چگونه کودکان کم شنوا را مستقل تربیت کنیم؟

چگونه کودکان کم شنوا را مستقل تربیت کنیم؟

11 تیر 1396

گیتا موللی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی : برای اینکه کودک آینده خوبی داشته باشد باید والدین به آن ها بیاموزند که مسئولیت قبول کرده، با دیگران سازگاری پیدا کنند و سایر مهارت ها را آموزش ببینند.

 

وی گفت: کودکان در یک شب مستقل نمی شوند، آنها نیاز به تمرین دارند و این امر برای کودکان کم شنوا چه بسا مشکل تر باشد زیرا کودکان کم شنوایی که در برقراری ارتباط مشکل دارند در کسب استقلال با مشکلات بسیاری روبرو هستند تا جایی که برخی  والدین همیشه در کنار فرزندانشان هستند و جای آن ها صحبت می کنند.

 

موللی افزود: حتی کودکان خردسال هم می توانند بیاموزند و از خود مراقبت کنند اگر والدین کودکان کم شنوا بخواهند فرزندی استقلال یافته تربیت کنند باید به فرزندان اجازه انتخاب دهند زیرا این امر برای کودک ناشنوا بسیار اهمیت دارد و برخی اوقات به نظر می رسد که این کودکان در اتفاقاتی که برایشان رخ می دهد هیچ‌سهمی ندارند و زمینه انزوا و کاهش ارتباطات را منجر می شود.

 

وی در ادامه گفت: والدین کودکان کم شنوا باید به فرزندان آموزش دهند که خودش از سمعک پشت حلزون شنوایش مراقبت و استفاده کند، باید به کودک آموزش دهید حتی در غیاب شما هم بتواند از آن مراقبت کند و به وی نشان دهید که چگونه آن را تمیز کند و چگونه باتری هایش را بررسی یا عوض کند.

 

موللی تصریح کرد: به فرزندانتان بیاموزید که بعضی چیزها را خودش از دیگران درخواست کند به عنوان مثال در رستوران خود غذای درخواستیش را به پیش خدمت بگوید یا خودش به مغازه دار بگوید چه نوع بستنی می خواهد که این امر به ظاهر ساده است اما به تدریج  می آموزد با دنیای واقعی ارتباط بگیرد و مطالبات خود را بیان کند.

 

وی در ادامه گفت: والدین کودکان کم شنوا باید از فرزندانشان انتظار داشته باشند، در بسیاری از مواقع پدر و مادر با نگاه ترحم انگیز به کودک نگاه می کنند، از وی چیزی را طلب نمی کنند اما از کودک خود بخواهید برخی از کارهایی که در حد توان است را انجام دهد، اجازه دهید کارهایی مانند دوچرخه سواری و غیره که کودکان دیگر انجام می دهند را انجام‌دهد.

 

موللی اظهار کرد: در مورد مسائل مربوط به کم شنوایان نباید فرزندانتان به طور دائم نیاز داشته باشد شما همه چیز را برایش ترجمه کنید به وی بیاموزید زمانی که متوجه صحبت های فردی نشد از او‌ بخواهد برایش برخی موضوعات را تکرار کند و اگر در مدارس تلفیقی درس می خواند به او‌ بیاموزید چگونه با معلم خود صحبت کند، اشکالات درسی را بپرسد، او را برای این کار تشویق کنید که این مهارت ها بعد ها با بزرگتر شدن کودک حائز اهمیت است و کار شما را راحت تر می کند.

 

وی بیان کرد: والدین کودکان کم شنوا باید به کودک پول توجیبی هفتگی و سپس ماهیانه بدهند تا خودش مستقل مسئول خرج هایش باشد و اگر تصمیم گرفت برای خرید چیزی پولش را پس انداز کند در این کار به او کمک کنید، به فرزندانتان بگویید که گاهی همه افراد اشتباه می کنند زیرا بیشتر کودکان از اشتباهات خود موضوعاتی می آموزند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است