کتاب آموزشی ویژه خانواده افراد نابینا و کم بینا منتشر شد

کتاب آموزشی ویژه خانواده افراد نابینا و کم بینا منتشر شد

19 شهریور 1396

این کتاب را که انتشارات به منش در 112 صفحه با شمارگان یک هزار و یکصد نسخه و قیمت یکصد هزار ریال منتشر کرده، تلاشی هرچند محدود در همگامی با پدران، مادران، مربیان و کارشناسانی است که چشم به روزنه‏های امید گشوده و آینده درخشان کودکان نابینا و کم‏بینا را دورنمای تلاش خود ساخته‏اند.


نویسنده این اثر که خود نابیناست می گوید: بروز و شیوع گسترده انواع آسیب های بینایی، یکی از مهمترین مسائلی است که سلامت جامعه را به مخاطره افکنده و این در حالیست که برنامه مدونی برای آموزش خانواده های افراد دچار آسیب های بینایی وجود ندارد.


حمداله خواجه حسینی که کارشناس امور توانبخشی سازمان بهزیستی و دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی است، می افزاید: دسترسی نداشتن خانواده های افراد نابینا و کم بینا به برنامه های آموزشی، مشکلات عدیده ای را برای این دسته از خانواده ها رقم زده و برنامه های مداخله بهنگام در زمینه آموزش و توانبخشی نابینایان و کم بینایان را با فراز و فرودهای بسیاری همراه ساخته است.


وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر چند نفر از فعالان امور معلولان به انتشار منابع علمی و تخصصی در زمینه آموزش و توانبخشی اقدام کرده اند، هدف از انتشار کتاب «همگام با کودکان دارای آسیب بینایی و خانواده آنان» را آموزش مربیان، تسهیل گران و خانواده های افراد نابینای و کم بینا در زمینه نحوه ارتباط با این دسته از کودکان و آموزش و توانبخشی آنان دانست.


خواجه حسینی ادامه می دهد: مداخله بهنگام جهت شناسایی افراد دارای آسیب بینایی و ارائه خدمات مشاوره ای و توانبخشی به این افراد و خانواده آنان تاثیر بسزایی در توانمندسازی افراد نابینا و کم بینا خواهد داشت و ارائه منابع آموزشی مناسب به خانواده ها این امر را تسهیل خواهد کرد.


به گفته وی، این کتاب شامل سه بخش است، در بخش نخست آن، نکاتی در زمینه چگونگی کمک به رشد ظرفیت‏های جسمانی، روانی و اجتماعی کودکان نابینا و کم‏بینا مطرح شده و در بخش دوم بر اهمیت تلاش هایی که برای استقلال کودک نابینا صورت می گیرد، تاکید شده است.


این نویسنده با بیان اینکه در بخش سوم کتاب نیز مسائل روانشناختی افراد معلول بینایی و خانواده‏های آنان مورد بحث قرار گرفته، اضافه می کند: مطالب کتاب به زبانی ساده بیان شده تا برای تمام مخاطبان قابل استفاده باشد و محتوای آن نیز براساس مطالعات انجام شده و الگوبرداری از تجارب کارشناسان مسائل نابینایان تدوین شده که می‏تواند در دوره‏های آموزش خانواده و جلسات مشاوره مورد استفاده قرار گیرد.


رونمایی این کتاب با همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» با محوریت نقش و عملکرد خانواده که با حضور محققان، پژوهشگران و جمعی از نابینایان و کم بینایان سراسر کشور هشتم شهریور امسال به مدت دو روز در دانشگاه کاشان برگزار شد، همزمان بود.


نقش آموزش در ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای افراد آسیب بینایی، عامل های موثر بر تسهیل فرایند ازدواج و تشکیل خانواده نابینایان و کم بینایان و نفش دسترسی نابینایان، کم بینایان و خانواده های آنان به خدمات، امکانات و تجهیزات توانبخشی، کمک زیستی و حمایتی در ارتقای زندگی این افراد از جمله موضوع های این همایش دو روزه بود.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است