اولین پردازنده یکپارچه شنوایی در ایران با حضور وزیر علوم رونمایی شد

19 مهر 1395

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر عامل بانک پاسارگارد، رئیس سازمان بهزیستی، رئیس صندوق نواوری و شکوفایی و جمعی از متخصصان گوش و حلق و بینی نیز در مراسم رونمایی از اولین پردازنده یکپارچه شنوایی حضور داشتند.


فرهادی در این مراسم با ابراز خرسندی از ساخت این دستگاه در کشور گفت: توانایی مراکز پژوهشی و محققان ایرانی بسیار بالاست و در بازدید از این مراکز شاهد اختراعات و نوآوری های بسیار پیچده تر هستیم و امیدوارم بزودی دیگر بخش های این دستگاه نیز در کشور ساخته شده و محبور به واردات آن نباشیم.


رئیس انجمن کاشت حلزون افزود: ناشنوایی و کم شنوایی از معلولیت هایی است که خاموش است و به روشنی معلولیت های دیگر بعد ظاهری ندارد ولی با درمان توسط دستگاه، بیمار از این معلولیت رها می شود و رشد طبیعی خودرا در اجتماع ادامه می دهد.


وی افزود: در جهان 380 میلیون ناشنوا و کم شنوا وجود دارد، از این ناشنوایی مشکل شایعی است و در کشور ما نیز متاسفانه سالانه بیش از 2 هزار نوزاد ناشنوا و کم شنوا به دنیا می آیند که نیمی از آنها در صورت تشخیص،می توانند از کاشت حلزون شنوایی بهره مند شده و آینده خوبی داشته باشند.


وزیر علوم از مدیریت، کارکنان و محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک پاسارگارد که در برهه های مختلف تاریخ 15 ساله این پروژه به آن کمک کردند قدردانی کرد.


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این مراسم با بیان تاریخچه ای از فرآیند دستگاه پردازنده یکپارچه شنوایی در ایران گفت: یکی از مهمترین حلقه های واسط پژوهش در کشور، وجود حامی مالی برای آن است که در این پروژه با کمک بانک پاسارگارد و صندوق نوآوری و شکوفایی این اتفاق رخ داد و این پروژه به نتیجه رسید.


احمد معتمدی افزود: ساخت دستگاه پردازنده یکپارچه شنوایی پایان نامه تحصیلی یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بود و این نکته مثبتی است که دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی، از آغاز دوره، موضوع پایان نامه خودرا در جهت رفع نیازهای کشور انتخاب کنند.


 


** دانشگاه ها علت های ژنتیکی ناشنوایی را مورد پژوهش قرار دهند


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی نیز گفت: از دانشگاه ها می خواهیم علت های ژنتیکی ناشنوایی را مورد پژوهش قرار دهند.


انوشیروان محسنی بندپی در مراسم رونمایی «تاپس +» - + tapps - برای بیماران کاشت حلزون شنوایی ساخت ایران اظهار کرد: ناشنوایی یک معلولیت پنهان است و بررسی نشان می دهد 2 تا 4 نفر از هر هزار تولد به مشکل ناشنوایی مبتلا هستند.


وی با تأکید بر اینکه باید پوشش غربالگری را در کشور افزایش دهیم، تصریح کرد: از یک میلیون و 500 هزار تولد، یک میلیون و 76 هزار نفر غربالگری شدند و امسال تعهد کردیم این پوشش به بالای 90 درصد برسد.


رئیس سازمان بهزیستی ایران با اشاره به اینکه 50 درصد مشکلات ناشنوایی ناشی از اختلالات ژنتیکی است خاطرنشان کرد: در برخی از استان ها این شیوع بیشتر است و نیازمندیم در این استان ها ژن های ایجاد این اختلالات را شناسایی کنیم و در این زمینه از دانشگاه ها می خواهیم علت های ژنتیکی ناشنوایی را مورد بررسی قرار دهند.


 


** مشارکت بانک پاسارگاد در انجام پروژه های دانشگاهی


مدیر عامل بانک پاسارگاد نیز در این مراسم از مشارکت ین بانک در انجام پروژه های دانشگاهی خبر داد.


مجید قاسمی در مراسم رونمایی «تاپس +» برای بیماران کاشت حلزون شنوایی ساخت ایران با تشکر از متخصصانی که 18 سال از عمر خود را در راستای دستیابی به این روش برای بیماران کاشت حلزون شنوایی صرف کرده اند، اظهار داشت: استعدادهای ایرانیان بسیار زیاد است و امیدواریم در آینده شاهد توفیقات بیشتری در تحقیقات و نتایج فعالیت های علمی استادان باشیم.


وی با بیان اینکه بانک پاسارگاد بودجه مناسبی را هر ساله برای مسئولیت های اجتماعی اختصاص می دهد خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اگر هدایت پروژه های تحقیقاتی را برعهده گیرد، ضمن آنکه دولت در این زمینه توجه جدی دارد بانک پاسارگاد نیز در حد توان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است