مراکز رفاه نابینایان نیمه تعطیل است/نبود ضمانت اجرایی قوانین

مراکز رفاه نابینایان نیمه تعطیل است/نبود ضمانت اجرایی قوانین

2 آبان 1396

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان گفت: مراکز رفاه نابینایان موجود در کشور به دلیل عدم توانایی دولت در اداره این مراکز در حالت نیمه تعطیل قرار دارند.

 

علیرضا حیدری  با اشاره به وجود بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نابینا در استان اصفهان اظهار داشت: تاکنون به منظور تحقق مطالبات نابینایان از مسئولان استان اصفهان درخواست های داشته‌ایم که از سال گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته و امیداریم این روند ادامه یابد.

 

وی مناسب‌سازی معابر را در اولویت نیازهای نابینایان برای تردد در شهر عنوان کرد و افزود: البته باید توجه داشته باشیم که منظور ما از مناسب سازی فقط موضوع فیزیکی شهر نیست و ضمن توجه به موضوع مناسب سازی و رفع موانع، باید فرهنگ سازیهای لازم در این زمینه انجام شود.

 

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با تذکر درباره وجود دکل‌های برق در پیاده‌روها و دکل‌های مخابرات در خیابان‌ها و تاثیر آن برای تردد نابینایان ابراز داشت: همچنین میله‌هایی در برخی از پیاده‌روها  نصب شده تا از تردد موتور سوران جلوگیری شود که نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه فقط برای معلولان مشکل ساز شده است.

 

وی وجود موانع در ایستگاه‌های بی.آر.تی  و مترو را ازدیگر موانع تردد مناسب معلولان در سطح شهر اصفهان عنوان کرد و گفت: ما بارها با مسئولان این بخش مکاتبه کردیم تا موانع رفع شود اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

 

حیدری با اشاره به لزوم استانداردسازی دولت الکترونیک برای استفاده نابینایان نیز اضافه کرد: در حال حاضر موضوعات الکترونیکی برای افراد معلول از افراد عادی جامعه بیشتر اهمیت دارد به این دلیل که معلولان نیازی به حضور در شهر و یا سازمان‌ها نداشته باشند و اگر این خدمات برای دسترسی معلولان به خصوص نابینایان مناسب سازی شود با توجه به اینکه استاندارهای آن هم موجود است بسیار خوب است.

 

نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری برای نابینایان مناسب‌سازی شود

 

وی وجود مناسب‌سازی نرم افزارهای اتوماسیون‌های اداری برای کارمندان نابینا را یکی دیگر از مطالبات این قشر دانست و اضافه کرد: این موضوع با مسئولان سازمان بهزیستی مطرح شده است و با این اتفاق، شاغلین نابینایی که در ادارات و سازمان‌ها مشغول فعالیت هستند می‌توانند به راحتی فعالیت های الکترونیکی خود را انجام دهند و اگر این سیستم مناسب سازی شود بسیاری از نابینایان کارمند می‌توانند با استفاده از نرم افزار صفحه خوان از اتوماسیون اداری استفاده کنند.

 

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان تصریح کرد: شرکت های تولید کننده گوشی‌های هوشمند اندروید باید نرم افزاری نصب کنند تا نابینایان بتوانند از این خدمات استفاده کنند با توجه به اینکه این موضوع هزینه خاصی هم برای شرکت‌ها ندارد.

 

وی نبود قانونی که ضمانت اجرایی داشته باشد و بتواند مشکل نابینایان را حل کند را به عنوان مهمترین و زیر بنایی‌ترین مشکل نابینایان در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: ما اگر می‌خواهیم حرفی بزنیم باید بر اساس قانون باشد و گرنه هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

 

حیدری با اشاره به اینکه کشور ایران در سال ۲۰۰۶ به کنوانسیون جهانی حمایت از معلولان پیوسته است، ادامه داد: این کنوانسیون موادی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و تاکید می‌کند کشورهایی که به این کنوانسیون پیوسته‌اند باید در کشورشان قوانینی را به تصویب برسانند که ضمانت اجرایی پیدا کند و این ضمانت اجرایی در ایران وجود ندارد و اگر مشکلی وجود دارد به خاطر نبود قانونی است که ضمانت اجرایی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی فعالیت های بسیار گسترده‌ای دارد، افزود: ما متولی خاص امور معلولان نداریم. سازمان بهزیستی از لحاظ قانونی متولی امور معلولان است اما از آنجا که دولت فعالیت‌های گسترده‌ای با عناوین بسیار  به بهزیستی محول کرده است نمی تواند به همه موضوعات رسیدگی کامل داشته باشد و این نقص از بهزیستی نیست بلکه از دولت است چراکه فعالیت ها را تفکیک یا سازمان را گسترده تر نکرده است.

 

مدیرعامل انجمن روشن بین اصفهان با تاکید بر اینکه  سازمان بهزیستی تنها یک معاونت در وزارت رفاه دارد، تصریح کرد: این در حالی است که رییس سازمان محیط زیست مستقیما معاون رییس جمهور است.

 

وظایف محول شده به سازمان بهزیستی باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد

 

وی افزود: ما منکر اینکه سازمان محیط زیست اهمیت دارد نیستیم اما با توجه به اینکه وظایف بسیاری به سازمان بهزیستی محول کرده‌اند باید ضمانت اجرایی قوی داشته باشد.

 

حیدری با اشاره به اینکه همه مراکز رفاه نابینایان موجود در کشور متعلق به دوران قبل از انقلاب است، اضافه کرد: سازمان ملی رفاه نابینایان قبل از انقلاب تشکیل و فعالیتش پاسخ دادن به نیاز نابینایان بود و متاسفانه این سازمان بعد از انقلاب منحل شد و در حال حاضر بسیاری از مراکزی که نابینایان امروزه از آن استفاده می‌کنند از همان زمان باقی مانده است.

 

وی افزود: فعالیت های این مراکز آن زمان بسیار بیشتر بوده ولی به دلایلی اکنون در حالت نیمه تعطیل هستند چون دولت در اداره آنها درمانده است.

 
منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است