تغییرات کلاس بندی برای همه ورزشکاران پارالمپیکی است

تغییرات کلاس بندی برای همه ورزشکاران پارالمپیکی است

13 اردیبهشت 1396

«مسعود اشرفی»: مباحث کلاس بندی مباحث بسیار سخت و پیچیده ای است؛ کلاس بندی همزمان با توسعه و پیشرفت ورزش و علوم ورزشی رشد یافته و سیستم های جدید کلاس بندی در حال مطرح شدن هستند و با این حال هدف این نیست که ورزشکاران آسیب ببینند.


وی به تاریخچه کلاس بندی از حدود 40 سال قبل اشاره کرد و توضیح داد: در کلاس بندی برای رشته های پارالمپیکی، ابتدا نوع معلولیت و سپس شدت آن مشخص می شود تا افرادی که با یکدیگر رقابت می کنند، به طور منطقی در یک سطح توانمندی قرار داشته باشند.


اشرفی توضیح داد که همزمان با توسعه علوم ورزشی و پزشکی، کارشناسان در نهایت به جمع بندی می رسند که آیا یک کلاس را بالاتر آورده یا پایین ببرند یا اساسا دو کلاس مختلف را در هم ادغام کنند.


وی در عین حال موضوع کلاس بندی را موضوع جدیدی ندانست و تاکید کرد: نباید تصور کنیم موضوع کلاس بندی به پایان خواهد رسید، بلکه هر اندازه علم آناتومی بدن و رشته های ورزشی به لحاظ کمیت ورزشکاران توسعه یابد، مباحث مربوط به کلاس بندی نیز به روزرسانی خواهد شد.


دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک خاطرنشان کرد که تا قبل از پارالمپیک 2000 سیدنی تفکر دنیا خارج کردن افراد معلول از انزوا و جلوگیری از تشدید معلولیت آنها بود، اما از پارالمپیک 2004 آتن، تحولی اساسی رخ داد و ورزش معلولان از حالت تفننی خود خارج و جامعه هدف به ورزش قهرمانی و حرفه ای تبدیل شد.


اشرفی با بیان اینکه از المپیک سیدنی به بعد تعداد رکودهای پارالمپیکی شکسته شده در دنیا فوق العاده بوده است، گفت: یکی از تبعات حرفه ای تر شدن رقابت ها، دقیق تر شدن کلاس بندی هاست که هدف اصلی آن رقابت ورزشکاران با توان کاملا مشابه جسمی است.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است