برنامه‌های سازمان ملل برای روز جهانی معلولان

23 آبان 1395

موضوع امسال سازمان ملل برای روز جهانی معلولان: “دستیابی به ۱۷ هدف برای آینده ای که می خواهیم” است و این موضوع به تصویب اخیر ۱۷ هدف توسعه پایدار (SDGs) و نقش این اهداف در ساختن جهانی فراگیر و عادلانه برای افراد دارای معلولیت اشاره می‌کند. اهداف امسال عبارتند از ارزیابی وضعیت فعلی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و اهداف توسعه پایدار و پایه‌گذاری آینده‌ای با مشمولیت بیشتر افراد دارای معلولیت.


 


مقر سازمان ملل در روز جهانی معلولان برنامه‌هایی را به شرح زیر تدارک دیده است:


 


جمعه، ۲ دسامبر


سرآغاز و بحث و گفتگوی پنل سطح بالا درباره حقوق افراد دارای معلولیت


شروع این روز بین المللی با پیام دبیر کل سازمان ملل و همچنین اظهارات کشورهای عضو خواهد بود. رئیس مجمع عمومی، با توجه به قطعنامه مجمع عمومی ۷۰/۱۴۵، یک میزگرد به مناسبت دهمین سالگرد تصویب دفاع از حقوق معلولان و جهانی شدن آن سازماندهی خواهد کرد.


 


اتحادیه شهرهای دسترس‌پذیر


شهرداران شهرهای سراسر جهان پیشرفت و برنامه‌های خود برای شهرهای عامه‌پسند، دسترس‌پذیر و پایدار برای همه، با توجه ویژه به معلولان را به اشتراک می‌گذارند. این رویداد در حرکت رو به رشد مشمولیت و دسترس‌پذیری جهانی، ناشی از اجرای اهداف توسعه پایدار و اتخاذ اخیر دستور کار جدید شهری در سومین کنفرانس بومی در کیوتو فراهم خواهد شد.


 


شهر دسترس‌پذیر برای همه


این رویداد رئسای شهر، افراد مشهور، پزشکان و تصمیم‌گیرندگان را دور هم جمع می‌کند تا پیروزی و موفقیت خود را در کاهش نابرابری و ترویج توسعه فراگیر از طریق بهبود دسترسی در شهرها جشن بگیرند. این رویداد آگاهی از اهمیت شهرهای فراگیر، در دسترس و پایدار را بالا می‌برد و یک فراخوان عملیاتی برای رهبران در تمام سطوح و در تمام بخش‌های جامعه است، تا دسترسی‌پذیری همگانی را یک اولویت و یک واقعیت قرار دهد.


 


جایزه جهانی برای فعالیت‌های مثبت در زمینه اشتغال معلولان


دولت سائو پائولو یک رویداد شناخت شیوه‌های خوب برای استخدام افراد معلول را سازماندهی می‌کند. این رویداد با همکاری سازمان DSPD / DESA و با حمایت مالی هیئت دائمی برزیل خواهد شد.


 


پذیرش: جشن ۱۰ سالگی حقوق افراد دارای معلولیت برای کودکان


بخش معلولیت برای اهمیت دادن به CRPD برای کودکان و جشن پیشرفتی که یونیسف در مورد حقوق کودکان معلول داشته، در حال سازماندهی یک پذیرایی است.


 


توسعه فراگیر معلولیت در آفریقا: ظرفیت‌سازی برای توسعه فراگیر


این رویداد چالشهای اصلی افراد معلول چهره در منطقه آفریقا، مانند چالشهای محرومیت، تبعیض و لذت از حقوق اساسی آنها و گنجاندن در توسعه را معرفی کرده است


 


۱۰ سال از اجرای CRPD: معیارها و کارت امتیاز جهانی: اندازه گیری پیشرفت از طریق بررسی دقیق ۱۰۶ کشور عضو


 


سلامت روان و جسم اساس دستیابی به اهداف توسعه هزاره


 


رقص هایدی لاتسکی


رقص هایدی لاتسکی حرکت ۲۰-۳۰ نوازنده است که با هم به صورت زنده روی سن می‌روند و در مقر سازمان ملل به نمایش گذاشته می‌شود.


 


یک میلیون صدا: “من … ۱ از ۱ میلیون نفر”


یک گروه از دانشجویان یک نمایشگاه دیجیتال تحت عنوان “من … ۱ از ۱ میلیارد صدا هستم” ویژه افراد معلول ایجاد خواهند کرد. این نمایشگاه هر روز در مرکز دسترسی سازمان ملل متحد دهمین سالگرد CRPD را با “شنیده” شدن “صدای افراد معلول سراسر جهان” از طریق ابزارهای مجازی ترویج می‌دهد و جشن می‌گیرد.


 


جشنواره فیلم توانمندی سازمان ملل


جشنواره فیلم توانمندی سازمان ملل شامل فیلم کوتاه مربوط به معلولیت بر اساس محتوا و پیامی انتخاب می‌شود که به افزایش آگاهی از مسائل مربوط به معلولیت و ترویج مشارکت کامل و موثر افراد معلول در جامعه کمک کند.


 


نمایشگاه عکس توانمندی سازمان ملل


نمایشگاه عکس توانمندی سازمان ملل برای مشارکت کامل معلولان در هر جنبه‌ای از زندگی جوامع خود – سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کار می‌کند و بر اساس برابری با دیگران است. این عکس ها با هدف افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به معلولیت و بسیج حمایت از شأن، حقوق و رفاه افراد معلول انتخاب می‌شوند. نمایشگاه عکس توانمندی با توجه به دهمین سالگرد تصویب کنوانسیون، می‌خواهد شیوه‌های مثبتی که در آن کنوانسیون زندگی مردم در سراسر جهان تاثیر گذاشته را برجسته نماید.


 


گروه کاری درباره جوامع معلولیت و دیجیتال


گروه کاری درباره جوامع معلولیت و دیجیتال نحوه اثر اطلاعات دیجیتال بر توانمندسازی افراد معلول و کمک به توسعه معلولیت فراگیر، به ویژه نظارت، ارزیابی و اجرای برنامه ۲۰۳۰ در توسعه پایدار را بررسی می‌کند.


 


سومین نشست کارشناسی درباره نظارت و ارزیابی توسعه فراگیرمعلولیت


یک شبکه غیررسمی کارشناسان، محققان و پژوهشگران سیستم سازمان ملل، موسسات دانشگاهی، کشورهای عضو، سازمان‌های غیردولتی، به ویژه سازمان معلولان و شرکای با تجربه و متخصص توسعه در زمینه‌های نظارت و ارزیابی اجرای اهداف توسعه بین المللی، از جمله تخصص در سیاست تجزیه و تحلیل، داده‌ها، آمار، نظارت و ارزیابی مربوط به توسعه معلولیت فراگیر، به خصوص در زمینه دستور کار۲۰۳۰ توسعه پایدار است.


 


منبع : کانون معلولین توانا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است