6 ماه نخست زندگی سن طلایی انجام مداخلات توانبخشی

8 آبان 1395

گیتا موللی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: مداخله به هنگام افراد ناشنوا از ضورت هایی است که می تواند آینده مثبتی را برای افرا کم شنوا ایجا کند که در این میان نقش والدین و آگاهی انها از این مهم حائز اهمیت است.


 


وی گفت: بهره مندی از زبان اشاره (هر دو نوع زبان اشاره رسمی و محاوره ای)، حضور کارشناسان (معتقد به روشهای کاملا شفاهی)، کاشت حلزون (میوه تلاشهای 2دهه قبل مراکز کاشت حلزون)، سمعک (حاصل توانبخشی کارشناسان شنوایی شناسی و گفتاردرمانی) و غیره


الگوهای امیدبخش خانواده های دارای کودک کم شنوا/ناشنوا است .


 


وی گفت: خانواده محور بودن در برنامه مداخله ای که چندی پیش در اولین سمپوزیوم بین المللی تازه های علم در مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا (FCEI-IRAN) مطرح شد می تواند زمینه ساز بهبود کودکان، آینده آنان و جامعه خواهد بود.


 


اساس و پایه همه پیشرفتهای هر کودک به خانواده بستگی دارد و از آنجایی که خانواده ،بیشترین زمان را با کودک می گذراند ، سن طلایی کودک برای مداخلات پزشکی و توانبخشی، همان شش زماه نخست زندگی اوست که با کمک والدین، امکانپذیر است.


 


وی توضیح داد: تحقیقات وسیع بین المللی نشان داده است، مهمترین کلید موفقیت کودک کم شنوا/ناشنوا، مداخله زودهنگام (پیش از 6 ماهگی ) است.


 


موللی در پایان به عدم سوگیری علمی تاکید کرد و افزود: هیچ روشی بر روش دیگر برتری ندارد و چیزی که مهم است مداخله زودهنگام و در معرض زبان بودن کودک است تا با این رویکرد شاهد جامعه ای پویا و سالم باشیم.


 


منبع : باشگاه خبرنگارن جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است