غربالگری آفلاین اتیسم برای کودکان ۲ تا ۵ سال آغاز شد

9 آذر 1395

«مریم پورسید» رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی کشور از آغاز غربالگری اتیسم برای کودکان ۲ تا ۵ سال به صورت آفلاین خبر داد و گفت: تقلید نکردن کودکان از رفتار بزرگسالان، بروز حالت ترس یا وحشت شدید، استفاده از اشاره به جای کلام برای مطرح کردن درخواست، بخشی از نشانه‌های کودکان اتیسم است.


 


رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی کشور، افزود: این کودکان صداهایی با تن زیر بطور مثال صدای «ای ای ی» و صداهای مشابه برای برانگیختن خود ایجاد می‌کنند؛ زمانی که تشویق می‌شوند یا اینکه دیگران تلاش دارند آنان را سرگرم یا شاد کنند، شاد نیستند و به نقطه‌ای خیره می‌شوند. همچنین زمان حضور دیگران از خود واکنشی نشان نمی‌دهند و از ارتباط چشمی امتناع می‌کنند و زمانی که فرد دیگر به او نگاه می‌کند به جای دیگر نگاه می‌کنند.


 


وی، ادامه داد: کودکان اتیسمی برای اشاره به خود از کلمه «من» استفاده نمی‌کنند؛ همچنین دست‌ها و انگشتان را کنار بدن خود به شکل پرنده یا جلوی چشمانشان تکان می‌دهند و اشیاء مختلف مانند اسباب بازی را بیش از حد می‌بویند؛ لذا اگر کودکی سه علامت از علائم ذکر شده را به صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اتیسم مشکوک شود و به مراکز بهزیستی مراجعه کند.


 


 


لیست مراکز اتیسم را اینجا ببینید!


راهنمای شناسایی اختلال طیف اتیسم را اینجا ببینید!


منبع : اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور


 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است