همه نوزادان از سال آینده غربالگری ناشنوایی می‌شوند/3 نوزاد ناشنوا از هر هزار تولد

همه نوزادان از سال آینده غربالگری ناشنوایی می‌شوند/3 نوزاد ناشنوا از هر هزار تولد

27 بهمن 1395

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از غربالگری 100درصدی همه نوزادان از سال آینده با همکاری بهزیستی خبر داد.

 

احمد کوشا : در زمان حاضر از هر هزار تولد، سه نوزاد با اختلال شنوایی متولد می‌شود.


وی اظهار کرد: تاکنون با همکاری سازمان بهزیستی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت کار غربالگری ناشنوایی نوزادان انجام می‌شد اما میزان پوشش این غربالگری طی یک دهه گذشته از 64 درصد فراتر نرفته است و این خدمت هم در همه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت نیست اما قرار است با همکاری بیشتر سازمان بهزیستی میزان پوشش به یکصد درصد برسد.


وی گفت: با تفاهمنامه‌ای که امروز، چهارشنبه، بین سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت منعقد می شود، قرار است از سال آینده با یک پوشش کامل و غربالگری 100 درصدی نوزادان، همه متولدان جدید از نظر وضعیت شنوایی غربالگری و سنجش شود.


کوشا ادامه داد: کار غربالگری شنوایی نوزادان از سال 84 در کشور شروع شده است که در راستای اجرای این طرح، طی حدود یک دهه، نزدیک به 18 هزار نوزاد، ناشنوا تشخیص داده شدند و در زمان حاضر نیز این شمار ، تحت خدمات تشخیصی و درمانی قرار گرفته‌اند.


وی اظهار کرد: به طور متوسط هر سال، هزار و 800 نوزاد ناشنوا یا کم شنوای شدید در 10 سال گذشته در کشور شناسایی شده‌اند.


وی گفت: بر اساس آمارهای موجود 9 / 2 تا سه درصد کل متولدان، دچار اختلال ناشنوایی یا کم شنوایی شدید هستند و هنوز میزان پوشش تشخیص این افراد در کشور در حد مطلوب نیست.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که با همکاری سازمان بهزیستی و استقرار نمایندگان این سازمان در تمام بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور که خدمات واکسیناسیون را ارائه می‌کنند، 100درصد نوزادان در بدو تولد از نظر اختلالات شنوایی بررسی و غربالگری شوند و با تشخیص زودهنگام، خدمات درمانی به موقع برای اصلاح وضعیت شنوایی این نوزادان انجام شود.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است