آمادگی بهزیستی خراسان رضوی برای برگزاری جشنواره کشوری عکس «معلول در جامعه»

3 اردیبهشت 1395

مسعود فیروزی ظهر امروز در اختتامیه نخستین جشنواره «عکس معلول در جامعه» که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: هرکس برای هنر تعریفی دارد، اما در تلفیق هنر با معلولیت تعاریف بسیاری ازجمله هنر برای هنر، هنر برای معلول و تجلی هنر معلولین برای درمان نگاه جامعه نسبت به معلول وجود دارد.


 


وی با بیان اینکه معلول می‌تواند در قالب یک هنر خاص مثل نقاشی، تئاتر یا عکس علاوه بر بالا بردن توانمندی و اعتمادبه‌نفس خود کمبودها و مشکلات را نیز این طریق فریاد بزند، بیان کرد: امروزه نگاه جامعه نسبت به معلولین تکامل‌یافته نیست و هنر می‌تواند بخش عمده‌ای از این نگاه را تغییر دهد.


 


معاون اداره‌کل بهزیستی استان خراسان رضوی بابیان اینکه دغدغه معلولیت با درد معلولیت داشتن متفاوت است، تصریح کرد: کسانی که دچار درد معلولیت هستند می‌توانند باهنر این را اعلام کنند چون هنر یک زبان متمایز است و یک عکس روی دیوار از مشکلات و کمبودها تأثیر بیشتری نسبت به زبان سَر خواهد داشت.


 


وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر معلولین در خراسان رضوی یک تجربه موفق با استقبال چشمگیر بود، از آمادگی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برای برگزاری جشنواره‌های عکس استانی با موضوعاتی نظیر معلولیت و مبلمان شهری، معلولیت و مطبوعات و... خبر داد.


 


فیروزی یادآور شد: بیان این مشکلات از طریق هنر یکی از نیازهای امروزه جامعه بوده که می‌تواند علاوه بر ایجاد اعتمادبه‌نفس بیشتر در میان معلولین خلاقیت را در این گروه از جامعه افزایش دهد.


 


اعطای تسهیلات 20 میلیارد ریالی برای اشتغال توسط بهزیستی قوچان


 


در ادامه این مراسم رئیس اداره بهزیستی قوچان با بابیان این مطلب که ادارات و نهادهای مختلف بهزیستی را در برگزاری نخستین جشنواره عکس معلول در جامعه این شهرستان یاری کردند، گفت: فراخوان این جشنواره در آبان سال گذشته اعلام و داوری‌ها با ارسال 322 اثر از شهرهایی همچون زنجان، تهران، مشهد و... انجام شد که 52 اثر در دو بخش آزاد و معلولین مورد پذیرش قرار گرفت.


 


وی با یادآوری اینکه درگذشته نگرش به معلول بر مبنای پزشکی بوده اما از سال 1983 دیدگاه اجتماعی به این موضوع افزوده شد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای بهزیستی تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین بوده که نشان دهد معلول باوجود مشکلات توانایی‌هایی نیز دارد.


 


رئیس اداره بهزیستی قوچان با تأکید بر این موضوع که مردم باید این تغییر نگرش را فرابگیرند و هنرمندان بهترین وسیله برای ایجاد این فرهنگ هستند، تصریح کرد: معلولین در عکس‌های این جشنواره خوب دیده شدند اما باید در جشنواره‌های آتی به معلولین حوزه اعصاب و روان و شنوایی نیز توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.


 


وی یادآور شد: این شهرستان در حوزه توان‌بخشی روستایی خدمات مبتنی بر جامعه را تا درب منزل به معلولین ارائه می‌دهد و با گسترش مراکز توان‌بخشی به دنبال حرفه‌آموزی و... است.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است