اجرای طرح های توانمند سازی اجتماعی دانش آموزان در بهزیستی

اجرای طرح های توانمند سازی اجتماعی دانش آموزان در بهزیستی

26 تیر 1396

 انوشیروان محسنی بندپی  در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته بهزیستی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه‌های پیش بینی شده برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه سوء استفاده جنسی از کودکان افزود: طرح نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان موسوم به نماد و طرح مشارکت های اجتماعی دانش آموزان موسوم به ماد در جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان و نونهالان در حال اجراست.


وی اظهار کرد: طرح ماد در جهت تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر محیطی دانش آموزان و حساس سازی آنان است .


وی ادامه داد : محوریت تدوین محتوا و نظارت بر محتوا نیز در طرح نماد یا همان نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان برعهده سازمان بهزیستی است اما 9 وزارتخانه و سازمان در اجرای آن، ائتلاف دارند و سازمان مدیریت محوریت اجرای آن را برعهده دارد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در طرح نماد ، هر دستگاهی به فراخور توان تخصصی خود، وظایفش را انجام می دهد ؛ در این طرح ، 22 بسته مددکاری و 32 بسته حمایت های اجتماعی روانی برای چهار گروه مخاطب دانش آموزان ، معلمان ، والدین و کارشناسان حوزه دانش آموزی ، تدوین شده است.


محسنی بندپی افزود: با اجرای طرح های نماد و ماد ، آموزش های جامع برای دانش آموزان فراهم می شود و نگاه در این طرح ها به سمت اجتماع پذیری است نه اینکه فقط آموزش علمی یک رشته را داشته باشیم و دانش آموزان را از این کلاس کنکور به آن کلاس کنکور بفرستیم.


وی ادامه داد: این طرح با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش اجرایی شده است و امید است در دراز مدت نسبت به ایمن کردن ، تغییر سبک زندگی و افزایش توانمندی دانش آموزان اقدام شود .



**معطل ماندن سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان
محسنی بندپی در ادامه به سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان اشاره کرد و گفت: این سند با همکاری کارشناسان بهزیستی ، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، تدوین شده است؛ اما در عین حال همواره در کارهای تیمی ، یک دستگاه ، خودش را بالاتر از دستگاه های دیگر می بیند و اکنون اینکه فوکال پوینت (نقطه مرکزی) این سند کجا باشد، مورد سئوال است.


وی افزود: سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان که مورد نیاز کشور است ، اکنون معطل مانده است.



**85 درصد کودکان کار تهران از استان های دیگر آمده اند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره کودکان کار، گفت: 85 درصد کودکان کار و خیابان تهران را کودکان کار از استان های دیگر تشکیل می دهند.


محسنی بندپی افزود: از آبان تا دی ماه سال گذشته نسبت به پذیرش کودکان کار و خیابان در تهران ، اقدام کردیم و از همکاری تشکل های مردم نهادی که علاقمند به مراقبت و آموزش کودکان کار بودند نیز بهره بردیم.


وی با اشاره به پذیرش 2 هزار و 835 کودک کار و خیابان در تهران از سوی بهزیستی ، خاطرنشان کرد: 77 درصد از این کودکان، پسر، 23 درصد، دختر، 19 درصد، ایرانی ، 65 درصد، افغانی و 16 درصد، پاکستانی بودند و اخیرا چند درصد کودک کار عراقی نیز مشاهده شده است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بنا به حکم قضایی و حقوقی ، همان روزی که این کودکان کار و خیابان جذب و پذیرش می شوند اگر والدین آنان، هنگام غروب به دنبال آنان بیایند و درخواست تحویل فرزند خود را داشته باشند، باید این کودکان را بازگردانیم و اجازه نگهداری این کودکان را نداریم.


محسنی بندپی ادامه داد: بنابراین مذاکراتی با معاونت پیشگیری قوه قضائیه انجام شده تا اگر کودک کار و خیابان ، سه بار از سوی بهزیستی پذیرش شد، بعد از بار سوم ، حضانت کودک در اختیار بهزیستی قرار می گیرد تا نسبت به حرفه آموزی و نگهداری کودک اقدام کند.


وی تصریح کرد: برخی از کودکان کار و خیابان، اجیر شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرند. این کودکان را صبح می آورند و غروب جمع آوری می کنند.


وی افزود: اگر کودکان کار اتباع خارجی به صورت قانونی در ایران زندگی می کنند که باید درباره آنان احساس تکلیف وجود داشته باشد اما اگر غیرقانونی در ایران زندگی می کنند باید به کشور خود بازگردند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر خانواده ها به دلیل نداشتن تمکن مالی و شغل از کودکان سوء استفاده می کنند، سازمان بهزیستی آنان را مورد حمایت قرار می دهد تا از سوء استفاده کودکان پیشگیری شود؛ اگر برای این خانواده یک مستمری و یک وعده غذای گرم در نظر گرفته شود، رقم بالایی را نمی گیرد.



**رونمایی از سی.بی. آر شهری در هفته بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح سی.بی.آر روستایی (توانبخشی مبتنی بر جامعه) گفت: در اجرای این طرح 420 هزار معلول روستایی از خدمات و راهنمایی تسهیل گران استفاده کرده اند.


محسنی بندپی اظهار کرد: طرح سی.بی.آر شهری (توانبخشی مبتنی بر جامعه) نیز در هفته بهزیستی رونمایی خواهد شد تا تمام معلولان بطور مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش و نظارت بهزیستی قرار گیرد.



**اقدامات بهزیستی در حوزه حاشیه نشینی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حوزه حاشیه نشینی نیز ورود علمی داشته ایم بطوریکه مهدهای کودک مناطق حاشیه نشین از یک وعده غذای گرم بهره مند شده اند.


محسنی بندپی از راه اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی در مناطق حاشیه نشین خبر داد و اظهار کرد: این خدمات شامل خدمات اجتماعی ، پیشگیرانه و توانمندسازی می شود.


وی خاطرنشان کرد: مراکز جامع خدمات بهزیستی در 30 شهری که بنا بر شاخص های سازمان های آمار و برنامه و بودجه در شاخص های درآمد، سوادآموزی ، اقتصاد و اشتغال در وضعیت حداقلی برخوردارند ، راه اندازی خواهد شد .


وی یادآور شد: این مراکز اکنون در سراوان سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرده است.



**ثبت الکترونیکی طلاق
رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به طرح ثبت الکترونیکی طلاق در جهت کنترل آمار طلاق با همکاری قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: دو سال پیش طرح ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد آغاز شد که نتیجه آن کاهش 30 درصد مراجعان طلاق و کاهش 1 / 8 درصدی طلاق بود.


محسنی بندپی خاطرنشان کرد: این طرح امسال در 11 شهر دیگر اجرا می شود.

**سامانه ثبت نام مسکن برای خانواده دارای دو معلول به بالا باز است
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان برای تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا، ملزم به استفاده از مسکن مهر نیست بلکه سازمان مسکن، زمین این خانه ها را تامین می کند و بنیاد مسکن 15 میلیون تومان وام بلاعوض ، سازمان بهزیستی 10 میلیون تومان و خیرین مسکن پنج میلیون تومان وام می پردازد.


محسنی بندپی تصریح کرد: خانه های مسکن مهر به خوبی جانمایی نشده است و دسترسی خوبی ندارد و برای معلولان نیز مناسب نیست.


وی خاطرنشان کرد: تامین 11 هزار و 300 مسکن برای خانواده های دارای دو معلول به بالا در تعهد ما است که دو هزار مسکن را تحویل دادیم و این هفته یک هزار واحد دیگر تحویل می دهیم که 400 واحد آن در بجنورد است. از 11 هزار و 300 مسکن، سه هزار و 700 باب آن در روستاهاست.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: البته جامعه آماری خانواده های دارای دو معلول به بالا، بیشتر از مسکن های در تعهد ماست بنابراین سامانه ثبت نام هنوز باز است اما وعده تحویل مساکن به افراد تازه ثبت نام شده کمی به تاخیر می افتد.



**تکلیف پشت نوبتی های خدمات بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی در بخش های خدمات سالمندان، معلولان ، بیماران روانی مزمن و نیازمندان به مستمری ، پشت نوبتی دارد که بودجه چهار هزار میلیارد تومانی نیز برای افزایش مستمری مددجویان به این سازمان اختصاص یافته است.


محسنی بندپی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که اگر بهزیستی پشت نوبتی جدیدی داشته باشد باید بودجه جدیدی برای پذیرش آنان داشته باشد که به سال 97 موکول شده است.


وی افزود: خانواده های دارای فرزند معلول می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند که تاکنون 9 هزار نفر از این معافیت با تائیدیه بهزیستی استفاده کرده اند.



**سوء استفاده مالی بیشترین نوع سالمندآزاری در ایران
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر وجود آمار 85 درصدی سالمندآزاری در ایران گفت: این آمار مستند نیست و درایران با توجه به آموزه های اخلاقی و دینی ، سالمندآزاری به اندازه کشورهای دیگر نیست اما باید در مقابل چنین پدیده هایی آماده باشیم.


محسنی بندپی افزود: سالمندآزاری در ایران بیشتر از نوع سوء استفاده مالی ، انگشت گرفتن برای اسناد مالی و انتقال سند است.


وی ادامه داد: در آستانه تصویب سند سالمندان هستیم که در این راستا ، دبیرخانه سالمندان در سازمان بهزیستی مستقر می شود و 15 دستگاه در ذیل سند باید همکاری داشته باشند.


وی تصریح کرد: شهرک های هوشمند سالمندی برای نگهداری سالمند در مناطق مختلف در حال راه اندازی است و آمادگی تسهیل صدور مجوز برای راه اندازی این شهرک ها را داریم.

**مخالف ساخت شهرک زنان ویژه اما موافق مراکز توانمندسازی با ظرفیت کم هستیم
رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات یکی از کارکنان استانداری تهران درباره تاسیس شهرک زنان ویژه ، گفت: بهزیستی مخالف هرگونه برچسب زدن به افراد است و طبق قانون، تنها مرجع صدور مجوز و تشخیص راه اندازی مراکز ، سازمان بهزیستی است.


محسنی بندپی افزود: جمع کردن عده ای در جای مشخص با برچسب ، تاثیری در اجتماع پذیر کردن، درمان و برگشت آنان به جامعه ندارد درغیراینصورت تمام معتادان متجاهر به پادگانی خارج از تهران منتقل می شدند اما ما با انسان سر و کار داریم.


وی تصریح کرد: برخوردهای بگیر و بزن و جمع آوری، تاکنون پاسخگوی نبوده است و سیاست ما کم کردن متقاضیان استفاده از خدمات بهزیستی مانند خدمات مراکز شبه خانواده است تا خدمات بهتر به آنان ارائه شود.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان بدون حضور بهزیستی اینگونه مراکز را تاسیس کرد ، گفت: نمی توان تاسیس کرد.


وی تصریح کرد: با جمع کردن 600 تا 700 متقاضی خدمت در مراکزی مانند اخوان یا هر مرکز دیگری مخالف هستیم و در اینگونه مراکز برای توانمندسازی حداکثر باید 50 نفر پذیرش شود.


محسنی بندپی در خصوص مرکز بهاران برای بازگشت معتادان بهبود یافته به جامعه نیز گفت: متولی این مرکز شهرداری است و باید اجازه دهیم تیم جدید شهرداری مستقر شود .


وی در پاسخ به این سئوال که آیا بازگشت معتادان بهبود یافته به جامعه در مرکز بهاران نظر بهزیستی را تامین کرده است یا خیر ؛ جواب منفی داد.



**به دنبال لایحه فقرزدایی هستیم
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با اینکه مستمری خانواده های یک نفره تحت پوشش این سازمان به 145 هزار تومان، خانواده های دو نفره به 195 هزار تومان و خانواده های پنج نفره به 465 هزار تومان افزایش یافته است اما این ارقام، چندان بالا نیست و ما دنبال لایحه فقر زدایی هستیم.


محسنی بندپی افزود: نظام چندلایه تامین اجتماعی باید در کشور شکل بگیرد که دیگر بهزیستی و کمیته امداد، مستمری پرداخت نکنند بلکه سامانه واحدی برحسب نیازها این کار را انجام دهد.
وی ادامه داد: مستمری برای معلولانی که قدرت کار کردن ندارند ، 40 درصد افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: لایحه مساعدت های اجتماعی نیز مراحل پایانی خود را طی می کند و از طریق دولت به مجلس تقدیم خواهد شد و مجلس آمادگی دارد آن را خارج از نوبت بررسی کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر قرار داشتن 33 درصد افراد جامعه زیر خط فقر گفت: فکر نکنم این رقم مورد تائید باشد چراکه خط فقر به تناسب جغرافیا، تعاریف مختلفی دارد.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است