یک دست انداز کوچک در پیاده رو مانع حضور فرد در عرصه اجتماعی می شود

یک دست انداز کوچک در پیاده رو مانع حضور فرد در عرصه اجتماعی می شود

26 بهمن 1395

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک دست انداز کوچک 10 سانتی متری در پیاده رو یا محیط های شهری نیز می تواند مانع حضور فرد بیمار، سالمند ، فرد دارای معلولیت و ناتوانی در عرصه های اجتماعی شود.

 

 پیروز حناچی  در نخستین همایش ملی مناسب سازی اماکن و معابر جهت تسهیل امر تردد معلولان، جانبازان و سالمندان در مجتمع آدینه تصریح کرد: متاسفانه گاهی محیط های شهری و خیابان ها و پیاده روها، مناسب سازی شده اند اما بعد از مناسب سازی با دست اندازی در آن محیط روبرو می شویم چراکه از افراد آموزش دیده و امکانات لازم برای مناسب سازی استفاده نکرده ایم.

وی این سئوال را مطرح کرد که چرا باید یک خط موزائیکی مخصوص نابینایان در پیاده رو به جوی آب ختم شود و گفت: رعایت اصول مناسب سازی با آموزش قابل رفع است.


معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: گاهی حتی رمپ هایی برای عبور افراد دارای معلولیت ایجاد می کنیم اما متاسفانه این رمپ ها به دلیل شیب زیاد برای عبور ویلچر مناسب نیستند.


حناچی افزود: حرکت عمومی کشوری در جهت مناسب سازی محیط ، خوب است اما در آموزش و نظارت بر این مناسب سازی ها دچار شکاف هایی هستیم که به شیوه نگرش مربوط است.


وی در این همایش این پیشنهاد را مطرح کرد که در رشته های تحصیلی معماری در دانشگاه ها ، دانشجویان یک روز روی ویلچر بنشینند تا بتوانند با مشکلات یک فرد دارای معلولیت آشنا شوند.



**مخاطبان حوزه مناسب سازی فقط معلولان نیستند
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با نگاه حقوق شهروندی یکی از معیارهای رشد هر جامعه ای ، میزان بهره گیری از ظرفیت و امکانات آن جامعه است ؛ نمی توان انتظار داشت که تمام افراد جامعه از توانایی های یکسانی برخوردار باشند پس باید به میزان مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت نیز توجه کرد.


حناچی افزود: در تعریف سازمان جهانی بهداشت ، تمام کسانی که نتوانند در عرصه های اجتماعی حاضر شوند -حتی اگر ظاهر از نظر فیزیکی سالم باشند- ناتوان اطلاق گفته می شود، پس با این تعریف ، مخاطبان حوزه مناسب سازی کشور خیلی گسترده هستند.


وی خاطرنشان کرد: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت ، معلولیت حاصل اختلال در رابطه فرد معلول با محیط زندگی است .


وی یادآور شد: هدف از مناسب سازی ، اصلاح محیط شهر است تا همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت به راحتی بتوانند در آن تردد کنند.


حناچی تاکید کرد: مناسب سازی در همه ابعاد از جمله فضای شهری، معماری و حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است