بایگان: انرژی هنرمند معلول در مواجه با تماشاگر ستودنی است/کاربرد درمانی یکی از وجوه تئاتر معلولان

9 آذر 1395

وی درباره ویژگی‌های تئاتر معلولان گفت: چند سال قبل که اولین بار با تئاتر معلولان مواجه شدم، نمی‌دانستم که شاهد چه اتفاقی خواهم بود و یا با چه سطحی از نمایش رو به رو می‌شوم. برایم جالب بود که با نمایش‌های با ارزش و جذابی مواجه شدم که قابلیت مقایسه با بسیاری از آثار دیگر را داراست.


وی افزود: این تجربه برای من فوق العاده بود و به این مفهوم رسیدم که معلولیت محدودیت نیست و می‌تواند انسان را به سمت افق‌های بالاتری رهنمون باشد.


بایگان ادامه داد: انرژی این افراد در کار و مواجه با تماشاگر ستودنی است و کوشش آنها برای جوشش روی صحنه و نمایش استعدادهایشان، هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به نظرم برگزاری جشنواره کمک می‌کند تا زمینه بروز این استعدادها فراهم شود و همزمان مشکلات و مسائل ویژه معلولان به گوش مسئولان برسد.


وی خاطرنشان کرد: وقتی به افراد دارای معلولیت نزدیک می شوید، متوجه خواهید شد که چقدر بی‌درد زندگی می‌کنید چرا که بخشی از آنها حتی در مسائلی ساده مثل دسترسی به عابر بانک، محدودیت دارند. این جشنواره جدای از بستری که برای خلاقیت‌های هنری ایجاد می‌کند، موجب می‌شود که همه ما توجه بیشتری به مشکلات معلولان داشته باشیم.


عضو هیات داوران چهارمین جشنواره تئاتر معلولین، در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر می‌تواند نگاه ترحم‌آمیز به این افراد را تغییر دهد یا نه، گفت: درخشش روی صحنه تئاتر، نگاه مخاطب را نسبت به آنها تغییر می‌دهد. این عزیزان گاهی چنان قابلیت‌هایی از خود نشان می‌دهند که تماشاگر را به تحسین وا می‌دارد و ما را به فکر می‌برد تا به خیلی از مسائل خودمان و آنها بیشتر بیندیشم.


بایگان گفت: کارگردانی و کارکردن با افراد دارای معلولیت، یک تخصص است که به همراهی و صبوری نیاز دارد. تا جایی که من خبر دارم، سال گذشته قرار بود مربیانی برای این منظور تربیت شوند و در مناطق مختلف کشور دوره‌هایی بگذرانند تا بتوانیم به سطح کیفی بهتر و درمان موفق‌تری برسیم.


این بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون در پایان یادآور شد: وقتی در یک سطح بین‌المللی، این افراد با هم مواجه می‌شوند و به واسطه هنرشان مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرند، انگیزه و جوشش درونی‌شان برای غلبه بر مشکلات و رهایی از انزوا بیشتر می‌شود.


چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان، از 12 تا 17 آذرماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار می‌شود.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است