تصمیم آگاهانه؛ مقوله حیاتی در انتخاب رشته/نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

24 مرداد 1395

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گو ها و... به انعکاس اوضاع اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن از اهمیتی فزاینده برخوردار است.


 


**انتخاب رشته و ترسیم آینده


فرآیند انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری، پروسه ای حساس و سرنوشت ساز است. فرارسیدن زمان این تصمیم بزرگ موجب شد که روزنامه های امروز با درج یادداشت ها و گزارش هایی به این مهم بپردازند.


روزنامه «جام جم» با انتشار یادداشتی با عنوان «انتظارات کاذب در داوطلبان کنکور»، نوشت: در بحث انتخاب رشته، باید سابقه تحصیلی دانش آموز لحاظ شود و بدون توجه به این امر مهم، احتمال خطا در گزینش رشته بالا می رود. از جمله بهترین مشاوران برای انتخاب رشته درست، مدیران و کادر آموزشی مدارس هستند، زیرا با سابقه تحصیلی دانش آموز، استعدادها و وضعیت تحصیلی داوطلب کنکور، آشنایی بیشتری دارند.


در ادامه این یادداشت می خوانیم: در وهله بعدی، داوطلب می تواند برای مشاوره انتخاب رشته از راهنمایی های ادارات آموزش و پرورش بهره ببرد. در این مسیر داوطلبان می توانند از خدمات موسسات مورد تائید آموزش و پرورش استفاده کنند، زیرا در این موسسات بدون دریافت مبالغ اضافی و بدون حاشیه سازی، مشاوره علمی به داوطلب ارائه می شود که مطابق با توانایی ها، علایق و شانس قبولی داوطلب خواهد بود. بهره گیری از راهنمایی های سازمان سنجش و توجه به اطلاع رسانی های این سازمان هم راه حل علمی دیگری است که می تواند داوطلب را در انتخاب رشته درست، یاری دهد.


روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «بازار مکاره انتخاب رشته»، می نویسد: از امروز تا پنجشنبه 28 مرداد؛ این فاصله شش روزه برای داوطلبان آزمون سراسری 95 که مجاز به انتخاب رشته شده اند یعنی آخرین فرصت؛ یعنی آخرین شانس برای تحقق رویای عبور از سردر دانشگاه ها در کسوت یک دانشجو؛ آخرین تلاش برای انتخاب رشته ای که شغل آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یعنی استرس و نگرانی از انتخاب رشته صحیح بین آنها و خانواده هایشان. موضوعی که مرداد را به محبوب ترین ماه سال بین جماعتی تبدیل کرده است که فرصت طلبانه از این نیاز چندروزه داوطلبان ورود به دانشگاه سوءاستفاده می کنند.


در ادامه این گزارش آمده است: سودجویانی که همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور، با استفاده از تب و تاب انتخاب رشته و به وجود آمدن تمایل جمعی در داوطلبان برای ورود به دانشگاه، درست دست روی چیزی می گذارند که آرزوی آنهاست؛ تضمین ورود! عبارت ساده ای که باعث شده موسسه ها و مراکز کوچک و بزرگ انتخاب رشته از بازار آشفته عرضه و تقاضا در این ایام استفاده کنند و با اعلام قیمت های بالا و نامتعارف درنهایت جیب هایشان را پر کنند. جماعتی که مشتری هایشان را می شناسند و برای جذب آنها هربار یک بهانه جدید پیدا می کنند و پا به دنیای تبلیغات می گذارند از «همکاری مشاوران سازمان سنجش» و «عودت هزینه در صورت قبول نشدن در رشته دلخواه» گرفته تا «شرکت در قرعه کشی یک دستگاه 206»! وعده وعیدهایی که هرکدام نرخ معامله را بالا و پایین می کنند؛ از 50 هزارتومان گرفته تا رقم های چندصدهزارتومانی برای مراکز مشاوره مدعی!


روزنامه «ایران» در گزارشی خبری با عنوان «آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکوراز امروز»، به نقل از حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش کشور آورد: انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری سال 95 از امروز آغاز و تا روز 28 مرداد ادامه خواهد داشت. از 860 هزار نفری که برای شرکت در آزمون سراسری سال 95 اعلام آمادگی کرده بودند، 772 هزار و 982 داوطلب در جلسه آزمون حاضر شدند. تمام شرکت کنندگان در این آزمون قادر به انتخاب رشته خواهند بود و می توانند بر اساس رتبه کسب شده خود، رشته های مورد علاقه شان را انتخاب کنند.


در ادامه این گزارش خبری آمده است: مشاور عالی سازمان سنجش کشور با اشاره به انتخاب 150 کد رشته محل از سوی هر داوطلب اظهارکرد: هر داوطلب قادر خواهد بود از میان تمام کد رشته محل های انتخابی، 150 کد را انتخاب کرده و از روز شنبه 23 مرداد نیز می تواند انتخاب رشته خود را نهایی کند.توکلی با تأکید بر اینکه دریافت کد 15 رقمی از سوی هر داوطلب به منزله نهایی شدن انتخاب آن خواهد بود، تصریح کرد: زمانی که هر متقاضی انتخاب رشته خود را نهایی می کند باید از سیستم یک کد 15 رقمی دریافت کرده و تنها در این صورت است که انتخاب رشته او نهایی شده است.


روزنامه «شرق» با درج عنوان «غایبان کنکور 95 هم می توانند انتخاب رشته کنند»، نوشت: ثبت نام برای پذیرش در رشته های بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) کنکور سال 95 از شنبه 23 مرداد آغاز می شود و افرادی که در آزمون سراسری شرکت نکرده یا غایب بودند، می توانند در این مرحله اقدام کنند. داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ٩٥ شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته نشده اند یا غایب جلسه آزمون بوده اند، فقط مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی به روش پذیرش با اعمال سوابق تحصیلی هستند و در صورت درج کدرشته محل هایی که نمره آزمون در آن تأثیر دارد، اجازه تأیید و ادامه مراحل انتخاب رشته اینترنتی به آنها داده نخواهد شد.


در ادامه این مطلب می خوانیم: داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ٩٥ شرکت نکرده و متقاضی پذیرش بدون آزمون هستند، ابتدا باید با پرداخت هزینه مربوط برای هر یک از گروه های آزمایشی به مبلغ ١٨ هزار تومان به ثبت نام خود اقدام کنند و با تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نامی نسبت به درج کدرشته محل های انتخابی براساس اولویت و علاقه مندی در فرم انتخاب رشته اقدام و در پایان شماره پرونده هفت رقمی و کد پیگیری ١٦رقمی خود را از سیستم دریافت کنند.


 


** برگزاری کنسرت؛ میعادگاه هنر ایرانیان


کنسرت به معنای اجرای صحنه ای و زنده موسیقی یک هنر است. این بخش به عنوان ابزاری که می تواند هنر و احساس ایران و ایرانی را به جامعه جهانی بشناساند، امروز نیازمند توجه و سهل سازی در روند برگزاری است. برگزاری کنسرت در برج میلاد و نیاوران موجب شد که روزنامه های امروز این موضوع را برجسته کنند.


روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «طنین نغمه های مدیترانه ای در آسمان پایتخت»، نوشت: ارکستر جوانان جهان با همراهی سمفونیک تهران به رهبری دامیانو جورانا و سپس لوریس چکناواریان روی صحنه رفت. این کنسرت در دو بخش اجرا شد که در بخش نخست، دامیانو جورانا به عنوان رهبر، اعضای ارکستر جوانان را هدایت کرد و سپس در بخشی دیگر، اجرای مشترک اعضای ارکستر جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان برگزار شد. در بخش نخست از این کنسرت، مجموعه آثار آشنا و قدیمی «دنیای نخست» که برگرفته از آواها و نغمه های مدیترانه ای باستان ساخته شده، اجرا شد که جورانا آن را به سازمان یونسکو تقدیم کرد.


در ادامه این مطلب آمده است: مجموعه «دنیای نخست» حاصل سال ها تلاش دامیانو جورانا برای جمع آوری نواهای آشنای مناطقی در سیسیل ایتالیا، ترکیه، یونان، فلسطین و ایران است که برای آنها ارکستراسیون انجام داده است. جورانا برای نواختن این سوئیت علاوه بر دو سولیست ایتالیایی با نام های فابریزیو فالاسکا (ویولن) و دنیل والابرگا (ویولا) که در شب نخست از اجراهای این ارکستر نیز حضور داشتند، از یک سولیست ویولن سل اهل ترکیه با نام اویتون بهارگوکچه نیز استفاده کرده است. پس از اجرای نغمه های مدیترانه ای، جورانا اثر «هومورسک» از آنتونین دورژواک اهل چک را با اندکی تغییر اجرا کرد که بشدت مورد استقبال تماشاگران حاضر در برج میلاد قرار گرفت.


روزنامه «ابتکار» در گزارشی با بازتاب عنوان «دو رهبر و دو ارکستر در یک شب»، نوشت: ارکستر جوانان جهان در شب دوم با همراهی سمفونیک تهران به رهبری دامیانو جورانا و سپس لوریس چکناوریان روی صحنه رفت.دومین شب از سری کنسرت های مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، پنج شنبه 21 مرداد با رهبری دامیانو جورانا و لوریس چکناواریان در تالار وحدت برگزار شد.این کنسرت در دو بخش اجرا شد که در بخش نخست، دامیانو جورانا به عنوان رهبر، اعضای ارکستر جوانان را هدایت کرد و سپس در بخشی دیگر، اجرای مشترک اعضای ارکستر جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان برگزار شد.


در ادامه این گزارش آمده است: در بخش نخست از این کنسرت، مجموعه آثار آشنا و قدیمی «دنیای نخست» که برگرفته از آواها و نغمه های مدیترانه ای باستان ساخته شده، اجرا شد که جورانا آن را به سازمان یونسکو تقدیم کرد. مجموعه «دنیای نخست» حاصل سال ها تلاش دامیانو جورانا برای جمع آوری نواهای آشنای مناطقی در سیسیل ایتالیا، ترکیه، یونان، فلسطین و ایران است که برای آنها ارکستراسیون انجام داده است. جورانا برای نواختن این سوئیت علاوه بر دو سولیست ایتالیایی با نام های فابریزیو فالاسکا (ویولن) و دنیل والابرگا (ویولا) که در شب نخست از اجراهای این ارکستر نیز حضور داشتند، از یک سولیت ویولن سل اهل ترکیه با نام اویتون بهارگوکچه نیز استفاده کرده است.


روزنامه «آرمان»، با انتشار عنوان ««شب کامکارها» در نیاوران»، می نوسید: نخستین کنسرت «شب های موسیقی بارانا» در حالی برگزار شد که جمعیت بسیاری روی استخر کاخ اختصاصی نیاوران که به نظر می رسید به وسیله تخته ای پوشانده شده بود، اجرای کامکارها را تماشا کردند.


در ادامه این مطلب می خوانیم: شامگاه 21 مرداد ماه، نخستین کنسرت «شب های موسیقی بارانا» روی استخر کاخ نیاوران برگزار شد و تماشاگران به محض اینکه متوجه می شدند روی صفحه ای حرکت می کنند که زیرش استخر خالی از آب است، با احتیاط بیشتری قدم برمی داشتند.نخستین شب این برنامه به گروه کامکارها تعلق داشت که در دو بخش فارسی و کُردی اجرا شد. در بخش نخست، «در طرب هوای تو»، «غم هجران»، «حجاب چهره جان» و منظومه مولانا و در بخش دوم «آه سرد»، «گهواره»، «انار»، «میوه رنگارنگ»، «بگذار بروم»، «سودای عشق» و «کج کلاه من» اجرا شد.


 


** آغاز درخشش کاروان ایران در رقابت های المپیک


برگزاری المپیک ریو 2016 و تلاش ایرانیان برای پیروزی در این رقابت های حرفه ای اگر چه در روز نخست چندان رضایت بخش نبود اما درخشش ورزشکاران ایران با گذشت چند روز از شروع بازی ها امید کاروان کشور را برای پیروزی در رقابت ها بیشتر کرده است. این امر سبب شد که شماری از روزنامه های امروز در مطالبی آن را بررسی کرده اند.


روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «آغاز المپیک برای ایران»، نوشت: با گذشت یک هفته از المپیک ریو و توزیع صد ها مدال رنگارنگ در رشته های مختلف و صاحب مدال شدن حدود 60 کشور، کاروان المپیکی ایران هنوز موفق به کسب مدال نشده و با حذف زهرا نعمتی و احسان حدادی و لیلا رجبی که امید مدال آوردنشان می رفت به نوعی ناامیدی بر ورزش دوستان سایه افکنده است.


در ادامه این گزارش آمده است: اما به نظر می رسد از هفته دوم رقابت ها و با آغاز مسابقات وزنه برداری، کشتی و تکواندو که کاروان کشورمان امید زیادی به کسب مدال های رنگارنگ در این رشته ها دارد، عروسی به کوچه ایران هم برسد و این هفته ورزش دوستان و ورزشکاران ایرانی بار ها و بار ها شاهد نواخته شدن سرود ملی و به اهتزاز درآمدن پرچم خوشرنگ و مقدس کشورمان در سرزمین قهوه و آمازون و دهکده المپیک باشند. از بامداد امروز وزنه برداران ایرانی به مصاف فولاد و رقبا می روند و در غیاب روس ها و چند چهره نامدار امید است تیم ملی وزنه برداری نتیجه ای تاریخی کسب کند.


روزنامه «شرق» در گزارشی با درج عنوان «به او مثل مدال آوران پاداش دهید»، نوشت: گفته بود می روم تا در روز تولدم قشنگ ترین خاطره زندگی ام را رقم بزنم، آن هم با مدال المپیک ریو. مدالی که خیلی ها حتی کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک، روی کاغذ هم پیش بینی آن را نکرده بود. تنها کسی که به این حرف او ایمان داشت، پیمان فخری بود؛ مربی زحمتکش و کاربلدی که خودش این باور را در دل شاگردش به وجود آورده بود.


در ادامه این گزارش آمده است: ٢٠ مرداد، روز موعود فرا رسید و مجتبی عابدینی در جمع ٣٢ شمشیرباز برتر دنیا در ریو به روی پیست رفت. از همان شمشیرهای اولی که برابر حریف اوکراینی، قهرمانی از اروپا زد، نشان داد بی راه نگفته و می تواند روی سکو برود.


روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «یورو اسپرت: نعمتی پیامش را در المپیک رساند»، نوشت: یورواسپرت، یکی از مشهورترین رسانه های ورزشی دنیا پرونده مختصر و گیرایی درباره زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ایران ساخته؛ این رسانه با منتشر کردن تصاویر گسترده ای از نعمتی، در زیرنویس به ویژگی ها و زندگی نعمتی اشاره کرده است. این رسانه با ارائه بیوگرافی پرچمدار کشورمان و چگونگی معلول شدن او عنوان کرد: زن جوان ایرانی بعد از معلولیت عشق و هیجان دیگری در دنیای ورزش پیدا کرد: تیراندازی با کمان.


در ادامه این مطلب می خوانیم: در بازی های پارالمپیک 2012 لندن، او مدال طلا را به دست آورد. نعمتی برای بازی های المپیک ریو سهمیه حضور در این بازی ها را به دست آورد تا کنار افراد سالم رقابت کند. روز 5 اوت، او پرچمدار کشورش در بازی های المپیک شد و روز 10 اوت در دور اول بازی ها شکست خورد و بازی های المپیک را با یک پیام مثبت ترک کرد: «نگذارید معلولیت بر شما غلبه کند.»


روزنامه آرمان همچنین با انتشار عنوان «اولین پیروزی والیبال ایران در المپیک»، آورد: تیم ملی والیبال ایران در سومین مسابقه خود در بازی های المپیک 2016 ریو به مصاف کوبا رفت و در نهایت موفق شد در سه ست پیاپی و با امتیازات 25 بر 21، 31 بر 29 و 25 بر 16 حریف خود را شکست بدهد تا اولین پیروزی خود را در رقابت های المپیک ثبت کند.


در ادامه این مطلب می خوانیم: عملکرد پر اشتباه کوبایی ها و درخشش ملی پوشان ایران در توپ گیری، اسپک و از آن مهم تر زدن سرویس باعث شد ایران با نتیجه 25 بر 16 در این ست به پیروزی برسد. در پایان این بازی شهرام محمودی با کسب 19 امتیاز عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان را به خود اختصاص داد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است