مدیرکل بهزیستی سمنان: استان حدود 13 هزار معلول دارد

22 تیر 1395

علیرضا ایزدپور در نشست خبری در سالن اداره کل بهزیستی سمنان گفت: حدود 13 هزار معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می کنند که 65 الی 70 درصد از اعتبارات این اداره کل برای خدمات به این افراد هزینه می شود.


وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی استان سمنان دارای 30 مرکز برای ارایه خدمات به صورت روزانه، پاره وقت و شبانه روزی است، افزود: بیش از یکهزار و 700 معلول از خدمات این مراکز استفاده می کنند.


وی تصریح کرد: نزدیک به سه هزار نفر از معلولان استان سمنان مستمری دریافت می کنند و نزدیک به یکهزار و 500 نفر از معلولان بین 3 تا 6 میلیون ریال یارانه دریافت می کنند.


وی با بیان اینکه در حدود 10 درصد از افراد جامعه دارای اختلال هستند، اظهار کرد: 2 الی سه درصد معلولان از معلولیت شدید رنج می برند.


ایزدپور، یکی از مشکلات اصلی افراد معلول و خانواده های مددجو را اشتغال و تامین مسکن دانست و افزود: وام های خوداشتغالی به این افراد تعلق می گیرد و همچنین در صورت اشتغال، از کار فرمای آنان حمایت می شود و به آن فرد نیز وام کم بهره و قرض الحسنه داده می شود.


وی یادآور شد: سال 94 برای 219 نفر از مددجویان و معلولان بهزیستی استان سمنان اشتغال ایجاد شده بوده که برای سال 95، ایجاد حدود 222 ردیف شغلی پیش بینی می شود.


مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 83 مصوب شده است، تا سه درصد از فرصت های شغلی سازمان ها، کارخانه ها و نهادهای دولتی، باید به افراد معلول اختصاص یابد که این قانون اجرا نمی شود.


ایزدپور، توجه ویژه به قشر معلولان و سالمندان را خواستار شد و افزود: باید مبلمان شهری در تمام نقاط شهر برای حضور معلولان در جامعه مناسب سازی شده باشد و تمام بوستان ها، استخرها، مدارس و دانشگاه ها برای حضور این افراد تجهیز شده باشد.


وی اظهار کرد: در ابتدا، معلولان برای ورود به جامعه از نظر زیست جسمی، اجتماعی و روانی، با آموزش های توانبخشی آماده ورود می شوند و جامعه نیز باید توانبخشی شود و برای حضور معلولان آماده باشد.


مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: بر اساس آمار سال 90 بیش از هشت درصد از جمعیت استان سمنان را سالمندان تشکیل می دادند و پیش بینی می شود این آمار در سال 95 به بیش از 12 درصد افزایش یابد.


وی با اشاره به پدیده سالمندی که پدیده ای جهانی است، تاکید کرد: باید امکانات لازم برای حضور سالمندان در جامعه فراهم باشد.


وی گفت: برای تحقق اجرای طرح مناسب سازی جامعه در سی ام تیر 95 همایشی با حضور فرمانداران، استاندار و دیگر مسئولان استان سمنان برگزار می شود.


ایزدپور، یکی از سیاست های اصلی بهزیستی را فرهنگ سازی در زمینه نگهداری سالمندان درون خانواده ها عنوان کرد و افزود: سالمندان بهتر است در کنار خانواده های خود باشند و در مواقع بسیار ضروری، به خانه سالمندان ارجاع شوند.


وی تصریح کرد: برای مراقبت از سالمندان در صورت نیاز، کمک هزینه به خانواده ها داده می شود و مراکز روزانه نگهداری از سالمندان نیز پذیرای سالمندانی است که فرزندان آنها در طول روز مشغله کاری دارند.


مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: از نگاه بهزیستی، مراکز شبانه روزی سالمندان، آخرین راهبرد برای نگهداری از سالمندان است که در سمنان، گرمسار و شاهرود هر کدام یک مرکز و در دامغان 2 مرکز شبانه روزی سالمندان وجود دارد.


وی یکی از اقدامات بهزیستی استان سمنان در رمضان سال 95 را آموزش احکام دینی به 100 ناشنوا و کم شنوا با زبان اشاره به وسیله مدرسانی از قم عنوان کرد.


مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: برای اولین بار در استان در سال 94 در روز پرستار از 100 همسر معلول ضایعه نخایی به وسیله بهزیستی تقدیر و تشکر شد.


در استان سمنان حدود 22 هزار مددجو از بهزیستی خدمات مختلف می‌گیرند.


بیست و دوم تا بیست و هشتم تیر هفته بهزیستی نامگذاری شده است.


بهزیستی استان سمنان پنج شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که روزهای هفته بهزیستی در استان به نام این شهدا مزین شده است.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است