دولت تا پنج برابر دانش آموز عادی برای دانش آموز استثنایی هزینه می کند

دولت تا پنج برابر دانش آموز عادی برای دانش آموز استثنایی هزینه می کند

20 بهمن 1395

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دولت برای دانش آموزان استثنایی کم توان، معلول و اوتیسمی چهار تا پنج برابر یک دانش آموز عادی هزینه صرف می کند.

 

مجید قدمی  در نشست مدیران و معاونان آموزش و پرورش استان زنجان افزود: دولت سالانه برای هر دانش آموز عادی به طور متوسط 25 میلیون ریال هزینه صرف می کند.


وی به نگاه مثبت دولت در حوزه آموزش کودکان با توانایی محدودتر، افرود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری 70 میلیارد ریال فقط برای درمان کودکان استثنایی هزینه پرداخت کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مفهوم عدالت در جامعه اسلامی، افزود: برقراری عدالت از شعارهای انقلاب اسلامی است، بنابراین در حوزه آموزش هم این عدالت باید برقرار باشد، پس هرکسی در کشور حق دارد از منابع کشور استفاده کرده و بهرمند شود.


وی اظهار کرد: باید دید چقدر مسئله عدالت درباره سه درصد جامعه که متشکل از افراد کم توان و زیر بهره هوشی 70 هستند و حقوقی در جامعه دارند، رعایت شده است.


قدمی با تاکید بر اهمیت و ضرورت همراهی جامعه با افراد دارای توانایی محدودتر، یادآور شد: مناسب سازی محیط شهری توسط مدیران برنامه ریزی در کشور، استان و شهر برای این افراد باید جزء اولویت های نخست باشد، چرا که معلولیت تقصیر فرد نیست، بنابراین جامعه باید خود را با این موضوع تطبیق دهد.


معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم تغییر و اصلاح ساختارها در نگاه به کودکان کم توان، معلول، اوتیسم و افراد با وضعیت مشابه، اشاره و تاکید کرد: سیستم مدیریتی فضا را باید طوری طراحی کند که این افراد در جامعه به راحتی زندگی کنند، نه اینکه با کردار و عمل خود باعث جداسازی آنها از متن جامعه شویم.


وی اظهار کرد: تغییر فرهنگ ازدواج و گسترش گرایش به ازدواج فامیلی، خطر افزایش تولد فرزندان معلول در زنجان را بالا برده است.


قدمی افزود: ازدواج فامیلی بیشتر به دلیل اطمینان خانواده از انتخاب گزینه مناسب ازدواج برای فرزندان خود است.


معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای مدیریت این موضوع مهم و پیشگیری از ورود استان به یک مسئله جدی اجتماعی، باید از افراد متقاضی ازدواج به ویژه ازدواج فامیلی آزمایش ژنتیک انجام شود.


گفتنی است، هم اکنون در استان زنجان با یک میلیون و 150 هزار نفر جمعیت بیش از 19 هزار معلول وجود دارد.


قدمی با بیان اینکه تذکر دادن به موقع به انسان یک روش تربیتی به شمار می رود، تصریح کرد: برای ارتقای سیستم آموزشی کشور نیز مدیران نیاز به آسیب شناسی، نقد و راهکارهای جدید دارند.


 در پایان این نشست معاون وزیر آموزش و پرورش از 2 مدرسه استثنایی شهر زنجان بازدید کرد و از نزدیک با روند آموزش دانش آموزان استثنایی در این مدارس آشنا شد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است