نگرش مثبت به معلولان وارتقای سلامت روان نیازمند فرهنگ سازی است

1 آذر 1395

اسماعیل قربانی : برای توانمندسازی و ارتقای سلامت روان افراد ناتوان و معلولان روش‌های متنوعی وجود دارد که باید به هریک از این روش‌های توجه داشت.


 


وی نخستین روش توانمندسازی و ارتقای سلامت روان را لزوم بهره گیری حداکثری از باقی مانده توانمندی‌های جسمی عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی نگرش مثبت جامعه در قبال معلولین از طریق رسانه‌ها و تریبون‌های نماز جمعه از دیگر روش ارتقای سلامت روان است.


 


قربانی تصریح کرد: همچنین با مدیریت می‌توان به تدریج دیدگاه مثبت جامعه به معلولان را جایگزین نگرش‌های منفی کرد.


 


وی افزود: سازمان بهزیستی به عنوان تنها متولی معلولین باید با مدیریتی مسئولانه زمینه‌های عملی ارتقاء سلامت روانی را در بین جامعه هدف خود به ویژه معلولان فراهم سازد.


 



قربانی گفت: در سنین کهولت همه افراد به نوعی دچار معلولیت می‌شوند و معلولیت نمی‌تواند نقص و بازدارنده باشد چراکه افراد دارای معلولیت مانند تمام انسان‌های دیگر حق زندگی کردن دارند و باید امکانات بهبود شرایط زندگی آنان در جامعه به خوبی فراهم شود.


 


وی اظهار کرد: براساس تحقیقات به عمل آمده ناراحتی‌های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه دارند و حفظ سلامت روان به عنوان نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی مطرح است.


 



قربانی افزود: انجام فعالیت‌های ورزشی، صحبت با دیگران در ارتباط با نگرانی‌های خود، شناخت موقعیت و سازگاری با آن، مراقبت از خود و تلاش برای حفظ سلامت با تغذیه و ورزش مناسب و استراحت کامل، معاشرت و دوستی با دیگران و حفظ خونسردی و آرامش در پیشگیری از بیماری روانی و حفظ سلامت روان تاثیر دارد.


 


هم اکنون بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان شمالی از خدمات مختلف توانبخشی این سازمان بهره‌مند هستند.


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است