معلولان جامعه را دریابیم

معلولان جامعه را دریابیم

27 بهمن 1395

مشاور استاندار در امور معلولین گفت:شرایط و فضا برای معلولان مناسب نیست و برای این گروه انبوه هیچ کاری نشده است. ماشاهد جمع شدن پتانسیل عظیمی پشت سد بی امکاناتی و نبود تجهیزات در جامعه معلولین هستیم.

 

یونیسف در گزارشی اعلام کرد کودکان معلول  یکی از به حاشیه رانده شده ترین گروه های جامعه هستند. کودکان معلول هر روز با تبعیض به شکل نگرش های منفی، فقدان قوانین کافی روبرو هستند و به شکل چشم گیری از دست یابی به حقوق بهداشتی، آموزشی و حتی حقوق مربوط بقایشان محروم هستند.بر اساس براوردها حداقل ۹۳ میلیون کودک با معلولیت در جهان وجود دارد اما این تعداد ممکن است بیشار نیز باشد.

 

اغلب کودکان معلول از فقیرترین خانواده های جامعه هستند. این کودکان به احتمال کمتری به مدرسه می روند، به خدمات درمانی دسترسی دارند و حتی صدایشان در جامعه شنیده میشود.  

 

معلولیت کودکان آنها را بیشتر در معرض ریسک سو استفاده فیزیکی،  قرار داده و اغلب از دریافت تغذیه مناسب و کمک های انسانی در موقعیت های اوژانسی محرو هستند.

 

مشاور استاندار اصفهان در امور معلولین در اینباره به برنا گفت: 15درصدجمعیت جهان معلولیت دارند.این آمار در کشور ما 12 درصد اعلام شده است.

 

سیدمحمد منصوری ادامه داد: این آمار رسمی اعلام شده است درحالیکه تخمین زده می شود بیش از این میزان باشد ،چراکه طبق گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور روزانه به طور متوسط حدود ۸۰ و سالانه بیش از ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور متولد می‌شوند که باید با برنامه ریزی مناسب از این روند جلوگیری کنیم.

 

وی افزود: به گفته انوشیروان محسنی انجام آزمایش ها و مشاوره های ژنتیک در مدت اجرای برنامه ششم توسعه با هدف کاهش تولد نوزاد معلول، اجباری شده است.طبق ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور، همه زوج‌های در آستانه ازدواج باید فرم ژنتیک را پر کرده و در صورت لزوم مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج را انجام دهند.

 

مشاور استاندار در امور معلولین خاطرنشان کرد: در سال90 آماری منتشر شده که جمعیت معلول استان اصفهان را 240 هزار نفر نشان داد. نیمی از این جمعیت در شهر اصفهان زندگی می کنند، درحالی که در آمدو شد های روزانه دیده نمی شوند. این بدان معنی است که جمعیت معلول ما خانه نشین شده اند . چراکه امکانات شهری و خدمات موجود با وضعیت جسمانی آنها متناسب نیست.

 

منصوری تاکید کرد: شرایط و فضا برای معلولان مناسب نیست و برای این گروه انبوه هیچ کاری نشده است. ماشاهد جمع شدن پتانسیل عظیمی پشت سد بی امکاناتی و نبود تجهیزات در جامعه معلولین هستیم.

 

وی با اشاره به نبود امکانات ورزشی برای این قشر از جامعه تصریح کرد: یکی از مشکلات معلولین ، نبود امکانات و فضای مناسب برای ورزش است. درحالیکه شنا و آب درمانی یکی از ملزومات برای تضمین سلامتی آنها است.

 

مشاور درامور معلولین کمیته بازی ها و ورزشهای الکترونیک استان اصفهان گفت: خوشبختانه این کمیته بخشی از فعالیت خود را بطور خاص برای معلولین درنظرگرفته است و امیدواریم با همکاری سازمان ورزش شهرداری اصفهان، بتوانیم مکان های مناسبی را برای حضور معلولان در رشته بازی ها و ورزش های الکترونیک فراهم سازیم.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است