چاپ دفترچه کنکور به خط بریل برای داوطلبان نابینا

چاپ دفترچه کنکور به خط بریل برای داوطلبان نابینا

14 تیر 1396

حسین توکلی: در آزمون سراسری سال 96 برای داوطلبان نابینای مطلق، سووالات دروس عمومی شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان و عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی به خط بریل تهیه شده است.


وی گفت: همچنین سووالات دروس تخصصی گروه شامل ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق، روانشناسی، اصول عقاید و زبان انگلیسی تخصصی نیز برای این دسته از داوطلبان به خط بریل به چاپ رسیده است.


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش افزود: با توجه به آمار داوطلبان کم بینا دفترچه های آزمون این گروه از داوطلبان با خط درشت تهیه شده است.


توکلی یادآور شد: مدت امتحان برای داوطلبان نابینا، کم بینا، ناشنوا و کم شنوا و معلولیت های خاص به این صورت است که زمان لازم برای پاسخگویی به سووالات ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی 1.5 برابر هر یک از آزمون ها است.


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش ادامه داد: زمان لازم برای پاسخگویی برای سایر سووالات اختصاصی و عمومی غیر از موارد گفته شده، 1.3 برابر هر یک از آزمون ها است.


وی اظهار داشت: برای آن دسته از معلولین که با توجه به نوع معلولیت قادر به نوشتن نیستند منشی تعیین شده است؛ اما وقت اضافی به این دسته از داوطلبان داده نمی شود و آزمون برای آنها در زمان مقرر برگزار می شود.


توکلی تاکید کرد: همچنین برای کسانی که نابینای مطلق هستند اما با خط بریل آشنایی ندارند نیز منشی تعیین شده است.



** امکان ثبت سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور 96 تا امشب
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش گفت: داوطلبان کنکور 96 واجد شرایط اعمال سهمیه 5 درصد ایثارگران تا ساعت 24 امشب (چهارشنبه 14 تیرماه) فرصت دارند همزمان با دریافت کارت، علاقه مندی خود را برای این سهمیه ثبت کنند.


توکلی اظهار داشت: ثبت علاقه مندی برای اعمال سهمیه 5 درصد ایثارگران موضوع ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه در آزمون سراسری سال 96 تا ساعت 24 امشب (چهارشنبه 14 تیر ماه) امکان پذیر است.


وی گفت: پیرو اطلاعیه 7 خرداد ماه 96 سازمان سنجش، در راستای اجرای ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مبنی بر ایجاد و اعمال سهمیه 5 درصد برای جانبازان با جانبازی کمتر از 25 درصد، همسر و فرزندان آنان و همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه مدت حضور داوطلبانه در جبهه این امکان برای افراد واجد شرایط در آزمون سراسری سال 96 فراهم شد.


توکلی یادآور شد: به منظور مساعدت با داوطلبانی که تا 21 خرداد 96 موفق به اعلام علاقه مندی برای استفاده از این سهمیه نشده اند، داوطلبان واجد شرایط در صورت تمایل برای استفاده از این سهمیه می‌توانند تا ساعت 24 روز چهارشنبه 14 تیر 96 به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به اعلام علاقه مندی و تکمیل فرم مربوط اقدام کنند.


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش خاطرنشان کرد: اعمال سهمیه برای این دسته از داوطلبان پس از بررسی و تائید از سوی ارگان ذیربط صورت خواهد پذیرفت.


آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه­ های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج­شنبه 15 تیر، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنج­شنبه 15 تیر، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 16 تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی در بعدازظهر جمعه 16 تیر در 372 شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار خواهد شد.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است