویب شده وطرح ارمغان حمایت ازهنرمندان را برگزار کرده است، اینک در مسیر توجه وحمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و توزیع عادلانه خدمات شهری با همکاری نهاد ها و سازمان های مربوط اقدام به برگزاری طرحی بزرگ در ارتباط با تکریم منزلت شهروندان کرده است.


 


تکریم اقشار آسیب پذیر با طرح


طرح " منزلت شهروندی" برای حمایت از چهار قشر ویژه از جمله بازنشستگان، سالمندان، جانبازان و افراد دارای معلولیت برنامه ریزی شده است و با رویکردی انسان دوستانه برای توجه به کرامت انسانی، و رعایت عدالت اجتماعی انجام می پذیرد. این طرح قصدداردتادرکنارارائه خدمات اجتماعی،فرهنگی،گردشگری وآموزشی به این مشمولان،براحترام آنان درجامعه تاکیدکرده ودراین زمینه به سمت فرهنگسازی قدم بردارد.


 


تکریم اقشار آسیب پذیر با طرح


در شهر اصفهان حدود 452 هزار نفر مشمول این طرح هستند که بیش از یک پنجم جمعیت شهر اصفهان را تشکیل می دهند.


چهار قشری که می توانند در این طرح شرکت کنند باید دارای شرایط تعریف شده باشند، بدین ترتیب که بازنشستگان شامل افرادی که به لحاظ قانونی و از طرف دولت دارای حکم بازنشستگی هستند، جانبازانی که دارای کارت رسمی بنیاد جانبازی باشند، سالمندانی که بالای 65 سال سن دارند و افراد دارای معلولیت که با تایید کمسیون پزشکی-توانبخشی و سازمان بهزیستی با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت های زندگی مواجه اند.


برای شناخت بیشتر جزییات این طرح به مرکز معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان رفتم تا بیشتربا ابعاد مختلف آن آشنا شوم.


به گفته معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری اصفهان محورهای اصلی طرح "منزلت شهروندی" دارای سه محور مهم می باشد. محوراول، خدمات فرهنگی آموزشی است که شامل بندهای مختلفی از جمله آفزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف برای احترام به اقشار آسیب پذیر و حفظ کرامت انسانی، معرفی محدودیت ها و پیشگیری از افزایش آن با اجرای برنامه های آموزشی، برگزاری گروه های گردشگری برای مشمولان طرح، ارسال رایگان کتب و مجموعه های آزمایشی، تجهیز کتابخانه ها به سامانه های کتاب مجازی برای افراد نابینا و کم بینا، برگزاری جشنواره های اختصاصی و آموزش کارکنان شهرداری برای ارائه خدمات صحیح به مشمولان طرح می باشد.


محور دوم، حمایت های تسهیلاتی و مالی است که شامل افزایش مساعدت سازمان های مردم نهاد، حمایت از توسعه و پیشرفت سازمان های نگهداری مشمولان طرح مانند خانه های سالمندان و مراکز توانبخشی و ارائه تخفیفات ویژه در بهرمندی از 200 مرکز فرهنگی وزشی، تفریحی و گردشگری که به عنوان مهمترین بند این محور در اختیار مشمولان قرار می گیرد، حداقل تخفیف استفاده از این مراکز 50 درصد می باشد که قرار است با تلاش سازمان شهرداری این میزان تخفیف رفته رفته به صد در صد افزایش یابد.


محور سوم، اقدامات مناسب سازی و کالبدی شهری است که با ایجاد فضاهای مناسب مانند فرهنگسراها و خانه های سالمندان، استاندارد سازی ساختمان های عمومی و مناطق پر رفت و آمد شهر مانند ایستگاه های اتوبوس و معابر اصلی شهر، این قشر جامعه هم بتواند همانند دیگر شهروندان در سطح شهر تردد کنند و از مواهب طبیعی و امکانات مختلف رفاهی بهرمند شوند.


قاسم زاده در ادامه سه خصوصیت مهم این طرح را در سطح کشور بی نظیر دانست و بیان داشت: مهمترین ویژگی طرح "منزلت شهروندی" خانواده محور بودن آن است، چراکه مشمولان این طرح می توانند در بسیاری از تسهیلات و امکانات رفاهی که برای آنان در نظر گرفته شده، اعضای خانواده خود را همراه داشته باشند ودرکنارآنان در برنامه های مختلف فرهنگی، تفریحی و ورزشی شرکت کنند.


جامعیت خدمات ارائه شده یکی دیگر از ویژه گی های این طرح است بطوریکه برنامه های متنوعی در تمام زمینه های فرهنگی، آموزشی، تفریحی، ورزشی و گردشگری برگزار می شود و با تنوع مشمولان، تمام گروه های سنی و جنسیتی را دربر می گیرد.


خصوصیت آخر طرح منزلت شهروندی، فرهنگ سازی و اجرای برنامه های آموزشی برای سایر اقشار جامعه است، چراکه تنها با ارائه خدمات به افراد خاص نمی توان شرایط مناسبی را برای آنان فراهم کرد و همه شهروندان باید آموزش های لازم را در ارتباط با چگونگی برخورد با اقشار آسیب پذیر بیاموزند و تغییری در نوع نگرش خود و برخورد با این افراد ایجاد کنند.


اکنون نکته مهم و قابل توجه، چگونگی شرکت و نام نویسی در این طرح بزرگ است که در این زمینه مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: لایحه منزلت شهروندی در سال گذشته به تصویب شورای اسلامی شهر رسید وهم اکنون به صورت قانونی به مرحله اجرارسیده است، بنابراین از اول تیرماه سال جاری دریک بازه زمانی ۴۵ روزتا ۲ ماهه کارتهای مشمولان بااستفاده ازاطلاعات ارگانهاوسازمانهای رسمی تهیه شده وبه درب منزلشان ارسال می شود.


به گفته مهدویان صدور این کارت در سه مرحله پیگیری می شود به این ترتیب که ابتدا شناسایی و ثبت نام مشمولان واقعی این طرح از طریق اعلام فراخوان های عمومی و معرفی دستگاه های متولی این امر مانند سازمان بهزیستی و بنیاد جانبازان انجام می شود و مرحله بعد تخصیص خدمات مورد نظراز جمله اعطای وام های مختلف، شناسایی فرهنگ سراها، ورزشگاه ها و اماکن تفریحی مختلف شهرانجام شده ودر نهایت کارت منزلت شهروندی به طور رایگان به درب منزل مشمولین ارسال می شود.


گفتنی است افرادی که دارای کارت منزلت شهروندی باشند از 20درصد تخفیف ناوگان حمل و نقل شهری برخوردار می شوند.


تکریم اقشار آسیب پذیر با طرح


وی در پایان افزود: این کارت مصور است و برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی به نام اشخاص صادر می شود. همراه این کارت، نام کاربری و رمز عبور هم برای افراد ارسال می شود که با وارد کردن آن در سامانه مورد نظر می توان از زمان و مکان خدمات رفاهی و میزان تخفیف های ارائه شده اطلاع پیدا کرد، این کارت قابلیت استفاده ازشارژنقدی وذخیره اطلاعات رادارد.


به امید روزی که تمام شهروندان و اقشار مختلف جامعه در کنار یکدیگر به راحتی از خدمات و امکانات شهری بهره مند شوند و عدالت به طور یکسان میان شهروندان توزیع شود.


 


گزارش از سلماز محمدی


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است