اجرای آیین های عاشورایی برای کودکان در کانون پرورش فکری

18 مهر 1395

غرفه ها و کارگاه های فرهنگی و هنری هفته ملی کودک امسال به دلیل مصادف شدن با ایام محرم در قالب خیمه های فرهنگی و هنری برپا شده و تمامی فعالیت های فرهنگی و هنری با حضور بچه ها و با محوریت محرم برگزار می شود.


معصومه صادقی، مسوول خیمه گذر نور درباره فعالیت های این خیمه توضیح داد: در این غرفه آیین ها، شخصیت ها، سرزمین کربلا و وقایع عاشورایی از جمله آیین نخل گردانی، آیین چک چکو، سقاخانه و معرفی سرزمین از نینوا تا کربلا به بچه ها معرفی می شوند.


وی به مسابقه اشک خورشید نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این مسابقه بچه ها با وقایع 10 روز نخست محرم و شخصیت هایی چون امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت قاسم (ع) و حضرت زینب (س) آشنا می شوند.


صادقی با بیان اینکه معرفی این شخصیت ها در قالب بیوگرافی آن ها روی شمع های چرخانی طراحی شده است، افزود: همچنین نمایش فیلم و عکس از آیین های عاشورایی در شهرهای مختلف از دیگر برنامه های این غرفه است.


وی در تشریح آیین های نخل گردانی و چک چکو اظهار داشت: آیین چک چکو آیینی در استان فارس است که در آن، دسته عزاداری حرکت می کند و دو سنگ را در جهت های مختلف به هم می کوبند و شعر این دلم تنگ است، عقده ها دارد/ گوییا میل کربلا دارد را می خوانند. در زمان حاضر به جای سنگ در این آیین از دو قطعه چوب استفاده می کنند.


صادقی اضافه کرد: در این آیین افراد معتبر و سادات در ابتدای دسته عزاداری حرکت می کنند و چوب ها را به هم می زنند. این آیین نماد سم اسب و صدای شمشیر است و حس و حال حرکت سپاه در عاشورا را تداعی می کند.


وی خاطرنشان کرد: آیین نخل گردانی نیز از دوره صفویه در یزد و شهرهای حاشیه کویر اجرا شده است. برای این آیین نخل بزرگ چوبی را تزیین می کنند و در مسجد محل نگه می دارند. این نخل روز عاشورا یا فردای آن روز در سطح شهر گردانده می شود و مردم زیر نخل می روند و نیت می کنند. این آیین نماد حمل تابوت سیدالشهدا (ع) است.


مسوول خیمه گذر نور با بیان اینکه بچه ها همچنین در این خیمه با تاریخچه سقاخانه نیز آشنا می شوند، خاطرنشان کرد: بچه ها در این خیمه می توانند همه این آیین ها را اجرا کنند برای مثال نخل را با آوای یاحسن بلند می کنند یا آیین چک چکو را به صورت گروهی و با چوب اجرا می کنند.


 


* تجربه کتابخوانی گروهی در خیمه کتابستان


خیمه کتابستان همزمان با هفته ملی کودک، با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، میزبان کتابخوانی گروهی کودکان و نوجوانان است.


امسال همزمان با روزهای هفته ملی کودک از 15 مهر، 10 غرفه کارگاهی به شکل خیمه های فرهنگی هنری طراحی شده که پذیرای کودکان تهرانی در خیابان حجاب است.


مسوول خیمه کتابستان با اشاره به برنامه ها و طرح های این خیمه، گفت: کودکان با حضور در این خیمه، علاوه بر روخوانی کتاب به صورت گروهی، شعرخوانی، نمایش نامه خوانی و بازی پازل با طرح های بخوان و بگذار، کتابخانه فراگیر و بخوان و بگو آشنا می شوند.


فریده کلهری درباره طرح بخوان و بگو، توضیح داد: کودکان در این بخش با توسعه سواد خواندن و درک مطلب آشنا می شوند و پس از اینکه داستان کوتاهی خوانده شد، از آنها خواسته می شود به سوالاتی درباره این داستان پاسخ دهند.


وی ادامه داد: در بخش نمایش نامه خوانی نیز دو نمایش نامه طفلان مسلم و روز واقعه که از محتوای عاشورایی برخوردارند، توسط کودکان قرائت و از آن ها خواسته می شود علاوه بر فضاسازی، صداهای محیطی که در نمایش آمده را نیز اجرا کنند.



کلهری با اشاره به بازی پازل که در این خیمه قرار داده شده، گفت: سه جمله عاشورایی و سه تصویر از کتاب های عاشورایی در این غرفه قرار داده شده است که کودکان باید این جملات را در کنار هم قرار دهند.


 


* غرفه ای برای کودکان نابینا و ناشنوا


از دیگر طرح هایی که در این خیمه و همزمان با هفته ملی کودک اجرا می شود، کتابخانه فراگیر است که در آن فعالیت های فرهنگی و هنری برای کودکان با نیازهای ویژه شامل ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی طراحی شده و آنها می توانند کتابخوانی را با دستگاه بهدید و صوتی تجربه کنند.


همچنین طرح بخوان و بگذر نیز در این خیمه برگزار می شود و در آن کتاب هایی به کودکان داده و از آنها خواسته می شود پس از مطالعه آن را در مکان های عمومی مثل پارک یا ایستگاه های اتوبوس جا بگذارند تا امکان مطالعه برای دیگران هم فراهم شود.


در این هفته، 10 خیمه با عناوین نمادها و نشانه ها، حکایت خوبان (پرده خوانی و قصه گویی)، میزگرد (بحث و گفت وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوعات)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان سرا برپا خواهد شد.


هفته ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور با همکاری وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و انجمن های مردم نهاد و موسسات خصوصی با شعار کودکان تشنه اند، برگزار می شود و این مراسم در تهران، تا پایان روز 19 مهر ادامه دارد.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است