بهزیستی از تولد 450 هزار معلول در سال گذشته جلوگیری کرد

23 تیر 1395

انوشیروان محسنی بندپی، در نشستی خبری به مناسبت هفته بهزیستی (22 تا 28 تیر) افزود: در صورتی که جنین های معلول به دنیا می آمدند ، طی 15 سال ، 150 میلیارد تومان برای بهزیستی بار مالی ایجاد می شد.


محسنی بند پی در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که از تولد کودک دارای نابینایی یا ناشنوایی جلوگیری نشده بلکه از تولد کودک فاقد حرکت های جسمی جلوگیری شده است که در صورت انجام همه اقدامات تخصصی و نگهداری برای او به طور میانگین فقط 16 سال می توانست، زنده بماند.


وی درباره علت سقط جنین ها نیز گفت: همه موارد سقط جنین ها و اختلالات ژنتیکی به ازدواج های فامیلی بازنمی گردد بلکه مسائل دیگری مانند گاز رادون و آلودگی هوا در جهش های ژنتیکی نقش دارند.


وی خاطرنشان کرد: برای خانواده آن 450 هزار مورد سقط جنین نیز جهت بارداری های دوم مشاوره و آزمایشات ژنتیکی به صورت رایگان از سوی سازمان بهزیستی ارائه می شود.


رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری این مطلب که هر سال 25 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند به اقدام بهزیستی در 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سازمان در مجموع طی 2 سال از تولد 900 هزار کودک معلول جلوگیری کرده است که راه حل قطعی جلوگیری از این تولدها، اجباری کردن آزمایشات ژنتیکی است.


وی اظهار کرد: گاهی تولد نوزاد معلول در خانواده های با سطح سواد و دانش پایین منجر به فروپاشی خانواده می شود؛ بنابراین تلاش می کنیم که اقدامات جلوگیری از تولد فرزند معلول فراگیرتر شود.


محسنی بندپی به برنامه ششم اشاره کرد که در این برنامه انجام آزمایش های ژنتیکی و جلوگیری از تولد نوزاد معلول اجباری شده است و به محض اجرای آن، این اقدامات نیز اجباری می شوند.


محسنی بندپی افزود: در زمان حاضر 260 مرکز آزمایشات ژنتیکی - که 23 مرکز آن تحت پوشش سازمان بهزیستی است - با سازمان بهزیستی همکاری دارند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین تاکید کرد: با اجرای برنامه ششم توسعه ، برای ثبت ازدواج باید از سازمان بهزیستی ، استعلام شود تا اگر زوج ها نیاز به آزمایش ژنتیک داشتند از ارائه گواهی ثبت ازدواج جلوگیری شود تا آزمایش ها را انجام دهند و اگر توان پرداخت هزینه آزمایش ها را نیز نداشتند، توسط سازمان های حمایتی به افراد تحت پوشش ، این هزینه ها پرداخت خواهد شد.


 


**اجباری شدن آزمایشات ژنتیکی در 3 استان


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 90 درصد غربالگری ناشنوایی و 85 درصد غربالگری تنبلی چشم گفت: بهزیستی به غربالگری اختلالات ژنتیک نیز ورود کرده است و این طرح در سه استان اصفهان، مازندران و کرمان اجرا می شود.


وی در توضیح این طرح اظهار کرد: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در خانواده های با احتمال تولد نوزاد مبتلا به اختلالات ژنتیکی، اجرا می شود.


این مقام مسئول سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: آزمایشات ژنتیکی در این سه استان را اجباری کردیم تا معلول زایی کنترل شود.


 


**بردن خدمات تخصصی به خانه های مبتلایان اتیسم


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی برای افراد دچار معلولیت در مراکز روزانه و شبانه گفت: امسال بردن اقدامات تخصصی برای کودکان مبتلا به اتیسم به خانه های آنان از اولویت ها به شمار می آید.


محسنی بندپی درباره ارائه مداخلات اجتماعی سازمان بهزیستی هم چنین اذعان کرد: از اواخر سال گذشته ، ارتقای سرمایه های اجتماعی در حوزه پیشگیری جزو رویکردهای جدید قرار گرفته است تا با بهره گیری از ترویج فرهنگ اخلاق مداری نسبت به افزایش اعتماد اجتماعی در کشور، نقش آفرینی کنیم چراکه بسیاری از مشکلات کشور به عدم برخورداری از سرمایه های اجتماعی بازمی گردد.


 


**توزیع یک وعده غذای گرم در هفت هزار مهد کودک


رئیس سازمان بهزیستی در ادامه به توزیع یک وعده غذای گرم در هفت هزار مهد کودک اشاره کرد و گفت: در مناطقی که این اقدام انجام شده است تا 40 درصد کاهش سوء تغذیه کودکان را داشتیم.


محسنی بندپی افزود: همچنین مربیان مهد های کودک با هدف ارتقای آموزه های دینی، آموزش دیدند.


 


**سه هدف کلی بهزیستی در دولت تدبیر و امید


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 22 هزار نیروی شاغل بهزیستی و همکاری این سازمان با سازمان های مردم نهاد در کنترل آسیب های اجتماعی اضافه کرد: این سازمان در دولت تدبیر و امید سه هدف کلی شامل تلاش در ارائه برنامه های علمی در جهت کنترل شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها، توانبخشی و اجرای مداخلات اجتماعی را مدنظر قرار داده است.


محسنی بندپی ادامه داد: اعتیاد ، مهم ترین معضل آسیب های اجتماعی به شمار می رود که در شدت بخشیدن سایر آسیب های اجتماعی نیز نقش دارد بنابراین پنج هزار تیم اجتماع محور در پنج هزار منطقه کشور مستقر شده اند تا دانش جامعه در این زمینه ارتقا یابد.


وی خاطرنشان کرد: امسال ، ارتقای آگاهی های جامعه در زمینه آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را به صورت مراجعه خانه به خانه در دستور کار داریم.


 


**2 برابر شدن خطوط تلفنی مشاوره در کلانشهرها


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به یک میلیون و یکصد هزار تماس تلفنی در سال گذشته با خط مشاوره 1480 ، گفت: از این تعداد به 600 هزار مورد، مشاوره ارائه شده است که زنان بیشترین متقاضیان مشاوره را تشکیل می دادند؛ خط مشاوره اعتیاد با شماره 9638 نیز در سال گذشته 380 هزار تماس داشت.


محسنی بندپی ادامه داد: ظرفیت خط تلفنی مشاوره با شماره 1480 امسال در استان تهران و برخی کلانشهرها ، 2 برابر خواهد شد و مکالمات آن نیز مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.


 


**تدوین پروتکل خودکشی


رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: پروتکل خودکشی تدوین و آماده شده است که طی هفته آینده منتشر خواهد شد.


محسنی بندپی افزود: این پروتکل به صورت دستورالعمل درخواهد آمد تا در موارد خودکشی براساس راهنماها پیش رویم و فقط محدود به مشاوره غیرکارشناسی نباشد.


وی اضافه کرد: افرادی که دست به خودکشی می زنند در آخرین لحظات، ابراز پشیمانی می کنند .


وی ادامه داد: سال گذشته حدود چهار هزار و 500 تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی در رابطه با خودکشی بود که 2 هزار و 880 تن از این شمار ، زن و یکهزار و 900 تن نیز مرد بودند که با مداخلات بهنگام از خودکشی آنان جلوگیری شد.


وی همچنین گفت: علت تماس های در رابطه با خودکشی در حال پیگیری است.


 


 


**بهترین رشد بودجه برای بهزیستی


رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالی مبنی بر ناکافی بودن بودجه برای انجام اقدامات این سازمان نیز گفت: سازمان بهزیستی از لحاظ رشد بودجه به طور کلی بهترین رشد را بین دستگاه های اجرایی داشته است و مجلس شورای اسلامی نیز 125 میلیارد تومان به ما کمک کرد.


محسنی بندپی یاد آور شد که 99 درصد بودجه های استانی نیز به آنها پرداخت شده است.


وی در ادامه به اجرای طرح تحول سلامت و موفقیت آمیز بودن آن اشاره کرد و گفت: اکنون زمان اجرای بسته اجتماعی این طرح رسیده است و ما این مطالبه را داریم که به بخش سلامت اجتماعی بیشتر پرداخته شود.


 


**تقسیم کار ملی برای مقابله با آسیب های اجتماعی


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب های اجتماعی تصریح کرد: برای مقابله با این آسیب ها ، تقسیم کار ملی انجام گرفته و کارگروه هایی متشکل از ارگان های مختلف تشکیل شده است که سازمان بهزیستی در 17 کارگروه آن عضویت دارد.


محسنی بندپی افزود: آسیب اجتماعی مختص به یک دستگاه خاص نیست و سیاست ها باید در این زمینه واضح و روشن باشد.


وی ، اعتیاد ، طلاق ، مفاسد اجتماعی و اخلاقی و حاشیه نشینی را به ترتیب از مهم ترین آسیب های اجتماعی جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد:دبیرخانه سامانه رصد آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی در حال راه اندازی است.


 


**رقم ریالی سبدکالای مددجویان کاهش یافت


رئیس سازمان بهزیستی کشور بدون ذکر علت ، گفت: امسال مقدار، تعداد و همچنین رقم ریالی سبدکالای مددجویان این سازمان نسبت به سال گذشته کاهش یافت.


محسنی بندپی اضافه کرد:همه مددجویان نیز مشمول دریافت این سبد نمی شوند و فقط یارانه بگیران بهزیستی این سبدکالا را به شکل بن کارت مخصوص خرید از فروشگاه های خاص، دریافت کرده اند.


 


**اعتبار بیمه تکمیلی نیاز معلولان را تامین نمی کند


رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: اعتبار بیمه تکمیلی معلولان به اندازه ای نیست که همه نیازهای آنان را پوشش دهد.


سال گذشته، 10 میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی معلولان اختصاص یافت که با توجه به نیاز آنان به خدمات پیچیده تا قبل از آبان ماه ، پولمان برای این امر تمام می شد بنابراین در قانون لحاظ شد که فقط معلولان شدید و نسبتا شدید مانند بازنشستگان کشوری از بیمه تکمیلی برخوردار شوند .


در پایان نشست خبری سازمان بهزیستی از 20 عنوان کتاب منتشر شده در این سازمان در موضوعات توانبخشی ، توانمندسازی ، اجتماعی و پیشگیری از جمله راهنمای جامع مداخلات مددکاری اجتماعی، گزارش نتایج اجرای طرح سنجش سطح توانمندی افراد معلول و راهنمای شناسایی اختلالات طیف اتیسم رونمایی شد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است