از یک میلیون و300 هزار معلول کشور، تنها340 هزار نفر مستمری می گیرند

از یک میلیون و300 هزار معلول کشور، تنها340 هزار نفر مستمری می گیرند

23 بهمن 1395

معاون توانبحشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یک میلیون و 300هزار معلول در کشور وجود دارند که تنها 340 هزار نفر آنها از مستمری ماهانه بین 530 هزار تا یک میلیون ریال برخوردارند، گفت: 150 هزار معلول دیگر نیز در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند.

 

 حسین نحوی نژاد  در آیین بهره برداری از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان جسمی و حرکتی آزادشهر در شرق استان گلستان خاطرنشان کرد: شرایط معلولان از نظر دریافت مستمری مناسب نیست و تنها 10 درصد از نیازهای معلولان در بودجه سازمان بهزیستی که 152 وظیفه دارد، گنجانده می شود.


وی افزود: در برنامه ششم توسعه با هماهنگی دولت و مجلس، قرار است از محل حذف یارانه افراد پردرآمد، مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یابد.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سال آینده در 140 شهر کشور اورژانس اجتماعی راه اندازی می شود، گفت: با راه اندازی هر اورژانس اجتماعی برای هشت تا 10 نفر ایجاد اشتغال می شود.


وی از گسترش مراکز مشاوره بهزیستی از سال آینده در کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار مشاوره غربالگری قبل از ازواج نیز اجباری می شود.


نحوی نژاد با بیان اینکه سالانه 25 تا 30 هزار نوزاد معلول در کشور به دنیا می آید، گفت: از این نظر استان گلستان به دلیل ازدواج های فامیلی بیشترین معلول را دارد.


وی به فعالیت دو هزار و 200 مرکز توانبخشی روزانه در کشور اشاره کرد و گفـت: سازمان بهزیستی به ازای نگهداری از هر معلول در مراکز توانبخشی روزانه ماهانه سه میلیون ریال و به مراکز توانبخشی شبانه روزی نیز 6 میلیون ریال پرداخت می کند.


وی در خصوص مسکن معلولان نیز گفت: سازمان بهزیستی ساخت 26 هزار واحد مسکن ویژه معلولان را در برنامه دارد که بین 40 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در دهه فجر امسال 2600 واحد مسکونی ویژه معلولان در کشور به بهره برداری رسید که 96 واحد آن در استان گلستان است.


وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی تفاهم نامه ای با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی امضا کرده است که بر اساس آن از این پس برای ساخت واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای دو معلول، بنیاد مستضعفان مبلغ 200 میلیون ریال و سازمان بهزیستی نیز مبلغ 100 میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض پرداخت نمایند.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور برای بهره برداری از چند پروژه بهزیستی روز پنجشنبه به شرق استان گلستان سفر کرده است.


افتتاح و اهدای 13 واحد مسکونی در نگین شهر از توابع شهرستان آزادشهر به خانوارهای دارای دو معلول، افتتاح مرکز توانبخشی شبانه روزی گنبدکاووس و افتتاح ساختمان اداری گالیکش از برنامه های معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در سفر به شرق استان گلستان است.


 مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان جسمی و حرکتی آزادشهر که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است، ظرفیت پذیرش 50 نفر از معلولان جسمی حرکتی را دارد و در بخش های فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، روانشناسی و خدمات پزشکی و پرستاری به معلولان خدمات می دهد و برای تجهیز آن 800 میلیون ریال هزینه و برای 5 نفر ایجاد شغل شده است.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است