ویلچرنشینان بی‌بهره ازحقوق شهروندی/کرمانشاه جایی برای معلول ندارد

ویلچرنشینان بی‌بهره ازحقوق شهروندی/کرمانشاه جایی برای معلول ندارد

24 بهمن 1395

نابسامانی و وضعیت نامناسب زیرساخت‌های شهری در کرمانشاه شرایط مشقّت‌باری برای جامعه معلولان در این شهر ایجاد کرده است.

 

فاطمه محمدی: ویلچر، عصا و معلولیت واژه‌هایی آشنا و بخش جدانشدنی در جوامع بشری است و در دنیای امروز باید بسترهای لازم و شرایط مناسب برای زندگی بهتر معلولان و بهره‌مندی آنان از حقوق شهروندی فراهم شود.

 

کرمانشاه شهری پرمانع و مملو از مشکلات و معضلات شهری است و در نقاط بسیاری از شهر شرایط  تردد و عبور و مرور حتی برای افراد سالم و بدون معلولیت به سختی فراهم است چه رسد به معلولان و جانبازان؛ باید از  مسئولان استان کرمانشاه سوال کرد که حقیقتاً سهم معلولان، جانبازان و حتی افراد سالمند و بیمار از فضای شهری چیست و تا کی این افراد باید منتظر وعده‌های امروز و فردا برای مناسب سازی و فراهم شدن زیرساخت‌های شهری باشند.

 

متاسفانه وضعیت نامناسب زیرساختی، معابر و اماکن عمومی در استان کرمانشاه شرایط دشواری برای جامعه معلولان بوجود آورده و چالش‌های کوچک و بزرگ مناسب سازی همچنان بر معابر، خیابان‌ها، پارک‌ها و سایر اماکن عمومی در کرمانشاه سایه افکنده است.

 

 

وجود ۳۹ هزار معلول در استان کرمانشاه

چالش‌های مناسب سازی در استان کرمانشاه بدون اغراق حق و منزلت معلولان و نیز جانبازان این استان را ادا نکرده و این قشر، از پارک و خیابان و پیاده رو و کلینیک‌های پزشکی، و... اندک بهره‌ای برای حضور در اجتماع دارند.

 

به گفته دکتر امید قادری، مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه، قریب به ۳۹۰۰۰ معلول در استان زندگی می‌کنند و متاسفانه آمار معلولان این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

 

یکی از معلولان کرمانشاه  به بیان مشکلات و مشقت‌های جامعه معلولان پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه شرایط برای تردد یک فرد معلول در شهر فراهم نیست، شرایطی را تصور کنید که یک معلول ویلچرنشین یا نابینا بخواهد از وسایل نقلیه عمومی برای تردد در شهر استفاده کند، یا به یک رستوران برود، یا در پارکی به گردش بپردازد، به اداره‌ای مراجعه کند و ده‌ها پله بر سر راه خود می‌بیند، از پل عابر پیاده برای عبور از خیابان استفاده کند، به سینما یا ورزشگاه برود و صدها شرایط دیگر که وضعیت نامناسب زیرساختی، معلول را از آمدن به بیرون از خانه پشیمان می‌کند.

 

وی بیان کرد: بارها برای خرید کوچکی از منزل خارج شدم و به سختی خود را به یک مرکز خرید رساندم، متاسفانه یک معلول در کلانشهر کرمانشاه به تنهایی قادر به تردد و انجام کارهای خود نیست زیرا زیرساخت لازم و مناسب سازی برای این قشر فراهم نشده است گویی معلولان حقی در جامعه ندارند و تنها باید در کنج خانه عزلت گزینند.

 

طرح مناسب سازی باید در مناطق ۸ گانه کرمانشاه اجرا شود

 

نرگس کیانی، دبیر ستاد مناسب سازی استان کرمانشاه، الحاق موضوع مناسب سازی را شاخص پنجم برنامه صیانت از حقوق  مردم عنوان کرد و اظهار داشت: در کلانشهر کرمانشاه ۸ منطقه شهری داریم که در این مناطق باید فرآیند مناسب سازی شهری و به ویژه مناسب سازی معابر اجرا شود.

 

وی با بیان اینکه در کلینیک‌های پزشکی کرمانشاه وضعیت مناسب سازی برای معلولان و بیماران بسیار نامناسب است، افزود: متاسفانه در بسیاری از کلینیک‌های پزشکی استان آسانسور به عنوان نیاز ضروری در این ساختمان‌ها یا وجود ندارد یا غیرقابل استفاده است.

 

کیانی سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ را پل ارتباطی با معلولان و سایر شهروندان برای دریافت شکایات و مشکلات در بحث مناسب سازی معابر و اماکن عمومی اعلام کرد و گفت: تمام دستگاه‌ها ملزم به پاسخگویی مربوط به شکایات و مشکلات شهروندان از طریق سامانه پیامکی معبر هستند.

 

 

نارضایتی شهروندان کرمانشاه و بویژه جامعه معلولین از وضعیت مناسب سازی شهری، انتقاد مشاورعالی استانداری کرمانشاه را به دنبال داشت. جعفر همتی در این خصوص گفت: قرار بر این بود که نقاط حادثه خیز استان برای  معلولان در سال ۹۵ رفع شود و باید برخورد قانونی در بحث عدم اجرای طرح مناسب سازی در برخی دستگاه‌های استان صورت گیرد.

 

مدیران دو ساعت روی ویلچر در کرمانشاه تردد کنند تا بفهمند معلولان و جانبازان چه زجری می‌کشند

 

وی در ادامه بیان کرد: جای سوال است که چرا موارد مصوب در بحث مناسب سازی در کرمانشاه  اجرا نمی‌شود... به عنوان نمونه کلینیک ‌های پزشکی شهر آسانسور ندارند یا اگر دارند بیشتر به مسئولان و مدیران این استان پیشنهاد می‌دهم که دو ساعت بر روی ویلچر بنشینند و در شهر رفت و آمد کنند تا بفهمند یک جانباز و معلول چه زجری می‌کشداوقات خراب است پزشکی که مطبش در طبقه سوم و چهارم و پنجم یک ساختمان است بیمار بدون استفاده از آسانسور چطور می‌تواند از پله استفاده کند... متاسفانه مردم راضی نیستند در کلینیک‌ها که دیگر بحث معلول یا جانباز نیست بیمار نیاز به استفاده از آسانسور دارد.


همتی با بیان اینکه بنیاد شهید استان باید بیش از پیش پیگیر وضعیت مناسب سازی برای جانبازان باشد، افزود: متاسفانه هرچه زجر هست مربوط به کرمانشاهی‌ها است. به مسئولان و مدیران این استان پیشنهاد می‌دهم که دو ساعت بر روی ویلچر بنشینند و در شهر رفت و آمد کنند تا بفهمند یک جانباز و معلول چه زجری می‌کشد.

 

مجتبی نیک کردار، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز از برخورد قانونی با دستگاه‌هایی خبر داد که طرح مناسب سازی را در ارگان مربوطه اجرا نمی‌کنند .

 

نیک کردار با بیان اینکه مراکز عمومی که از اجرای طرح مناسب سازی خودداری کنند پلمپ خواهد شد ، تاکید کرد: اگر دستگاه‌های استان به تعهدات خود در قبال اجرای طرح مناسب سازی عمل نکردند باید از قوانین بازدارنده  استفاده کرد، همچنین نظام پزشکی باید ضرب‌العجلی طراحی مناسب سازی کلینیک‌های پزشکی را ارائه دهد.

 

این بی‌مهری نسبت به جامعه معلولین و جانبازان استان در حالی است که این قشر از پرافتخارترین افراد در عرصه‌های مختلف علمی ورزشی و... در استان هستند و طلای مسابقات پارالمپیک ریو از آن قهرمان معلول کرمانشاهی است اما معضلات شهری در کنار مشکل بیکاری و معیشتی مصائب فراوانی برای معلولان بوجود آورده است. 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است