آیا نامگذاری یک روز به نام معلولان می‌تواند مشکلات این قشر را حل کند؟

13 آذر 1395

12 آذر(4 دسامبر) از سوی سازمان ملل به نام معلولان نامگذاری شده است تا کمکی به افزایش سطح آگاهی اذهان عمومی نسبت به مسائل مربوط به معلولان و افزایش آگاهی‌ها نسبت به مشارکت این افراد در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شود.


امسال روز جهانی معلول با شعار "آینده‌ای که ما می‌خواهیم، جهانی فراگیر و برابر برای همه" نامگذاری شده است اما باید پرسید تا امروز محیط و جامعه تا چه میزان برای حضور معلولان آماده شده است؟ و آینده برای این قشر جامعه چگونه رقم خواهد خورد؟ آیا آینده یک فرد معلول با یک فرد سالم از نظر جسمی برابر خواهد بود؟


آیا شرایط تردد معلولان و افراد سالم در خیابان‌های شهر با یکدیگر برابر است؟ شانس اشتغال یک فرد معلول با یک فرد سالم چقدر برابر است؟


 


* 300هزار معلول در کشور نیازمند خدمات تخصصی بهزیستی


 


انوشیروان محسنی‌بندپی رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 300 هزار معلول در کشور وجود دارد که نیازمند خدمات تخصصی بهزیستی هستند و تحت پوشش سازمان قرار ندارند و سازمان تنها سالانه 10درصد این جمعیت را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد.


 


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هزینه نگهداری هر معلول در مراکز مجاز بهزیستی برای کشور به طور میانگین یک میلیون و 500 هزار تومان برآورد می‌شود که این هزینه‌ها جدا از هزینه‌های درمانی و تجهیزات نگهداری کودک معلول برآورد شده است.


 


محسنی‌بندپی معتقد است انجام آزمایش‌های غربالگری پیش از ازدواج می‌تواند کمک به کاهش معلول‌زایی در کشور باشد که با تصویب مجلس در دستور کار دولت قرار گرفته است.


 


براساس مصوبه مجلس زوجین قبل از ازدواج باید تحت غربالگری ژنتیک قرار بگیرند تا در آینده از تولد 300 هزار معلول در کشور جلوگیری شود.


 


*قانون به کارگیری 3درصدی بکارگیری معلولان به کجا رسید؟


 


طبق بند یک ماده 7 قانون جامع حمایت از معلولان که یکی دیگر از مصوبات مجلس است قانون به کارگیری 3 درصد از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی در سهمیه استخدامی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است که متأسفانه مجموعه ادارات و دستگاه‌های مختلف این مصوبه را رعایت نمی‌کنند و گله‌مندی جامعه معلولان را به دنبال داشته است.


 


* وضعیت نامناسب معابر شهری برای تردد معلولان


 


وضعیت نامناسب خیابان‌ها، وجود موانع مختلف در پیاده‌رو ها و پله‌های زیاد و عدم وجود آسانسور در بیشتر مراکز دولتی، تردد را برای معلولان با مشکل روبرو کرده است و سبب شده این قشر که می‌توانند به عنوان نیروهای فعال در جامعه حضور داشته باشند، خانه‌نشینی را انتخاب کنند.


 


علی صابری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران که خودش نابینا است، می گوید: تهران به هیچ وجه برای جانبازان و معلولان شهر دسترس پذیری نیست و همین موضوع سبب شده معلولان برای انجام امور ساده خود در شهر با مشکل مواجه شوند.


 


وی تصریح کرد: در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تهران تأکید ویژه‌ای به موضوع مناسب‌سازی پایتخت برای تردد آسان جانبازان و معلولان شده است اما متأسفانه با وجود این تأکیدات هنوز وضعیت چندان مناسبی در این حوزه نداریم.


 


*آیا لایحه جامع حمایت از معلولان به کمک این قشر می‌آید؟


 


در لایحه جامع حمایت از معلولان که 16 اردیبهشت سال 93 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به مواری از جمله مناسب سازی معابر، ساختمان‌ها، اماکن عمومی،ورزشی و تفریحی برای دسترسی معلولان، گسترش مراکز خاص نگهداری، آموزشی و توانبخشی معلولان واجد شرایط (‌معلولان نیازمند، معلولان بی‌سرپرست، معلولان مجهول‌الهویه، معلولان با ناهنجاریهای‌ رفتاری) با همکاری بخش غیردولتی و پرداخت تسهیلات اعتباری و یارانه به آنها، اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی،‌ پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات،‌ شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور‌ استفاده می‌کنند، اشاره شده است اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفت که برای بررسی بیشتر به دولت بازگشت و همچنان این لایحه در کش و قوس تصویب مجدد به سر می‌برد.


 


البته موارد دیگر از جمله اختصاص خانه به خانواده‌های دارای 2 معلول و بیشتر هم در دستور کار دولت قرار دارد.


 


با تمام این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به شعار امسال روزجهانی معلولان که به جهانی برابر برای همه اشاره دارد فاصله زیادی داریم و باید منتظر ماند و دید که قوانینی مانند قانون جامع حمایت از معلولان تا چه حد می‌تواند این فاصله را کاهش دهد.


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است