عدم مناسب‌سازی تردد مهم‌ترین مشکل معلولان در جامعه

31 فروردین 1395

مصطفی ریاحی‌نسب در خمینی‌شهر با بیان به اینکه معلولیت و نقص عضو معلولین به عنوان یک حقیقت غیرقابل انکار در همه جوامع انسانی محسوب می‌شود اظهار کرد: عدم مناسب‌سازی و فضای تردد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه معلولین کشور، استان و شهرستان است.


 


وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته طبق اصول شهرسازی و شهری برای تردد معلول در پارک‌ها، اماکن عمومی اتوبوس‌های شهری برنامه‌ریزی فراهم شده تا قشر معلولین همچون سایر اقشار جامعه از اماکن و امکانات عمومی استفاده کنند.


 


رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان خمینی‌شهر با بیان اینکه معلولین جامعه به چهار گروه جسمی حرکتی، نخاعی، ناشنوایان و نابینایان تقسیم‌بندی می‌شوند بیان کرد: معلولین جسمی و حرکتی از مسئولین انتظار دارند مناسب‌سازی معابر شهری، سطوح پیاده‌روی سازی و غیر هم‌سطح اماکن عمومی مورد توجه طراحان و مهندسین برای بهبود کیفیت تردد و دسترسی آن‌ها قرار گیرد.


 


وی ضمن تقدیر از فرماندار شهرستان خمینی‌شهر در برگزاری جلسات مستمر و متعدد بهبود مناسب‌سازی تردد معلولین شهرستان گفت: در آخرین جلسه مربوطه مقرر شد سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی مشاوره، طراحی، تهیه نقشه و نظارت بر اجرای صحیح رمپ و مسیرهای عبوری معلولین و جانبازان در ادارات و بانک، فضاهای عمومی شهر وارد عمل شود.


 


ریاحی‌نسب با تأکید برای اینکه سازمان نظام مهندسی شهرستان با تشکیل کمیته‌ای فنی زیر نظر مهندسین با تجربه و خبره مناسب‌سازی فضاهایی عمومی در اولویت فعالیت خود قرار داده است افزود: تمام مکان‌های که از طرف فرمانداری معرفی می‌شوند مورد طراحی و تهیه نقشه برای مناسب‌سازی قرار خواهد گرفت.


 


وی با بیان اینکه اعتبارات لازم توسط دستگاه متولی، جهت احداث تأمین با نظارت مهندسین سازمان مهندسی انجام خواهد شد ادامه داد: امیدواریم هر سریع‌تر با همکاری مسئولان شهرستان این مصوبه عملیاتی شود.


 


رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان خمینی‌شهر در ادامه عنوان کرد: در بعضی از موارد و اماکن عمومی و اداری به دلیل کمبود فضا و محدویت اجرا مناسب‌سازی و احداث رمپ های تردد معلولین با مشکلات متعدد روبرو خواهیم بود؛ تلاش خواهیم کرد با بهترین طراحی و کمترین هزینه مناسب‌سازی معلولین شهرستان انجام شود.


 


ریاحی‌نسب تصریح کرد: به دلیل عدم طراحی مناسب و اجرا صحیح و لازم در گذشته اجرا مناسب‌سازی در بعضی اماکن عمومی از جمله بعضی از بانک‌ها شهرستان امکان‌پذیر نیست.


 


وی با اشاره به مصوبات جلسات مشترک با مسئولین فرمانداری، شهرداری، بهزیستی شهرستان ابراز داشت: در این جلسات مقرر شده با اجباری شدن طراحی مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولین قبل صدور پروانه ساختمانی کلیه مراحل لازم باید طراحی شود و در غیر این صورت از صدور مجوز توسط شهرداری خودداری می‌شود.


 


رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان خمینی‌شهر ابراز امیدواری کرد با همکاری مجموعه مربوطه در شهرداری و سایر دستگاه‌های خمینی‌شهر با سازمان نظام مهندسی این مصوبه هر بهتر عملیاتی و اجرائی شود.


 


وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی شهرستان آمادگی کامل دارد با کلیه ادارات دولتی، مراکز خیریه و عمومی، مساجد و حسینیه‌ها و اداره اوقاف شهرستان، مراکز آموزشی و بهداشتی و درمانی برای طراحی و مشاوره مناسب‌سازی تردد معلولین همکاری و مشاوره داشته باشد.


 


این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر در حدود 300 نفر از متخصصین رشته‌های مختلف عمرانی و مهندسی معماری و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی شهرستان خمینی‌شهر همکاری و خدمات‌رسانی می‌کنند اظهار داشت: تعامل نزدیک سازمان نظام مهندسی با بخش های دولتی و نهادهای وابسته باعث می‌شود تا مشکلات عدم مناسب‌سازی معلولین و جانبازان در شهرستان خمینی‌شهر رفع گردد.


 


رئیس انجمن معلولین شهرستان خمینی‌شهر نیز در این رابطه به خبرنگار فارس عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات معلولین جسمی حرکتی و ضایعات نخاعی نبود فضاهای مناسب‌سازی شده ساختمان‌های اداری، تجاری و عمومی است.


 


جواد روح‌الهی با تأکید بر اینکه معلولین جامعه باید همواره با افراد اقشار مختلف جامعه و عرصه‌های مختلف در ارتباط باشند گفت: در شهرستان خمینی‌شهر به غیر چند بانک و مکان انگشت شمار مابقی اماکن عمومی برای معلولین مناسب‌سازی نشده و یا اکثر دستگاه‌های خودپرداز برای استفاده و دریافت خدمات به معلولین غیرقابل استفاده‌اند.


 


وی با اشاره به اینکه اماکن رفاهی تفریحی و از جمله منطقه گردشگری لادر به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تفریحی شهرستان نیاز به مناسب‌سازی جهت استفاده معلولین دارد اضافه کرد: اکثر پارک‌های عمومی و اماکن اداری و مذهبی شهرستان برای تردد معلولین جسمی و حرکت و با ویلچر اماکن پذیر نیست.


 


رئیس انجمن معلولین شهرستان خمینی‌شهر تصریح کرد: اکثریت اماکن مذهبی از جمله مساجد فاقد مناسب‌سازی برای حضور معلولین جهت حضور در مراسمات مذهبی است و به این دلیل آن‌ها از حضور در مراسمات گوناگون محروم هستند.


 


وی با اشاره به اعلام هرگونه همکاری انجمن معلولین شهرستان با مسئولین گفت: علی‌رغم برگزاری جلسات، سمینارها و مصوبات متعدد برای مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی لازم است مسئولین شهرستان برای رفع مشکلات این حوزه به صورت جدی وارد عرصه عمل و اجرا شوند.


 


در شهرستان خمینی‌شهر در حدود 6 هزار معلول شناسایی شده‌اند که از این تعداد 1700 نفر معلولین جسمی حرکتی، 500 نابینا و کم‌بینا، هزار نفر ناشنوا و کم‌شنوا و مابقی جزء سایر معلولیت‌های مختلف هستند.


 


شهرستان خمینی‌شهر به عنوان متراکم‌ترین شهرستان کشور محسوب می‌شود و تعداد معلولین جسمی حرکتی شهرستان به دلیل تصادفات و حوادث گوناگون و سوانح روز به روز در حال افزایش است.


 


منبع : فارس

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است