زنی در دبی نخستین اندام مصنوعی تولید شده با چاپ سه بعدی در خاورمیانه را دریافت کرد

زنی در دبی نخستین اندام مصنوعی تولید شده با چاپ سه بعدی در خاورمیانه را دریافت کرد

28 خرداد 1396

اندام‌های مصنوعی تولید شده با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کاربردهای فناوری تولید افزایشی (additive manufacturing technology) هستند. جدیدترین پیشرفت در زمینه‌ی چاپ سه بعدی در خاورمیانه اتفاق افتاده است و مربوط به نخستین پای مصنوعی است که به طور کامل با استفاده از چاپ سه بعدی و برای یکی از ساکنان امارات متحده‌ی عربی ساخته شده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

 

Belinda Gatland یک مهاجر انگلیسی است که در دبی زندگی می‌کند. او در اوایل ده‌ی دوم زندگی خود در یک اتفاق در مسابقه‌ی اسب سواری آسیب دید و از آن زمان پای چپش مشکلات جدی داشته است. در آن حادثه پای او به شدت پیچ خورد و استخوان زیر زانویش به طور کامل متلاشی شد. این آسیب در نهایت به مرگ زودرس سلول‌های بافت و استخوان Gatland منجر شد. این آسیب با عنوان نکروز (necrosis) شناخته می‌شود. او به مدت دو دهه از مشکلات ناشی از این آسیب در عذاب بود. سرانجام در سن چهل سالگی و پس از تجربه‌ی 9 عمل جراحی که به هیچ نتیجه‌ی قابل توجهی نرسیده بود، تصمیم به قطع پای خود گرفت.

 

Gatland یک پای مصنوعی که بر اساس روش‌های رایج ساخته شده بود، دریافت کرد. اما آتروفی عضلانی (muscular atrophy) در اطراف زانوی او باعث می‌شد پایش به طور پیوسته کوتاه شود و بنابراین مدام درگیر تنظیم اندام مصنوعی خود بود. در آن زمان کیفیت اندام‌های مصنوعی در دسترس در خدمات بهداشت ملی انگلیس محدود بود وGatland مجبور شد مقادیر قابل توجهی به شرکت‌های خصوصی بپردازد تا بتواند اندام مصنوعی داشته باشد که به او امکان یک زندگی فعال را بدهد. اکنون فناوری چاپ سه بعدی امکان ساخت یک پای مصنوعی پیشرفته برای او را فراهم کرده است. او برای داشتن این پا تنها باید بخشی از هزینه‌های قبلی را بپردازد.

 

اجزای پای مصنوعی جدید Gatland به صورت جداگانه با استفاده از چاپ سه بعدی ساخته شد. بخشی از این فرآیند در آلمان و بخش دیگر آن در بلغارستان انجام گرفت. قیمت پاهای مصنوعی رایجی که در دبی تولید می‌شود، در محدوده‌ی 5455 دلار تا 21780 دلار است. قیمت پاهای مصنوعی پیشرفته که به کاربران امکان ورزش کردن یا انجام سایر فعالیت‌های فیزیکی سخت را می‌دهند دست کم 16334 دلار است. قیمت یک پای مصنوعی با قابلیت‌های معادل که با استفاده از چاپ سه بعدی تولید شده است، در حدود نصف این قیمت است.

 

هزینه‌ی پای مصنوعی Gatland که با چاپ سه بعدی تولید شده بود را شرکت Informa و سازمان بهداشت دبی پرداخت کردند. این پای مصنوعی را Sebastian Giede که یک متخصص طراحی و ساخت اندام مصنوعی در بیمارستان خصوصی Mediclinic است، نصب کرد. او می‌گوید «پتانسیل چاپ سه بعدی در زمینه‌ی ساخت اندام‌های مصنوعی بسیار بالا است. این فناوری سرعت انجام کارها و کیفیت طراحی و عملکرد اندام‌های مصنوعی شخصی را افزایش می‌دهد. »

 

میزان هزینه‌ای که توسط سازمان بهداشت دبی برای دریافت پای مصنوعی Gatland و بازگرداندن آن به زندگی عادی پرداخته شده اعلام نشده است. Humaid Al Qutami رئیس هیئت مدیره و مدیر کل سازمان بهداشت دبی گفت که توسعه‌ی اندام‌های مصنوعی تولید شده با استفاده از چاپ سه بعدی یکی از اهداف اصلی این سازمان است.

 

Gatland که تجربیات زیادی در به کار بردن اندام‌های مصنوعی مختلف دارد، از پای مصنوعی جدید خود بسیار راضی است. او که بیش از یک هفته است که از این پا استفاده می‌کند، گفته است «این فناوری جدید باور نکردنی است. این پای مصنوعی بسیار راحت است و من احساس می‌کنم یک پای واقعی دارم.»

 

منبع : مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است