مناسب سازی محیط از حقوق معلولان است

6 آذر 1395

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان گفت: چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان امیدآفرین اصفهان با حضور 35 گروه داخلی از 24 استان و شش گروه خارجی شامل کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا، ارمنستان، اوگاندا برگزار می شود.


 


سعید صادقی در جمع خبرنگاران درخصوص چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان امیدآفرین اصفهان، اظهار کرد: سوم دسامبر برابر با 13 آذر روز جهانی معلولان است و شعار امسال این روز "آینده ای که ما می خواهیم، جهانی فراگیر برای همه" است.


 


وی افزود: حقیقت این است که صرف نظر از اینکه افراد، معلول یا کم توان مزمن، معلولیت جسمی و روحی، کودک اوتیسم یا معلولان ذهنی داشته باشند در حقیقت یک انسانند و این انسانیت در حقوق برابر انسانی، شغلی، فرهنگی و برابر می تواند به منصه ظهور می رسد.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در صورتی که بخواهیم معلولان موفق در جامعه داشته باشیم، باید مشارکت اجتماعی آنها را افزایش دهیم، گفت: در این صورت این قشر حس بهتری دارند زیرا حقوق آنها نیز رعایت شده است.


 


صادقی با بیان اینکه علی رغم اقدامات خوب هنوز هم در زمینه شغل و ازدواج معلولان با چالش روبرو هستیم و هنوز اقدامات حوزه توانبخشی شایسته معلولان نیست، گفت: هنوز هم وسایل حمل و نقل عمومی جهت استفاده معلولان مناسب سازی نشده اند.


 


وی ادامه داد: دسترسی معلولان همه جنبه های یک جامعه استانداردسازی نشده است و علی رغم اینکه در شهر و استان اصفهان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز برای مناسب سازی مکان های عمومی و مناسب سازی محیط معلولان با مشکل روبرو هستیم.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در طی ارزیابی های صورت گرفته به عنوان استانی برتر در حوزه مناسب سازی محیط برای معلولان انتخاب شده است، اضافه کرد: مناسب سازی محیط برای معلولان یکی از حقوق آنهاست.


 


صادقی با اشاره به اینکه در هفته تکریم و منزلت معلولان که از 13 آذر شروع می شود وظیفه داریم بصیرت اجتماعی نسبت به آنها را در جامعه ایجاد کنیم، گفت: ضمن اینکه مردم باید حقوق معلولان را رعایت کنند، شعار مسؤولان نیز باید "مسؤولان همراه معلولان" باشد.


 


وی افزود: باید به جای ترحم نسبت به معلولان فکر کنیم چگونه شرایط بهتری برای این قشر فراهم کنیم زیرا آن قدری که معلولان به تأمل در شرایط محیطی نیازمند هستند، به ترحم نیاز ندارند.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: امید است روزی به شعار "آینده ای جهانی برابر" برای همه برسیم و معلولان به همه حقوق خود برسند و مسؤولان نیز در این راستا انجام وظیفه کنند زیرا باید این درک را داشته باشیم که معلولیت در کمین همه ما است.


 


صادقی با اشاره به اینکه باید با معلولان آسیب نخاعی درد و دل کنیم، گفت: در آستانه روز جهانی معلولان هستیم و باید آنها را در عرصه های ورزشی و هنری توانمند سازیم همان طور که در مسابقات پارالمپیک، معلولان توانستند پرچم ایران را به اهتزاز درآورند.


 


وی با اشاره به اینکه معلولان در عرصه های هنری توانمندی های بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: آنها در عرصه های شغلی و کارآفرینی توانستند توانمندی های خود را نشان دهند بنابراین جامعه به حضور آنها نیاز دارد. برای نمونه معلولانی هستند که کارگاه اشتغال ایجاد و افرادی مانند خودشان را توانمند کردند.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به کودکان معلول اشاره کرد و گفت: خانواده هایی که کودک معلول دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.


 


صادقی با اشاره به اینکه یکی از زمینه های توانمندسازی معلولان دیده شدن آنها در جامعه است، افزود: بر همین اساس چهارمین تئاتر معلولان امیدآفرین در شهر اصفهان از روز 12 آذر الی 17 آذر به مدت یک هفته با حضور 35 گروه داخلی از 24 استان و شش گروه خارجی شامل کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا، ارمنستان، اوگاندا برگزار می شود.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در این جشنواره از داوران بین المللی استفاده خواهد شد، گفت: هنرمندان و پیشکسوتان عرضه تئاتر و بازیگری نیز در این جشنواره شرکت می کنند و امیدواریم جشنواره امسال مقدمه حضور معلولان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را فراهم کند.


 


صادقی ادامه داد: شهر اصفهان برای چهارمین جشنواره بین المللی به این دلیل انتخاب شد که فضاهای فرهنگی و سالن های نمایشی این شهر به جهت فضای فیزیکی برای معلولان مناسب سازی شده اند و ارگان های استان اصفهان نسبت به معلولان همدلی و احساس مسؤولیت اجتماعی خوبی دارند.


 


وی گفت: شهرداری، استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل صدا و سیما، حوزه هنری شهرداری، دانشگاه اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی در برپایی هرچه بهتر این جشنواره با اداره کل بهزیستی همکاری و تعامل داشته اند.


 


مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: بهزیستی کشور و استان توانمندسازی معلولان را یک بعدی نمی بیند زیرا هنوز در زمینه اشتغال و ازدواج آنها با مشکل روبرو هستیم.


 


صادقی با اشاره به اینکه این جشنواره به جهت توانمند کردن معلولان است، گفت: در برپایی این جشنواره تشکل های معلولان نیز کمک بسیاری کردند.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است