تجربه‌های سفر یک فرد معلول اما حرفه‌ای

24 آبان 1395

سفر کردن می‌تواند یک تجربه دلهره‌آور برای همه باشد و حتی برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، این تجربه دشوارتر است. موارد متعددی وجود دارند که باید به آن‌ها فکر کنید: چگونه می‌خواهید به مقصد خود برسید، کجا قرار است اقامت داشته باشید، بیمه، جابه‌جایی فرودگاهی و لیستی که دنباله‌دار است.


تمامی این موارد وقتی‌ که ناتوانی یا کم‌توانی حرکتی داشته باشید، بیشترمی‌شود: باید کدام تجهیزات را به همراه ببرید؟ آیا خطوط هوایی نیازهای شما را تامین می‌کند؟ آیا محل اقامت شما امکانات دسترسی مناسب دارد؟


 


به نقل از مجله گردشگری الی گشت، مارتین سیبلی یک علاقه‌مند درجه ‌یک به سفر است؛ وی با بیماری SMA)آتروفی عضلانی نخاعی) به دنیا آمده‌ و به همین دلیل نیز در تمام عمر خود مجبور به استفاده از صندلی چرخ‌دار است.


 


می گوید: تنها، تفکر در خصوص اینکه سفر برای تمامی افراد امکان‌پذیر است یا خیر، کافی است که بسیاری را از سفر کردن بازدارد. چیزهای زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنید. در ادامه به شما ۱۰ ترفند کارآمد را ارائه می‌کنم که سفرهای در دسترس شما در تعطیلات پیش‌رو را به تجربه‌ای کم تنش‌تر برای همه تبدیل کند.


 


پیش از اینکه به تعطیلات بروید، با فرودگاه و خطوط هوایی خود تماس بگیرید


 


مسلما هرچقدر زودتر این کار را بکنید، بهتر است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای ورود شما آماده‌تر باشند. اگر شما از صندلی چرخدار استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به رزرو کردن یک صندلی عادی هواپیما ندارید. با فرودگاه تماس گرفته و درباره پرواز خود به آن‌ها اطلاعاتی داده و اعلام کنید که ممکن است به کمک نیاز داشته باشید. سپس با خطوط هوایی خود تماس گرفته و مواردی دقیقا مشابه را با آن‌ها مطرح کنید. این امر موجب می‌شود که آن‌ها با همکاری بین خود، به شما خدمات و یاری لازم را رسانده و از داشتن یک پرواز خوب توسط شما مطمئن شوند.


 


با محل اقامت خود در مقصد تماس بگیرید


 


درست مثل مورد قبل، با هتل خود نیز تماس گرفته و در صورت نیاز به خدمات و کمک خاص، به آن‌ها اطلاعات بدهید. این فرصت خوبی برای شما است تا اگر سوالی دارید، از آن‌ها بپرسید و دریابید که آیا محل اقامت شما، امکان دسترسی ‌پذیری مناسب و کامل را برای رفع نیازهای شما در خود جای داده است یا خیر.


 


همچنین پیشنهاد می‌کنم که از آن‌ها بپرسید که آیا تجهیزاتی ویژه مورد نیاز شما را برای اجاره‌دادن در اختیار دارند یا خیر.


 


حتما بیمه کامل داشته باشید


 


ممکن است این مورد هزینه‌ بر باشد ولی ارزش سکه به سکه رقم پرداختی را دارد. اگر در طول تعطیلات خود نیاز به هر نوعی از کمک داشته باشید، آخرین چیزی که نگرانش شوید، صورت حساب سنگین برای بازگشت به خانه است. حتما همه شروط موجود را به شرکت بیمه خود بگویید تا تمامی موارد را برای شما پوشش بدهند.


 


تجهیزات خود را بیمه کنید


 


بسیاری از افراد به چنین چیزی فکر نمی‌کنند ولی اگر صندلی چرخدار یا سایر تجهیزات شما در طول پرواز بشکند، آنگاه چه می‌کنید؟ اگر تجهیزات خود را بیمه کرده باشید، در چنین شرایطی تحت پوشش هستید و تجهیزات شما جایگزین شده یا هزینه معادل آن به شما پرداخت می‌شود.


 


تجهیزاتی که داشتن آن‌ها ضروری هستند را از تجهیزاتی که ممکن است به کار بیایند، تفکیک کنید


 


مسلما شما به‌خوبی می‌دانید که به چه تجهیزاتی نیاز دارید و به کدام موارد نیازمند می‌شوید. اگر از پیش با محل اقامت خود تماس گرفته باشید، باید بدانید که آن‌ها چه تجهیزاتی برای کرایه دادن به شما در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر بالابر دستی برای کرایه دارند، دیگر نیازی نیست تا بالابر خود را به همراه ببرید. به همراه داشتن بار اضافه بسیار آسان است و به همین دلیل نیز باید دوباره فکر کنید که به کدام تجهیزات واقعا نیاز دارید.


 


روی تمامی تجهیزات خود برچسب مشخصات بزنید


 


این مورد نیز یکی دیگر از مواردی است که بیشتر مردم درباره آن فکر نمی‌کنند ولی می‌تواند بسیار مفید باشد. اسم، آدرس و شماره تماس خود را روی تمامی تجهیزات خود بنویسید تا درصورتی‌ که در طول سفر شما گم ‌شدند شانس بازگشت آن‌ها را داشته باشید.


 


میدانم که این تجهیزات می‌توانند تا چه اندازه‌گران ‌قیمت باشند و آخرین چیزی که در یک سفر دوست دارید برای شما اتفاق بیفتد این است که به علت گم‌ شدن تجهیزات خود مجبور به خرید یک قلاب بالابر جدید در طول پرواز شوید.


 


درباره نحوه سفر و گردش در مقصد خود، تحقیق کرده و آن را برنامه‌ریزی کنید


 


این مورد ممکن است بسیار بدیهی به نظر برسد ولی با این ‌وجود بهتر است تصمیم بگیرید که قرار است چگونه در مقصد خود به اطراف گردش کنید و از داشتن تمامی جزئیات اطمینان حاصل کنید. تاکسی، مترو، قطارهای شهری، اتوبوس، اتومبیل کرایه‌ای، قطار، تراموا و … هرکسی یکی از این موارد را ترجیح می‌دهد و بهتر است شما نیز پیش از سفر، بهترین گزینه را برای خودتان تعیین کنید.


 


برای احتیاط بهتر است تا اطلاعات مربوط به نوع دومی از گردش در محیط را نیز برای خود در نظر بگیرید.


 


راهکاری در نظر داشته باشید که در صورت نیاز بتوانید پول اضافه در اختیار داشته باشید


 


مسلما شما در سفر خود بیش از مبلغ مورد نیاز به همراه دارید ولی همیشه بهتر است امکان دسترسی به مبلغی اضافه در صورت نیاز را داشته باشید.


 


اگر صندلی چرخ‌دار شما بشکند و شما نیاز به خرید فوری یک صندلی دیگر داشته باشید چه می‌شود؟ اگر اتوبوس شما در میان راه خراب شد و نیاز به گرفتن تاکسی داشتید چطور؟ اگر قلاب بالابر ارائه ‌شده توسط هتل برای نیاز شما کافی نبود و نیاز داشتید تا یک قلاب دیگر کرایه کنید باید چه کنید؟ در چنین شرایطی داشتن اندکی پول اضافه می‌تواند برای شما مفید باشد.


 


اطلاعات و جزئیات مربوط به شرکت‌هایی که می‌توانند تجهیزات شما را تامین کنند را به همراه داشته باشید


 


این امر در صورتی از تجهیزات متنوعی استفاده می‌کنید، ضروری است. درک می‌کنم که برخی از تجهیزات شما بخش جدانشدنی از زندگی روزانه شما هستند و به همین دلیل نیز داشتن لیست شرکت‌هایی که می‌توانند این امکانات را در طول سفر برای شما تامین کنند، بسیار مفید است.


 


از تمامی مدارک خود کپی کاغذی داشته باشید


 


منظور از این مدارک، تنها کارت پرواز و سند رزرو هتل نیست بلکه منظور مدارکی مانند سندهای ATOL یا جزئیات بیمه، شماره تاکسی و شماره مراکز کرایه تجهیزات مورد نیاز شما است. ممکن است فکر کنید که به نیمی از این اطلاعات نیازی ندارید ولی داشتن این اطلاعات برای شما کارآمد است.


 


من ترفندهای متعدد دیگری را برای سفر فراگرفته‌ام ولی این موارد، ۱۰ گزینه برتر هستند


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است