سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان ابلاغ شد

سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان ابلاغ شد

18 بهمن 1395

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد از تدوین و ابلاغ سند استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان،‌ به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور خبر داد.

 

 با ابلاغ استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان و کم‌بینایان، سیامک محبوب مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به ارائه توضیحاتی پیرامون روند تدوین این استاندارد پرداخت و گفت: قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور وظایفی را برای هیأت امنای نهاد تعریف کرده است؛ درواقع به‌موجب این قانون، نهاد به‌عنوان متولی قانونی کتابخانه‌ها در سراسر کشور باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد؛ مدیریت و ارائه خدمات به گروه هایی با نیازهای خاص همچون نابینایان، از جمله این اقدامات است.

 

وی افزود: در حوزه برنامه‌ریزی یکی از ارکان موردتوجه برای ارائه خدمت به نابینایان، تدوین استانداردی برای این خدمات است؛ تدوین این استاندارد ازاین‌جهت حائز اهمیت است که کتابخانه‌ها باید عمومی باشند. بنابراین انجام اقداماتی همچون تدوین استاندارد نابینایان و ارائه خدمات به نابینایان، ضامن اجرای عدالت در این حوزه است؛ به این معنا که ما موظف به فراهم کردن زمینه مورد نیاز برای استفاده همه ایرانیان از خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم. از آنجاکه در طراحی خدمات در کتابخانه‌های عمومی، عامه مردم، جامعه هدف محسوب می‌شوند، گروه‌هایی به‌صورت ناخودآگاه در حاشیه قرار می‌گیرند. ما در قبال ورود این گروه ها به متن کتابخانه‌های عمومی مسئول هستیم.

 

محبوب درباره روند تدوین این استاندارد گفت: در نهاد، کارگروهی به نام «کارگروه تدوین استانداردهای نهادی» وجود دارد که متشکل از سه گروه است؛ گروهی شامل نمایندگانی از هر استان، که عملاً در فضای واقعی کتابخانه‌ها مشغول به کار هستند؛ گروهی متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور، که مسئولیت نظارت بر بُعد علمی کار را بر عهده دارند؛ و نیز کارشناسان تدوین استاندارد. ما معتقدیم که در تمامی امور مربوط به حوزه استاندارد، زمانی که این سه گروه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، ‌کاری با خطای کمتر، اما نه لزوماً بدون خطا، ارائه خواهد شد. ‌

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه گفت: این استاندارد چندین مرحله را پشت سر گذاشت؛ از سال ۱۳۹۴ کار بررسی پیش‌نویسی در این حوزه آغاز شد؛ این پیش‌نویس محصول مطالعه متون مختلف حوزه استاندارد بود که پس از بررسی و اصلاح در کارگاه‌ها، به سندی با قابلیت اجرا در نهاد تبدیل شد.

 

محبوب گفت: در واقع استاندارد نویسی ایجاب می‌کند که در تدوین سند، امکان و قابلیت اجرای آن لحاظ شود؛ بنابراین دستیابی به کیفیتی بسیار بالا و غیرقابل‌دسترس در این سند مورد انتظار نیست؛ در بخشی از کتابخانه‌های عمومی، این کیفیت با تلاشی اندک و در سایر بخش‌ها با تلاش بیشتری میسر خواهد شد. پس‌از این نیز تلاش می‌شود که این استاندارد در بخش‌های تازه تأسیس ویژه نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه‌ها، ‌از آغاز لحاظ شود. همچنین، لازمه رعایت این استاندارد این است که سایر بخش‌های نهاد همچون امور کتابخانه‌ها، ‌فناوری اطلاعات، فرهنگی و ... خود را با این استاندارد تطبیق دهند؛ بنابراین بخشی از وظایف بر دوش کتابخانه‌ها و بخشی نیز بر عهده سیاست‌گذاران ستادی است که سیاست‌هایی تدوین کنند تا دسترسی کتابخانه‌ها را به استاندارد تسهیل کنند.


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است