ژنتیک عامل50 درصد اختلالات ناشنوایی/ یزد، اصفهان و کرمان دارای بیشترین عارضه ناشنوایی

19 مهر 1395

دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در آئین رونمایی دستگاه tapps+ برای بیماران نیازمند به کاشت حلزون شنوایی با بیان اینکه در حال حاضر از هر 1000 نفر 2 تا 4 کودک در کشور دچار عارضه ناشنوایی می شوند، گفت: در حال حاضر سیاست سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید پیشگیری از شیوع این نوع معلولیت است.


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: البته در این زمینه پوشش های غربالگری افزایش یافته است به طوریکه در سال 1394 سطح غربالگری به 73 درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه تعهد کرده ایم که این سطح به 90 درصد افزایش یابد.


بندپی همچنین اضافه کرد: در سال 1394 از یک میلیون و 550 هزار تولد یک میلیون و 66 هزار کودک غربالگری شدند که 3 هزار و 80 کودک با عارضه خیلی شدید، شدید و خفیف ناشنوایی تشخیص داده شدند، ضمن اینکه هزار و 66 نفر نیز برای کاشت حلزون کاندید شدند.


وی گفت: امروز بیشترین خوشحالی از چنین دستاوردی مربوط به سازمان بهزیستی است چراکه کمک می کند با تکیه به توان داخلی و بومی سازی خدمات پس از فروش و استاندارد کردن این تجهیزات بتوانیم همه کودکان دچار عارضه شنوایی را در بهترین زمان طلایی که زیر دو سال است درمان کنیم.


 


***یزد، اصفهان و کرمان دارای بیشترین عارضه ناشنوایی


رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون 50 درصد مشکلات ناشنوایی ناشی از اختلالات ژنتیکی است، گفت: ما در برخی از استان ها مانند یزد، اصفهان و کرمان با بیشترین عارضه ناشنوایی در بدو تولد مواجه هستیم.



بندپی با تاکید براینکه شیوع بیشتر ناشنوایی در برخی استان ها نیازمند شناسایی ژن تاثیرگذار در این نوع معلولیت از سوی مراکز ژنتیکی است، از دانشگاه ها درخواست کردعلت های ژنتیکی ناشنوایی را بررسی کنند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور اجباری کردن مشاوره ژنتیک را که پیشنهاد آن در برنامه ششم توسعه داده شده است را راهکار مناسبی برای کاهش آمار معلولیت ناشنوایی در کشور عنوان کرد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین ضمن تقدیر از زحمات دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اقدامات تحول ساز دکتر فرهادی درحوزه ناشنوایی به جهت اهمیت نعمت شنوایی برای افراد قابل تقدیر است.


وی ادامه داد: از سال 1372 که طرح کاشت حلزون شنوایی در کشورمان آغاز شد تا کنون 15 هزار کودک ناشنوا نعمت شنوایی خود را بدست آورده اند.


شرکت طنین پرداز پاسارگاد(شناسا) با تکیه بر سابقه تحقیق و توسعه 18 ساله تیم مهندسی و پزشکی خود در حوزه به کارگیری دانش مهندسی در حوزه تشخیص و توان بخشی، موفق به طراحی وسیله ای تحت عنوان+ TAPPS (تپ پلاس) شده است.


براساس طراحی انجام شده از سوی متخصصان این شرکت، این دستگاه می تواند روند کاشت بخش بیرونی سیستم حلزون شنوایی را در بیمارانی که از اعصاب شنوایی سالم برخودار هستند، سرعت ببخشد.


متخصصان این شرکت دستگاه + TAPPS (تپ پلاس) را روی تعدادی از بیماران کاشت حلزونی از جمله دو تن از حاضران در مراسم امروز که دارای اختلال ناشنوایی بودند و از دستگاه OPUS2 استفاده می کردند، با موفقیت آزمایش کردند و نتیجه این بود که آنها توانستند به سوالات مختلف کارشناس پاسخ دهند.


 


منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است