در حوزه مناسب‌سازی بسیار کند هستیم

در حوزه مناسب‌سازی بسیار کند هستیم

27 بهمن 1395

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه 2 تا 2.5 درصد جامعه به علت معلولیت نیازمند دریافت حمایت‌ها و خدمات توانبخشی هستند، گفت: تمام تلاشمان این است که برنامه‌های مناسب‌سازی را برای این گروه در کشور توسعه دهیم.

 

 محسنی‌بندپی در همایش ملی مناسب‌سازی اماکن و معابر ضمن تاکید بر اینکه مناسب‌سازی، مساله مهم جامعه امروز است گفت: سازمان بهداشت جهانی به حضور 15 درصد معلولان در جوامع اشاره می‌کند، این در حالی است که پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که تنها 2 درصد افراد جامعه ایرانی نیازمند دریافت حمایت و خدمات توانبخشی هستند.

 

وی تصریح کرد: باید در برنامه‌های مناسب‌سازی خود شرایط حضور این قشر را در جامعه فراهم کنیم زیرا محدودیت‌ها نباید مانع حضور افراد در جامعه شود.

 

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: قطعا باید برای نابینایان و ناشنوایان نیز مناسب‌سازی‌ها رعایت شود تا آنها بتوانند با رفع محدودیت‌ها و تسهیل شرایط ارتباطی در محیط‌های اجتماعی حاضر شوند.

 

محسنی‌بندپی افزود: در پیگیری مباحث مناسب‌سازی علاوه بر توجه به افراد معلول باید به آن گروه از افراد که به علت بیماری یا سایر موارد در دوره زمانی مشخصی دچار محدودیت‌های جسمانی می‌شوند نیز توجه کنیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها مبحث مناسب‌سازی است که سازمان بهزیستی کشور در این زمینه اقدام به راه‌اندازی «سامانه معبر» کرده است تا معلولان، سالمندان و افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند، در صورت مشاهده مشکل در معابر ترددی، خود می‌توانند با این سامانه ارتباط برقرار کنند.

 

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه عنوان کرد: در بند «ج» برنامه سوم توسعه تاکید داشتیم که ظرف دو سال، مناسب‌سازی‌ها در ساختمان ها، اماکن عمومی و دولتی، فرودگاه‌ها و... صورت بگیرد که این امر محقق نشد تا جایی که در برنامه پنجم توسعه مجددا بر آن تاکید کردیم و اکنون با وجود داشتن قانون برنامه‌های توسعه و همچنین تصویب‌نامه هیات وزیران در سال 94 و قانون حمایت از حقوق معلولان که همگی بر مناسب‌سازی‌ها تاکید دارند، باز هم نتوانستیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

 

بندپی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی خود را مکلف به رعایت موارد مناسب‌سازی می‌کند و برگزاری چنین همایش‌هایی منجر به آگاه‌سازی، حساس‌سازی و مطالبه‌گری و حمایت‌گری خواهد شد.

 

وی همچنین عنوان کرد: طی 2 دهه فعالیت کشور در حوزه مناسب‌سازی فقط 20 درصد توانستیم موفق عمل کنیم و در این حوزه بسیار کند هستیم.

 

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین یادآور شد: در حال حاضر با تشکیل ستاد مناسب‌سازی کشور، در ریل قرار گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم اقدامات مناسبی را در این حوزه به انجام برسانیم.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است