وجود ۴۵۰ هزار معلول جسمی و حرکتی در کشور/اصلاح قانون جامع معلولان

وجود ۴۵۰ هزار معلول جسمی و حرکتی در کشور/اصلاح قانون جامع معلولان

29 شهریور 1396

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در سراسر کشور زیر پوشش بهزیستی هستند که ۴۵۰ هزار نفر از این تعداد، معلولان جسمی حرکتی هستند.

 

 حسین نحوی نژاد در حاشیه همایش کمیته های توانبخشی و تهسیل دسترسی و مناسب سازی محیط زندگی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در بهزیستی ثبت اطلاعات شده اند که ۳۰ درصد آنها معلولان جسمی و حرکتی هستند.

 

وی افزود: آمار معلولان جسمی و حرکتی اکنون به بیش از ۴۵۰ هزار نفر رسیده که این افراد نیازمند خدمات ویژه هم به لحاظ توانبخشی هم به لحاظ مناسب‌سازی معابر و محیط زندگی دارند.

 

نحوی نژاد بیان کرد: متاسفانه در مناسب‌سازی معابر و اماکن رتبه خوبی در دنیا نداریم و با وجود اینکه در قالب قانون جامع حمایت از معلولان اقداماتی انجام شده و لفظی به عنوان مناسب سازی وارد ادبیات اجتماعی و اقتصادی ما شده، اما هنوز با عمل به این قوانین و ورود داوطلبانه دستگاه‌ها برای مناسب سازی فاصله داریم.

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد دستگاه‌ها مناسب سازی داشتند که وضعیت یزد در بین استان‌های کشور متوسط رو به بالا است اما با توجه به انتظارات جامعه معلولان و با توجه به نگاه جامعه لازم است اقدامات جدی‌تری انجام شود.

 

وی افزود: سازمان بهزیستی لایحه اصلاحی برای قانون جامع معلولان ارائه داده که بر اساس پیگیری های نمایندگان مجلس در بازنگری قانون جامع معلولان، مجازات‌هایی نیز برای افراد و دستگاه‌هایی که مناسب سازی را مدنظر قرار نمی دهند در نظر گرفته شده که امیدواریم با ضمانت‌های اجرایی مناسب، این قوانین به مرحله اجرا درآید.

 

نحوی نژاد تاکید کرد: انزوا و خانه نشینی معلول یعنی از بین رفتن ویأس و دلمردگی، ایجاد زخم بستر، ایجاد مشکلات و بیماری‌های جبران‌ناپذیر دیگر که باید برای جلوگیری از این وقایع چند مولفه را در نظر بگیریم که یکی از آنها بحث فرهنگ سازی در جامعه است.

 

وی اظهار داشت: بعد از آن، مسئله عبور و مرور و مناسب‌سازی مدنظر است و زمانی که از مناسب‌سازی صحبت می کنیم، منظور فقط بالابر و رمپ و ... نیست، بلکه به رسمیت شناختن زبان اشاره برای ناشنوایان یا گسترش متون خط بریل برای نابینایان نیز خود نوعی مناسب سازی است.

 

نحوی نژاد تاکید کرد: مناسب سازی به همه اموری اطلاق می شود که معلولان را از انزوا خارج کند و هر آنچه در زمینه اشتغال، عبور و مرور و ... معلول را به انزوا ببرد، سدی در برابر مناسب سازی است.

 

این برنامه ها، پروژه نیست بلکه باور و فکر است زیرا ممکن است بسیاری از قوانین و مقررات را داشته باشیم اما تا زمانی که این باور در جامعه نهادینه نشود، اجرای آن امکان‌پذیر نیست.

 
منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است